Tízmilliárdok mentek a kukába
Több mint tizenöt év alatt jutott el Magyarország oda, hogy kialakult egy több tízmilliárdos hulladékgazdálkodási iparág, fokozódó versennyel, emiatt jelentősen csökkenő árakkal, javuló hatékonysággal. Mindezt a kormány egy mozdulattal visszacsinálta: egy tavalyi törvénnyel megháromszorozta a terheket, államosította a szektort. Ezért idén kitüntetéseket is osztottak, holott végül a szemetet sem fogják hasznosítani.
Éles irányváltás történt ez év elején a hulladékgazdálkodásban: a
kormány egy tavalyi törvénnyel saját kezébe vette az irányítást, azaz
gyakorlatilag államosított egy 25 milliárd forintos iparágat, és egy
lépésben a háromszorosára emelte a fizetendő díjakat.
A hulladékos szabályozások változása azt
eredményezi, hogy most gyakolatilag szembemegyünk az unió gyakorlatával
és irányelveivel, holott ez utóbbi betartásának elmaradásáért épp most terveznek megbüntetni
minket napi 27 316 euróra (több mint 8 millió forintra). Az iparági
szereplők szerint katasztrofális a helyzet, a káoszért a kormányzati
szabályozást hibáztatják, amely a környezetvédelemre hivatkozva a
költségvetési bevételt próbálja maximalizálni.
Nem szemét
A hulladékgazdálkodás a környezetvédelem
egyik legfontosabb területe, amellyel nemcsak azért érdemes foglakozni,
mert jelentős szerepe van az életminőség és a környezeti elemek
minőségének védelmében, hanem azért is, mert a gazdasági hatékonyságot
is jelentősen befolyásolhatja. Az újrahasznosítható hulladékok ugyanis
piaci értékkel és így piaci árral rendelkező termékek. Jelenleg több
úgynevezett anyagáram is önnfenntartó – azaz tisztán piaci viszonyok
mellett is megérné újrahasznosítani –, és a technológiai fejlődéssel
ez a kör a folyamatosan bővül.
Az újrahasznosítható hulladékokat a lehető leghatékonyabban
összegyűjtik – persze úgy, hogy a begyűjtés ne legyen szennyezőbb vagy
drágább, mint a beszedhető anyag –, majd ezeket típusonként egységes
csomagokba rendezve elszállítják oda, ahol azt fel tudják használni
nyersanyagként.
Az állam szerepe ebben a rendszerben elvileg az, hogy olyan szabályozást
alkosson, amely a potenciális hulladékok gyártóit a minél inkább
környezetbarát megoldásokra ösztönzi a lehető legolcsóbban (különben
versenyhátrányba kerülnének a hazai cégek, és a fogyasztóknak is
indokolatlanul megdrágulnának bizonyos termékek). A múlt év végéig
több-kevesebb sikerrel ebbe az irányba tartott a hazai szabályozás.
A rendszerváltás után nem sokkal merült fel először itthon, hogy a
gyártó felelőssége ne csak a termékei működésére vonatkozzon, hanem a
feldolgozására vagy újrahasznosítására is, azaz a termék teljes
élettartamára. Ha ennek a költsége beépül a termék árába, az annál jobb,
hiszen így a fogyasztók is a teljes költséggel találkoznak. Így a
környezetbarát termékek előnybe kerülnek, a korábban potenciálisan
olcsóbb, de a szennyezés miatt a társadalom számára összességében
drágább árucikkekkel szemben.
Az 1995-ös első termékdíjtörvény ezt kezelte volna, de a termékdíjból
lényegében egy új adó lett. A gyártók termékenként befizettek egy
összeget, az állam pedig vállalta, hogy a pénz egy részét
környezetvédelemre fordítja (bizonyos kiválasztott hulladékgyűjtőktől,
hasznosítóktól vett cserébe szolgáltatásokat). Érthető, hogy ez senkit
nem ösztönzött a környezettudatosabb működésre, ráadásául döntően más
jellegű célokra költötte a büdzsé a bevételeket.
Ez ennek ellenére 2003-ig megmaradt, de
akkor, az uniós csatlakozásunk küszöbén változtatni a kellett a
rendszeren. Az unióban ugyanis egyrészt a környezetvédelmi célokra
beszedett adókat illik arra is költeni, másrészt a nem mindenkinek
egyenlően visszaosztott hányad tiltott állami támogatásnak minősült
volna. Ráadásul az újrahasznosítható hulladéknak szerte Európában működő
piaca van.
Gyártói felelősség és fokozódó verseny
A 2003-as változtatással
a termékdíj gyakorlatilag átalakult egy utólagos büntetéssé, amit azok
fizettek, akik nem teljesítik az emlegetett gyártói felelősséggel
kapcsolatos elvárásokat. A kibocsátók létrehozhattak koordináló
szervezeteket, amelyek a kibocsátók által fizetetett termékdíj
jellemzően feléért megszervezték az előírt hulladékmennyiségek
begyűjtését és hasznosítását. A kibocsátó fizetett a koordináló
szervezetnek piaci alapon, a koordináló szervezet fizetett a
hulladékkezelőnek szintén, így az állam egyetlen forint hozzáadása
nélkül teljesítette a hasznosítási kötelezettségeket. Ez a rendszer sem
működött tökéletesen, elsősorban néhány versenytorzító szabály
fennmaradása miatt, de minden korábbinál ígéretesebb irányba alakult.
Ez már lényegében az európai modell volt, az
unió 27 országából 25-ben ilyen jellegű rendszer működik most is
(mindezek mellett a cégek saját maguk is újrahasznosíthatták a saját
hulladékaikat). A modell azért volt előnyösebb, mert a gyártók egyrészt
tervezni tudtak ezzel a költséggel, akár már az új termékek
kialakításától. Másrészt érdekeltek abban, hogy minél kevesebb
hulladékot gyártsanak, illetve a koordináló cégeken keresztül abban is,
hogy a lehető leghatékonyabban hasznosítsák ezeket. Az összegyűjtött
mennyiség fokozatosan növekedett,
miközben a díjak a koordinálók közti verseny hatására csökkentek, az
egyik koordináló szervezet vezetője szerint 2008-2010 között mintegy 20
százalékos mértékben.
Add ide, majd apu megoldja!
Ez a rendszer 2011 végéig működött. Majd 180
fokos fordulat történt azzal, hogy a kormány rohamléptekben
államosította az egész iparágat. Egyrészt a korábbi, szankciószerű
termékdíjak mindenkinek kötelezően fizetendővé váltak és jelentősen, nagyjából 30 százalékkal meg is emelték őket.
Másrészt a vállalatoknak megtiltották, hogy
saját maguk hasznosítsák a hulladékot, és a korábbi koordináló
szervezeteket is megszüntették, a helyükre pedig létrehoztak egy nagy
állami koordinálót, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökséget (OHÜ). A
hulladéktermelő cégek összesített terhei minden tételt figyelembe véve
így csaknem háromszorosára nőttek.
Az OHÜ-nek lenne az a feladata, hogy megszervezze az országban a
teljes hulladékkezelést. Erre azonban nincs kapacitása, ezért pályázati
rendszerben hirdeti meg az elvégzendő feladatokat terméktípusonként.
Ezzel az a probléma, hogy a közbeszerzési rendszer az iparági jellemzők
miatt további komoly torzításokat fog vinni a rendszerbe.
A cégek eltérő kapacitásai miatt így ugyanis –
mivel termékenként egyben pályáztatják meg a teljes hazai szükségletet
–, össze kell állniuk az egymást jól ismerő vállalatok döntő
többségének. Ami viszont azt eredményezheti, hogy nem lesz verseny, a
közös induló pályázók olyan árat mondhatnak, amit nem szégyellnek, és nő
a korrupció kockázata is (aki pedig kimarad az állami bizniszből, az
lehúzhatja a rolót). Az OHÜ kapacitáskorlátai miatt elképzelhetetlen,
hogy rengeteg kisebb pályázatot írjanak ki, vagyis gyakorlatilag
egyszerre törölték el az iparági versenyt és a gyártói felelősséget is.
A hatékonyság elfogadhatatlan
A motiváció végig egyértelmű volt, nem is
takargatták, hogy a kormány jelentős bevételeket akar kicsikarni ezen
címszó alatt – Illés Zoltán államtitkár szerint egyenesen elfogadhatatlan
volt, hogy a koordinálók a kormány által meghatározott díj töredékéért
is végre tudták hajtani a feladatokat. Illés eltökéltségét jelzi, hogy
eredeti tervei szerint a korábban befolyt 20-25 milliárd forint helyett első felindulásában 108 milliárd forintot szeretett volna beszedni.
„A magyarországi hulladékgazdálkodásban nincs
semmiféle ésszerű gátja a koordinátorok tevékenységének, ami
korlátlan árversenyhez vezetett, ez pedig tulajdonképpen elvonja a
forrásokat a feladatok megoldásától, és veszélyezteti az EU által
előírt teljesítést” – indokolta meglepően őszintén a fideszes Sebestyén László is a változtatást.
Pénzt, sok pénzt
Végül némi ötletelés után
a Vidékfejlesztési Minisztérium megállapodott a beszedendő 60 milliárd
forintban, de csak 23,5 milliárdból gondolják megoldani az ország
hulladékainak kezelését. A környezetvédelmi termékdíjból befolyó maradék
36,5 milliárd forint pedig környezetvédelem helyett a központi
költségvetésbe megy, hiszen ahogy Illés Zoltán felismerte, a kormánynak másra is jól jön a pénz. Jövőre 85 milliárdra emelnék az elvárt bevételt, persze ez még ugyanúgy változhat, mint az idei nekifutáskor.
A gyártók szerint az áremelkedés nehezen elkerülhető, hiszen nekik mindenképp fizetniük kell, és a drasztikusan megnövekedett terheket biztosan nem
tudják majd lenyelni – így végső soron a fogyasztók fogják kifizetni
ennek a speciális adónak a jó részét. A vállalatoknak emellett a
termékdíj eddig egy tervezhető költség volt, és minden forintról látták,
hová megy. Most egy tervezhetetlen adóvá alakult, legalábbis az eddigi
tapasztalatok alapján egy bizonytalan alkudozás és a költségvetés
szorításától függ majd az évenkénti mértéke.
Végrehajthatatlan adminisztrációval
Az átalakítás mellékes céljaként a kormány
megjelölte az adminisztráció csökkentését is. Csakhogy épp ezzel
ellentétes a gyakorlat. Eddig a hulladékoknál értékben meghatározó
arányt kitevő csomagolásoknál az a csomagolást végző cég volt a felelős a
hulladékért, aki befolyásolni tudja az elkészült terméket. Tehát
mondjuk a kólagyártó fizetett az üdítői palackozása után.
Ez évtől a csomagolóanyag gyártója a
kötelezett minden csomagolásként eladott anyaga után. Példánkban a
kólagyártó helyett az üveggyár és a műanyaggyár fog fizetni. Ezzel nem
csak az a baj, hogy nekik elenyésző a ráhatásuk a végső termékre, de
mondjuk egy fóliagyár elképesztően nehezen fogja tudni eldönteni,
hogy az eladott fóliái közül mennyit használtak utána csomagolásként,
mennyit építkezésekhez, fóliasátorhoz vagy bármi egyébhez.
„Ilyen szabály sehol sincs az unióban, de nem
véletlenül, mert ezzel a becsületesen működni kívánó cégek
adminisztrációs terhei óriásit nőnek, de a keletkező jogbizonytalanság
miatt még így sem lehetnek biztosak a dolgukban” – véli egy iparági
szereplő. Ezt a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége is így gondolja, a környezetvédelemért is felelős Vidékfejleszési Minisztérium viszont inkább úgy értelmezi, hogy most lett csak igazán átlátható és optimális minden érintett számára a rendszer, hiszen lecsaptak a „termékek forrására”.
Persze egy, a törvényalkotást megelőző
szakmai egyeztetésen a triviális hibák talán megelőzhetők lettek volna.
Azonban az érdemi szakmai konzultáció elmaradt, ami nem véletlen: a termékdíjtörvény a bevett módszerrel önálló képviselői indítványként ment át. Ilyenkor nem szükséges egyeztetni az érintett csoportok képviselőivel, az ágazati szereplők pedig hiába jelezték, hogy az egész törvény millió sebből vérzik.
És még csak el sem végzik
Az új hulladékgazdálkodás nemcsak
rendszerként rossz, hanem a működésével is problémák vannak. Az OHÜ-nek
tavaly szeptemberben kellett volna megalakulnia és elkezdenie a
pályáztatást, azonban csak idén januárban indultak el. Akkor is csupán a
teljes hasznosítandó hulladék mintegy 30 százalékát kitevő lakossági
hulladék hasznosítására kezdtek el szerződni, méghozzá pályázat nélkül. A
döntő többséget jelentő ipari gyűjtésre az első pár pályázatot csak áprilisban jelentették be.
Az eddig megjelent pályázati kiírásban
önmagában is megdöbbentő, hogy elvileg a teljes 2012-es évre lehet
közbeszerzés alapján pályázni májusban visszamenőlegesen – az akár
milliárdos pályázatokat egy gmail-es címre leadva –, ami nemcsak az uniós előírások, hanem a közbeszerzési szabályozás szempontjából is erősen aggályos.
Ha pedig májusban nincs kiírva egy
közbeszerzés – aminek a legoptimistább átfutási ideje is három hónap –,
akkor gyakorlatilag kiesik egy fél év. Valószínűsíthető, hogy idén a
közelében sem leszünk a korábbi hasznosítási szinteknek, pláne az EU
elvárásainak. Arról nem is beszélve, hogy várhatóan közben az iparági
szereplők egy része könnyen becsődölhet egy egyéves bevételkieséstől.
Előre a múltba
Az nem újdonság, hogy a kormány a környezetvédelemre inkább bevételforrásként tekint, de arra senki nem számított, hogy az EU-s gyakorlattal szembemenve egy teljes versenyző iparágat államosítanak a költségvetés érdekében.
De ebből a szempontból nincs is hiba a számításban, egy bevallottan
23,5 milliárd forintba kerülő tevékenységre 60 milliárdot szednek be,
úgy, hogy jövőre már 85 milliárdot gondoltak.
Valószínűleg inkább az óriásbevételért szórta az állam a kitüntetéseket, mivel cserébe a vállalatokról újra lekerült a gyártói felelősség,
sőt értelmetlen próbálkozniuk is a korábbiaknál hatékonyabb
hulladékkezeléssel. A jelentősen megnövekedett és tervezhetetlen
termékdíjakat végső soron a fogyasztók fogják megfizetni, a megszűnő
magyar hulladékgazdálkodó vállalatoknak pedig a dolgozói kerülnek az
utcára. Az egyik legfontosabb szegmensben komoly jogbizonytalanság jött
létre, ráadásul biztos, hogy a kitűzött hulladékhasznosítási szinteket
sem fogjuk hozni, várhatóan később is csak jóval drágábban, és addig is
büntet minket az EU. Összességében jelentős konfliktusok és költségek
árán, de sikerült visszajutnunk az 1996-os szintre.
Teljes cikk: index.hu