Az Európai Szélenergia Társaság jelentése
Az Európai Szélenergia Társaság (EWEA) jelentése szerint 2050-re akár az Unió áramszükségletének a felét is lehetne szélenergia forrásból fedezni. Az EWEA szeretné elérni, hogy a Bizottság a 2020 utáni időszakra is tűzzön ki megújuló energia célokat.
Jelenleg az EU áramfogyasztásának az 5,3 százalékát adja a
szélenergia. Az EWEA Tiszta Erő című jelentése szerint az arány 2020-ra
elérheti a 18,4 százalékot. A Szövetség saját bevallása szerint is meglehetősen
optimista ez a becslés, és elképzelhetőnek tartják, hogy csak 15,4 százalék
lesz a szélenergia részesedése, ami közelebb áll a más forrásokból származó
becslésekhez. A nemzeti megújuló energia cselekvési tervekből (EurActiv.hu
2011.01.05.) származó adatokat összevonva az EU energia szükségletének 14
százalékát fogja 2020-ban szélenergia fedezni. A Bizottság saját becslése
szerint, amely az athéni műegyetem E3M kutatólaboratóriuma által kifejlesztett
PRIMES energia modellen alapszik, a szélenergiából származó áram a teljes
fogyasztás 14,2 százalékát fogja fedezni 2020-ban.
Az EWEA előrevetítése lényegesen a későbbi időszakra nézve tér el a többi
becsléstől, amikor 2030-ra 28,5 százalékra, 2050-re pedig 50 százalékra teszik
a szélenergia potenciális arányát az áramellátásban. A kissé radikális célokat
részben magyarázza, hogy ezek kizárólag az áramfelhasználás arányára
vonatkoznak, a két igen jelentős nettó energia felhasználó, a távfűtés és a
közlekedés figyelembe vétele nélkül. Az EWEA szerint a célok teljesülése esetén
a megújuló energia aránya az áramtermelésben a jelenlegi 19 százalékról 34
százalékra emelkedne 2020-ra és 100 százalékra 2050-re. A Társaság véleménye
szerint a célok csak akkor teljesíthetőek, ha a döntéshozók megteremtik a megfelelő
feltételeket.
Justin Wilkes, az EWEA igazgatója szerint az EU-nak 2020 utánra is meg kellene
teremtenie a megújulók törvényi szabályozását. Az EurActivnak elmondta, hogy a
következő tíz évre megfogalmazott céloknak jótékony hatása van, de a 2020 utáni
időszakra is fontos lenne az új célok megfogalmazása. "A Bizottság idén
véglegesíti az Energia Útiterv 2050 című dokumentumot. Ez lenne a tökéletes
lehetőség a 2020 utáni megújuló energia célok tisztázására is." Wilkes
hozzátette, hogy "a 2020 utáni szabályozási környezet megteremtése
mellett, sürgős szükség lenne az energia infrastruktúrába történő beruházásra,
hogy a szélenergiát szállítani lehessen a keletkezési helyéről a felhasználási
helyére, és hogy megteremtődjön az EU egységes árampiaca."
Magyarország 2011-ben elkészült Megújuló Energia Hasznosítási Cselekvési Terve
szerint a szélenergia befogadásának a villamosenergia-rendszer
szabályozhatósága jelent korlátot, és ez alapján "szélenergiából 750 MW
kapacitás kiépítését lehet reálisan megcélozni." Ez azt jelentené, hogy a
megújuló alapú villamos energiából származó áram közel 30 százaléka származna
szélenergiából, a teljes bruttó energiatermelésnek pedig körülbelül 3
százaléka. A Magyar Szélenergia Ipari Társaság EurActivnak eljuttatott nyilatkozata
szerint ez egy elég szerény célszám, mert a technikai potenciált és befektetői
szándékot figyelembe véve akár a villamosenergia-igény 8-10 százalékát ki
lehetne szélenergia-forrásból elégíteni. "Ameddig a megújulóknak nagyobb
szerepet szánó politikai döntések nem jelennek meg a jogalkotásban és a
gyakorlatban, addig félő, hogy még a 2020-as célszámokat sem fogja az ország
teljesíteni."
Álláspontok
Az Európai Szélenergia Társaság (EWEA) magyarországi tagszervezete, a Magyar
Szélenergia Ipari Társaság (MSZIT) véleménye szerint "ambíciózusak, de
megvalósíthatóak az EWEA által jelzett 2050-es megújuló- és szélenergia
célszámok. Az EU 2050-ig, negyven éven belül át tudna állni közel teljes
egészében megújuló energia alapú villamosenergia termelésre, melyben a
szélenergia központi szerepet játszhat. A becslés és célszám megvalósítása
ugyanis alapvetően politikai döntés és nem fizikai potenciál kérdése.
Egyértelműen bizonyított ugyanis, hogy a kontinens rendelkezik kellő mennyiségű
megújuló energiával, ennek kihasználásához ezért politikai elkötelezettség,
stabil, átlátható, továbbá a megújuló energiák pozitív környezeti és
ellátásbiztonsági, valamint közép- és hosszútávon érvényesülő gazdasági
hasznait pozitívan figyelembe vevő szabályozás kell, mely ugyanakkor
megszünteti a tradicionális technológiák preferálását. Ha a jelen évtizedben az
elöregedés miatt amúgy is lecserélendő energetikai infrastruktúrát ezen célok
figyelembevételével pótoljuk (egyre több megújuló és rugalmasabb rendszerre),
akkor negyven év alatt a teljes rendszert át lehet alakítani. Ezen folyamathoz
valóban a hosszútávú célok rövidebb szakaszokra tagolására, a részcélok
kötelezővé tételére van szükség."
Következő lépések
2011. ősz: a Bizottság közzéteszi az Energia Útiterv
2050 című dokumentumot
Forrás: tőzsdefórum.hu