Upcycling, a divat jövője

  • 2021. május 11.
  • Viktor
Szerző: 

A ruhakészítéssel egy időben született a ruhák átalakítása, újragondolása is. Régebben azért volt ez fontos, mert nem tudtunk mindig új ruhadarabot készíttetni vagy venni. Ma pedig elsősorban a környezettudatosság, a fenntarthatóság motivál bennünket. Az országos Reduce, Reuse and Recycle fenntartható divattervező pályázat kapcsán 15 olyan magyar alkotót mutat be Mengyán Eszter legújabb blogbejegyzése.

Humusz 1%

150 milliárd új ruhadarab évente

A divatipar jelenlegi működése nem fenntartható, emiatt indult ez a blog is 2016-ban. A becslések szerint évente 150 milliárd új ruhadarab készül el a világon. Ez a szám egyrészt emberi ésszel szinte felfoghatatlan, másrészt még egy dolog miatt nagyon érdekes.

 

Amikor 2016-ban elkezdtem ezzel a témával foglalkozni, sok-sok cikkben még „csak” 80–100 milliárd új ruhadarabról beszéltek éves szinten. Nem telt el sok idő, és már 150 milliárdról olvasunk, és egyelőre nincs vége az esztelen növekedésnek – hiába jósolták sokan a fast fashion márkák megingását a koronavírus-világjárvány miatt. A fast fashion mellé megérkezett az elmúlt években az ultra fast fashion is, ahol minden még gyorsabb, még több, és sokszor még silányabb. Ráadásul az értékesítés szinte kizárólag online formában történik, a hirdetésük pedig elsősorban a közösségimédia-oldalakon fut.

 

Az biztos, hogy ennyi új ruhadarabra nincs szükség akkor sem, ha az emberi mivoltunkból adódóan alapvetően rajongunk az újdonságért, szeretjük az új ingereket és a szépet. Ahhoz, hogy mindezt megkapjuk, semmi szükség arra, hogy eladhatatlan szeméttel terheljük a bolygót, amelyet ráadásul környezetterhelő és kizsákmányoló módon állítunk elő. Főleg akkor nem, ha amúgy más megoldás is létezik."

 

Az írás folytatását, és a márkák bemutatását ide kattintva tudjátok továbbolvasni...