Zöldtan-óra
18 diákcsoport vett részt rendhagyó környezetismeret órán a Dunakeszi-Göd Tesco áruházban az áruházlánc környezetvédelmi pályázatának nyerteseként.
2011 márciusában Zöldtan-óra címmel környezetvédelmi pályázatot hirdetett a Tesco a Magyarországon működő „Ökoiskola” címmel rendelkező általános iskolák felső tagozatos diákjai számára. A pályázaton nyertes 18 diákcsoport tanulói már jól tudják, hogy mitől olyan zöld a Dunakeszi-Göd Tesco hipermarket, nyereményként ugyanis mindannyian részt vettek az áruházban megtartott rendhagyó környezetismeret órán.
2011. április végéig várta az áruházlánc az ökoiskolás felső tagozatos diákok által írt fogalmazásokat arról, hogy jelenleg mit tesznek iskolájuk, közvetlen környezetük védelméért, és a jövőben még mit szeretnének, mit terveznek tenni környezetük megóvása érdekében.
Az ország minden területéről érkeztek be pályázatok, melyek közül a zsűri 18 nyertest választott ki. Így 17 megye, illetve Budapest egy-egy iskolájából összesen több mint 500 diák látogatott el május-június, illetve szeptember-október hónapban a Dunakeszi-Göd Tesco áruházba és vett részt nyereményként egy rendhagyó környezetismeret órán. A nyertes diákcsoportok többsége szelektíven gyűjti a hulladékot iskolájában, többen közülük palackzsugorítót is használnak, gondoskodnak a madarak etetéséről télen, vagy éppen rendszeresen gondozzák az iskola udvarán lévő növényeket. Mások pedig amatőr meteorológiai állomást működtetnek, környezetvédelmi rovatot szerkesztenek az iskolaújságban és öko-szemléletű iskolarádió elindítását tervezik.
A 18 nyertes mellett 3 pályázó különdíjban részesült, akik a Nádas-tó Környezetvédő Csoport jóvoltából egy kenutúrán vehettek részt a velencei-tavi Csillárka tanösvényen.
A Dunakeszi-Göd áruház területén a diákok elméletben és gyakorlatban is megismerkedhettek az alternatív energiafelhasználás és energiamegtakarítás lehetőségeivel. Ennek az épületnek a szén-dioxid kibocsátása a jelenleg elérhető innovatív technológiák alkalmazásával 50 százalékkal kevesebb, mint a hagyományos megoldásokkal működő áruházaké és egy átlagos hipermarketnél 30 százalékkal kevesebb energiát használ fel. Az órán a gyerekek bejárták az áruházat, megtekintették annak modern világítási rendszerét, a gépház, a kazánház berendezéseit, megismerték a palackzsugorító gép működését, és még az áruház tetejére is felmentek, ahol testközelből vizsgálták meg a napkollektorokat. Az órát követően vetélkedőn mérhették össze tudásukat a látottakból, hallottakból. A nyertes csapat jutalma egy sportszerekből összeállított csomag volt, de természetesen a Zöld-tanóráról senki nem távozott üres kézzel. Minden résztvevő kisdiák egészséges és zöld termékekből álló Tescós ajándékcsomaggal és remélhetőleg emlékezetes élményekkel távozott.
„A legfontosabb annak tudatosítása a diákokban, hogy a saját szintjükön ők is tehetnek környezetünk védelméért. A bemutatott technológiai megoldások kapcsán segítünk nekik felismerni, hogy a mindennapokban számos területen van módjuk segíteni Földünk megóvását. A Zöldtan-óra program célja is a hosszú távú szemléletformálás és környezettudatos magatartás elterjesztése volt. Azt gondoljuk, a program nagy sikere is bizonyítja, hogy igény van az ilyen jellegű kezdeményezésekre. Ezért a jövőben is tervezzük további oktató jellegű környezetvédelmi programok elindítását” – mondta el Pálfalvi Márta, a Tesco vállalati kapcsolatok vezetője.
A TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.
A Tesco elkötelezett a környezet védelme mellett. Folyamatosan növekszik zöld áruházainak száma; mind az újonnan épült üzletek, mind a régiek átalakításával korszerű, környezetbarát és energiatakarékos módszereket valósít meg (geotermikus energia, zöldtető, napkövető napkollektor használata, hűtő-fűtő közegek energiájának visszanyerése stb.). A Tesco célja, hogy 2020-ra nominálisan a felére csökkenti épületeinek károsanyag-kibocsátását a 2006-os bázisévihez képest. Magyarországon elsőként vezette be száz százalékban lebomló bevásárlótáskáit, sőt visszaváltható „örökzöld” táskák is elérhetőek a pénztáraknál, melyeket csak egyszer kell megvásárolni - ezt követően ugyanis megrongálódás vagy elhasználódás esetén a vásárló kérésére ingyen kicserélik azt, a leadott használt szatyrot pedig újrahasznosítják. A Tesco kínálatában további tartós táskák találhatók, amelyek erősek, számtalanszor használhatók, élettartamuk végén pedig újrahasznosíthatók – remek alternatívái tehát az eldobható nejlonszatyroknak.
A Tesco számos hazai zöld áruháza közül kiemelkedik a Dunakeszi-Gödön nyílt hipermarket, amely a közép-kelet európai térség legzöldebb áruházának számít. Az áruház környezetterhelése (szén-dioxid egyenértéken számolva) egy hasonló méretű áruházénak a fele, jelentős mértékben csökkentve ezzel a károsanyag-kibocsátást.
Az áruháznak már a színe is eltér a megszokott
kék-fehértől. Az eladótérbe neonfény helyett természetes fényt vezettek be és
nagy szerepet játszanak a világításban az áruház oldalán elhelyezett ablakok
is. A sok ablakfelületet korszerű árnyékoló rendszerrel látták el, amely az
aktuális fényviszonyoknak megfelelően szabályozható, így jelentősen hozzájárul
az energiafelhasználás csökkentéséhez. A hűtőbútorok (hűtőpultok) ajtókkal
vannak felszerelve, így nem hűtik az egész áruházat, és az árut is jobban védik
a minőségromlástól. A hűtőpultokat speciális LED világítással szerelték fel,
amely egyrészt kevesebb energiát használ fel, mint a hagyományos izzók,
másrészt kevesebb hőt bocsát ki, amely nem elhanyagolandó körülmény egy hűtő
belsejében. Az energia-megtakarítás tekintetében fontos helyszín a raktár és az
áruház teteje is. A raktárában speciális szolárcsöveken keresztül bevezetett
természetes fény szolgáltatja a világítást, a tetőn pedig számos napelem és
napkollektor sorakozik, amelyeket áramfejlesztésre, meleg víz előállításához,
illetve
fűtéshez és hűtéshez használnak. A zöld megoldások sora a tetőn található
panelekkel sem teljes még, hiszen Közép-Európa legzöldebb hipermarketje a
földből is nyer energiát. Egy úgynevezett talajszondás hőszivattyú gondoskodik
arról, hogy az áruház közelében begyűjtött geotermikus energiát megfelelően
hasznosítsák. A kiszivattyúzott földhőt télen az épület fűtésére használják,
nyáron pedig az épületből a talajba juttatják a hőt, jelentősen növelve ezzel a
hűtés hatékonyságát.
A cikk szerkesztője hirtelen nem is tudja, mit mondjon ennyi zöld festék láttán. Meddig beszélhetünk felelős vállalatról, és mikortól van szó az ún. zöldrefestésről? Tényleg egy hipermarket kell, hogy megmutassa a gyerekeknek, mit jelent Magyarországon zöldnek lenni? Jót tett-e ez a látogatás a diákoknak vagy csak a fogékony életkorra időzített reklámfogás mit sem sejtő alanyai lettek a felsőtagozatos csapatok? Nézzük, a HUMUSZ-aktivisták milyen álláspontra helyezkednek ez ügyben! Definíció szerint a környezetvédelem iránt elkötelezett vállalat és a zöldrefestés között az a különbség, hogy a társadalmi szerepet vállaló cég mindennapi működésébe, üzletpolitikájába szervesen beépül a felelős szemlélet, míg a zöldrefestésnél egy alapvetően környezetszennyező tevékenységet folytató vállalat – amely kizárólag profitorientált szemléletben működik – rukkol elő olyan kommunikációs és pr-kampányokkal, amely révén elhiteti magáról, hogy környezettudatos. Egy a kommunikációjában egyébként túlfogyasztást ösztönző, a fogyasztókat igen gyakran megvezető cég, amely csak olyan “zöld” fejlesztéseket hajt végre eseti jelleggel, amiből a költségcsökkentés vagy többletbevétel révén haszna van, nem tekinthető felelősnek, mert ott még mindig csak a profit számít, nem a felelősség. A gyerekeknek pedig nem a Tescóban kell környezettudatosságot tanulni, hanem az iskolában, a természetben és a mindennapi életben. Ha a hipermarketben tanul erről, akkor nagyon is azzal fogja összekötni a környezettudatosságot. A Tesco nem pusztán kampányol, hanem hosszú távon leendő piacát is építi, ahogy a gyerekek lassan fogyasztóképes keresőkké válnak. Remélhetőleg a kísérőtanár a buszúton elmesélte, hogy a valódi megoldás nem a hipermarketekben van. Nem veszíthetjük azonban szem elől azt, hogy nagyon sok családnál a tescózás (a) családi program, tehát sokat és sokszor vannak az áruházban, súlyosbítva azzal, hogy esetleg a szülőt minimális szinten sem érdekli a környezetvédelem. Az ő figyelmét az ilyen áruházak tudják felhívni arra, hogy ez egy nagyon fontos dolog, márpedig mindenkit ott lehet megfogni, ahol tartózkodik. Ha az elv mögé,a részletekbe is bepillantunk, vajon körüljárták-e azt a témát, hogy a CO2 kibocsájtást nemcsak maga az épület és annak hűtése-fütése okozza? Mi a helyzet az áruk több száz vagy akár több ezer km távolságból történő beszállításával? És a tárolásukkal? A napelemek és napkollektorok legyártásával? Nem arról van-e szó, hogy ha már az áruk nem zöldek, legalább az áruház legyen az? Mit mondtak az elképesztő mennyiségű csomagolási hulladékról? Vajon a 3,5-4 órás látogatás során erről az aspektusról is kaptak tájékoztatást? A Tesco szempontjából a felsőtagozatos gyerek pont az optimális korosztályt képviseli a márkahűség kialakítása tekintetében, benne maradhat meg legkönnyebben, hogy a Tesco milyen klassz, mennyire zöld, jót mászkáltunk, vásárlási lehetőség is lesz biztos, anyu, menjünk ide legközelebb is, trallala. Ha egy gimnazista osztály látogatott volna el, lehet, hogy tudtak volna kínos kérdéseket is feltenni azokról a dolgokról, amikről esetleg ezen a fantasztikus tárlatvezetésen egyáltalán nem esett szó. |