Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 5 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Megkérdeztük a Spart, a Tescót és a CBA-t, hogy mit tesz a környezetszennyezés ellen

  • 2019. augusztus 14.
  • CsViki

A műanyagmentes július jó kísérlet volt arra, hogy mindenki elrendezze magában, mennyit tud, vagy éppen mennyit akar megtenni a környezetvédelem érdekében, és hogy ez mennyire változtatja meg mindennapi életét. De jogosan merül fel sokakban a kérdés, hogy az egyéni akciókon túl mit tesznek a műanyagszennyezés és a klímaváltozás hatásainak csökkentése érdekében azok az üzletek, ahonnan az otthon halmozott műanyag szatyrok is származnak.

Ezért a qubit.hu megkereste a Magyarországon üzemelő kilenc legnagyobb élelmiszerbolt-láncot (vagy ha úgy tetszik, FMCG kiskereskedelmi üzletláncot), és mindegyiknek feltette ugyanazt a hét kérdést:

  • Milyen arányban árusítanak helyi termelőktől származó termékeket áruházaikban (olyan áruk esetében, amelyeknél ez lehetséges)?
  • Vannak-e valamilyen belső szabályok, korlátozások az árusított termékek származási helyére vonatkozóan, a szállítással keletkező károsanyag-kibocsátás miatt?
  • Figyelnek-e valamilyen módon arra, hogy az árusított feldolgozott élelmiszereket mennyire környezettudatos módon állítják elő?
  • Milyen intézkedésekkel igyekszenek csökkenteni a műanyagtermelést, akár a termékek csomagolását, akár a zacskókat, szatyrokat illetően?
  • Mit csinálnak az el nem adott, megmaradt termékekkel?
  • Érzik-e a vásárlói szokásokon, hogy jobban odafigyelnek ezekre a kérdésekre, és környezettudatosabban vásárolnak, fogyasztanak?
  • Milyen egyéb környezettudatos intézkedéseket hoztak az elmúlt években, és miket terveznek meghozni a közeljövőben?

 

Spar: egyre kevesebb a műanyag, a fel nem használt élelmiszerek pedig menhelyekre kerülnek

A Spar szívesen hirdeti magáról, hogy termékeinek 93 százalékát hazai cégektől szerzi be, ami a magyarországi láncok közül a legnagyobb arány – igaz, arra a cég nem tért ki a válaszában, hogy ezen áruk közül mennyi termelnek vagy gyártanak valóban Magyarországon. Azt lehet tudni, hogy a Spar az egyetlen itthoni kiskereskedelmi hálózat, amely saját húsüzemmel rendelkezik: a bicskei üzemben 11 ezer négyzetméteren dolgozzák fel a kizárólag laktóz-, glutén- és szójamentes húsokat.

A lánc az elmúlt években folyamatosan csökkentette a műanyag csomagolóanyagok és termékek mennyiségét, mára már csak kétféle műanyag zacskót (polipropilén és újrahasznosított palackokból készült R-PET) árulnak a boltokban, de idén bevezették a lebomló, komposztálható szalagfüles táskákat is. Az egyszer használatos műanyagokból készült termékeket – mielőtt azokat 2021-től végleg betiltják az EU-ban – cukornádból, pálmalevélből vagy papírból készült árukkal igyekszenek fokozatosan kiváltani. A friss tojást már kizárólag papírcsomagolásban árulják, a zöldség-gyümölcs részlegen újrahasználható, mosható és szalaggal zárható poliészter tasakot is kínálnak, több üzletben pedig üveghulladék-gyűjtők is üzemelnek.

A vásárlói környezettudatosság már az üvegvisszaváltásnál jelentkezik: a Spar szelektív szigetein leadott mennyiség évről évre nő, tavaly például 640 tonna üveghulladék gyűlt össze. A cég szerint a zacskóválasztásnál is érezni a vásárlók tudatosságát, 2018-ban 40 százalékuk részesítette előnyben a többször használatos szatyrokat és bevásárlótáskákat. Az áruházlánc emellett 2018-ban a papírhulladék-kibocsátási mennyisége 335 százalékát, műanyagfólia-kibocsátásának pedig 95 százalékát gyűjtötte vissza és gondoskodott az anyagában történő újrahasznosításáról.

Az ételpazarlás problémájára idén már helyszíni kampányokkal is felhívta a figyelmet az üzletlánc, de a szuper- és hipermarketeiben feleslegessé vált, vagy kereskedelmi forgalomba nem hozható termékeiket rendszeresen fel is ajánlja különböző menhelyeknek, állat- és vadasparkoknak. Így 2018-ban összesen 2,725 tonna száraz állateledellel, konzervvel, hús- és tejtermékkel, pékáruval vagy zöldséggel és gyümölccsel látta el a cégcsoport az ilyen szervezeteket.

 

CBA: jól állunk

A Coop után a második legnagyobb forgalmat bonyolító magyar lánc, a CBA és a Príma hálózatot üzemeltető CBA kommunikációs igazgatójától a következő, kérdéseinket csak részben érintő válaszokat kaptuk:

„Kiemelt ügyünknek tartjuk a környezet megóvását, ennek érdekében az elmúlt időszakban is számos komoly lépést tettünk meg. Az eladótérben megtalálható csomagolóanyagok között egyre nagyobb részarányban vannak jelen a papírból készültek, illetve a szintén ott kihelyezett műanyag tasakok úgynevezett grammsúlyát is jelentős mértékben csökkentettük, így azok kevésbé terhelik a környezetünket. Kísérleti jelleggel megkezdjük a tesztjét a 100%-ban biológiailag lebomló zacskóknak, mellyel a jövőben az eladótérben kihelyezett műanyagtasakokat szeretnénk kiváltani.

A kasszazónákban megtalálható táskák, szatyrok tekintetében rendkívül jól állunk, ugyanis szinte kizárólag csak szövetből, papírból vagy pedig 100%-ban biológiailag lebomló anyagból előállítottakat forgalmazunk. Zöldség-gyümölcs termékeinket sem előre csomagolva, hanem jellemzően lédig formában értékesítjük. Fontos továbbá megjegyezni, hogy üzletláncunk egységeinek túlnyomó többségében megtalálhatók az úgynevezett hagyományos pultok (csemege, sajt, tőkehús, baromfi), ahol köztudottan a termékek értékesítésekor rendkívül csekély csomagolóanyag felhasználása válik szükségessé, szemben azokkal a kereskedelmi szereplőkkel, akik kizárólag előre csomagolt termékeket árusítanak. Ez utóbbi rendkívül sok hulladék keletkezését eredményezi.”

 

Aldi

Jóváhagyás alatt van a válasz, hamarosan érkezik.

 

Tesco: élen az élelmiszerpazarlás elleni harcban

A Sparhoz hasonlóan a legnagyobb forgalmú magyarországi lánc, a Tesco is leginkább a műanyagfelhasználás és az élelmiszerpazarlás témaköreiben küldött kimerítő válaszokat, a hiper- és szupermarketeiben kapható áruk származási helyéről annyit tudtunk meg, hogy közel 800 magyar szállítóval dolgoznak együtt, és közülük mintegy 80 a sajátmárkás termékek szállításában is részt vesz.

A Tesco vállalta, hogy 2025-ig minden sajátmárkás termékének csomagolását teljesen újrahasznosíthatóvá teszi, és biztosítja, hogy az összes papír- és kartoncsomagolás 2025-ig 100%-ban fenntartható forrásból származzon. Első lépésként a csomagolóanyagok súlyát csökkentették, valamint kezdeményezték a csomagoláshoz felhasznált anyagok listájának felülvizsgálatát. „Ez magában foglalja azokat a PVC (polivinilklorid), PS (polisztirol) és PC (polikarbonát) tartalmú csomagolóanyagokat, amelyek esetében már léteznek alternatívák. A cél az, hogy a Tesco sajátmárkás termékekből ezek az anyagok teljes egészében kikerüljenek.” A tescós gyümölcsleveket és smoothie-kat már újrahasznosított és újrafelhasználható R-PET palackokban árulják.

Az áruházak működésében felhasznált műanyag és kartonpapír mennyiségének csökkentésén is dolgoznak: „A kartonpapír és a fólia visszajut a logisztikai központokba, ahol tömörítés után partnereink feldolgozzák a házon belüli újrahasznosító egységek használatával.” Így a 2018/19-es üzleti évben 62 900 tonna anyagot nyert vissza a cég. A gyümölcsöket és zöldségeket újrafelhasználható műanyag tálcákon szállítják a logisztikai központokból az áruházakba, majd visszaküldik a szállítóknak, ahol azokat újra megtöltik friss termékekkel, és végül visszakerülnek a logisztikai központba.

A cég tájékoztatása szerint a Tesco az első és mai napig az egyetlen közép-európai kiskereskedelmi vállalat, amely rendszeresen publikálja a működése során keletkezett élelmiszer-felesleggel és adományozással kapcsolatos adatait – a frissen megjelent legutóbbi jelentés itt olvasható.

A jelentés szerint a Tesco magyarországi áruházainak több mint 80 százaléka napi rendszerességgel adományoz jótékony célra élelmiszer-felesleget, és a cég 2018/19-ben a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel együttműködve 12 százalékkal csökkentette a saját működése során keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét az előző évhez képest.

„Az élelmiszermentő program keretében részt vevő Tesco áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik és szortírozzák a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még tökéletesen alkalmas élelmiszereket. A munkatársak alapvetően a belső pékségben sütött pékárut, zöldséget és gyümölcsöt készítik össze a rászorulók számára, és ellenőrzik ezek minőségét. Csak olyan élelmiszerek kerülhetnek átadásra, amelyek biztonságosan megehetők, vagyis nem penészesek, nem erjedtek, nem szennyezettek és semmiféle idegen anyag, íz, szag vagy kártevő nyoma sem látszik rajtuk. Jelenleg a hűtött élelmiszerek adományozásának elindítását is vizsgálják a partnerek. Az Élelmiszerbank segítségével több mint 200 szervezet (egyebek mellett családsegítők, hajléktalanszállók, anya- és gyermekotthonok) vesz át adományt naponta a Tescótól, amelyet éves szinten több mint 100.000 rászorulóhoz juttatnak el.”

 

Lidl

A nyári szabadságokra hivatkozva későbbre ígértek választ.

 

Coop: étolaj-visszagyűjtés, elektromosautó-töltők

A legnagyobb magyar élelmiszerbolt-lánc Coop tájékoztatása szerint a cégcsoport 2500 franchise üzletében kapható áruk 85 százaléka hazai termék, a sajátmárkás termékek esetében ez az arány több mint 90 százalék. „Üzleteink kínálata döntően az országos beszerzés alapján biztosított, amit kiegészítenek az egyes régiókban, településeken egy-egy franchise partner, vagy üzletre vonatkozó helyi beszállítói/termelői együttműködések. Több példa van rá, hogy régiós együttműködésből vált országos beszállítóvá egy élelmiszergyártó” – írta a Coop válaszában.

Az üzletekben fokozatosan csökken a műanyag zacskók és szatyrok száma, a pultnál papír és vászontáskákat is árusítanak, míg a pékáruk esetében is választhatnak papírzacskókat a vásárlók. Az élelmiszerfelesleg sorsáról annyit közöltek, hogy a szavatossági dátum végéhez közeledve akciókkal támogatják a termékek eladását, a már nem értékesíthető árucikkeket pedig a szerződéses partnerek szállítják el – ezt bővebben nem fejtették ki válaszukban.

A cégcsoport az energia- és környezettudatosság iránti elkötelezettsége a bolti működést szolgáló műszaki megoldásokban (LED világítás, zárt hűtők, automatizált hűtési-fűtési rendszerek, 18 üzletben napelemes technológia) és az üzletek által kínált szolgáltatásokban is megjelenik – utóbbira példa az országban elsőként bevezetett étolaj-visszagyűjtési akció, amiért cserébe kuponokat kapnak a vásárlók. „Eddig több mint 55 000 liter használt étolajat gyűjtöttünk vissza, amely nem került környezetünkbe, élővizeinkbe” – írják. Több üzletnél elektromosautó-töltőket szereltek fel, melyek számát a technológia térhódításával párhuzamosan növelik.

 

Auchan

Nem válaszoltak a megkeresésünkre.

 

Penny Market

Nem válaszoltak a megkeresésünkre.

 

Reál

Nem válaszoltak a megkeresésünkre.

 

Ha a többi lánctól is megérkeznek a válaszok, azokkal frissítjük a cikket.

 

Szerző: Bodnár Zsolt

Forrás: qubit.hu