Óvatosabban költenek a magyarok
Egész Európában derűlátóbbak az emberek a jövővel kapcsolatban, a 2013 óta tartó optimizmus azonban megfontoltsággal is együtt jár – derül ki a Cetelem 12 országban végzett kutatásából.
A megfontoltság oka az lehet, hogy az elmúlt öt évben a családok többsége az anyagi helyzetének romlásáról számolt be kontinensszerte. A válság azonban számos fontos változást hozott. A kutatás szerint szinte egész Európában csökkent az impulzív, azaz hirtelen ötletszerű vásárlások mértéke.
Tíz európaiból nyolc válaszolta, hogy a korábbiakhoz képest jobban figyel az árakra. Ez különösen jellemző a magyarokra, akik egyre többször használnak ár-összehasonlító oldalakat, mielőtt megvásárolnak valamit. Az egyszerűsödő és egyre elterjedtebb online vásárlás eközben pozitívan hatott a fogyasztásra.
A digitális technológia előretörése azonban nemcsak a webshopokban történő egyre nagyobb arányú vásárlásokat jelenti: megjelent a közösségi fogyasztás, például a termelőtől közvetlenül vett zöldség formájában, és bővült a használtáru-kereskedelem, népszerű például a használt babaruha tekintetében. A bérlésnél, a cserénél, a megosztásnál és a saját termékek eladásánál is az a legfontosabb, hogy kedvező áron jussunk a termékekhez (vagy jól adjuk el azokat), de az is számít, hogy ne foglalja feleslegesen a helyet, legyen állandó haszna.
„Az óvatos optimizmus és a megfontoltság az áruhitelek és a személyi kölcsönök tekintetében is megfigyelhetők” – állítja Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója. Magyarországon egyre többen folyamodnak hitelért vagy kölcsönért, de odafigyelnek rá, hogy az igénybe vett pénzügyi szolgáltatás megfeleljen anyagi lehetőségeiknek, és az adósságot megfelelő ütemezés mellett törleszteni tudják – tette hozzá a szakember.
forrás:nlcafe.hu