Javíthatósági pontszámok: hogyan segítenek a fogyasztóknak fenntarthatóbb termékeket választani?
Miért fontos valamit megjavítani? Hogyan segítik a fogyasztókat az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (Joint Research Centre - JRC) a javíthatósági pontszámokkal? Az Isabel Lopez-Neirával, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) fenntarthatósággal foglalkozó csapatának munkatársával folytatott beszélgetés a Humusz Szövetség jóvoltából magyarul is olvasható.
„Sok fogyasztó frusztrálttá válik, ha a termékek a vártnál jóval korábban tönkremennek, akkor pedig különösen, amikor rájönnek, hogy azt vagy nem lehet megjavítani, vagy túl drága lenne megjavíttatni” – magyarázza Isabel Lopez-Neira.
„Lehet, hogy emiatt a fogyasztóknak új terméket kell vásárolniuk, pedig nem tervezték, ami anyagi terhet jelenthet” – teszi hozzá.
Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet fenntarthatósági csoportjának szakértőjeként olyan uniós irányelvek mellett száll síkra, amelyek hosszú élettartamú és könnyen javítható termékeket biztosítanak. A csapat víziója egy zöld és igazságos társadalom, ahol a fenntartható választás a könnyű, kézenfekvő választás a fogyasztók számára.
Egy speciális Eurobarométer-felmérés szerint az európai polgárok 77%-a inkább megjavítana egy terméket, mintsem kicserélné, 64%-uk pedig legalább 5 évig szeretné használni digitális eszközeit.
Ezért nem meglepő, hogy 10 európaiból majdnem 8 úgy gondolja, hogy a gyártóktól meg kellene követelni a digitális eszközök javításának megkönnyítését vagy az egyes alkatrészeik cseréjét.
Sok ember számára a javítási lehetőség nem csak a pénzmegtakarítás miatt fontos. Isabel örömmel látja, hogy „a fogyasztók egyre jobban érdeklődnek a fenntartható termékek vásárlása iránt, hogy minimalizálják a környezetre gyakorolt hatásukat”.
Ez nagyszerű hír, mert „a túltermelés felőrli a természeti erőforrásokat és sok hulladékot termel” – emlékeztet. „A termékek gyártása magas károsanyag-kibocsátással és erőforrás-felhasználással jár.”
„A termékek hosszabb használatával csökkenthetjük környezeti lábnyomunkat. Ebben a tekintetben a termékek javíthatósága kulcsfontosságú a termékek élettartamának meghosszabbításában” – összegzi Isabel.
Rövid élettartam, korlátozott javíthatóság, információhiány
Ha meg akarjuk hosszabbítani a termékek élettartamát, több kihívást is le kell küzdenünk.
Hogy mi is a cél? Isabel szerint „először is a termékeket úgy kell megtervezni, hogy hosszabb ideig tartsanak ki meghibásodás nélkül”. Másodszor „amikor a termékek meghibásodnak, a javításnak egyszerűbbnek és megfizethetőbbnek kell lennie”. Harmadszor pedig „a fogyasztóknak megbízható és összehasonlítható információkkal kell rendelkezniük ahhoz, hogy azonosítsák a legtartósabb és legkönnyebben javítható termékeket a piacon.”
Még hosszú út áll előttünk. „A probléma elsősorban a fenntarthatóbb termékek hiányával kezdődik az EU-ban” – mondja Isabel. „Még bonyolultabbá teszi a dolgokat, hogy a fenntartható termékek nehezen beazonosíthatók. A zavaros információk és az ipar állításainak sokfélesége megnehezíti a fogyasztók számára a fenntarthatóbb termékek megtalálását”.
Javíthatósági pontszámok a fogyasztók tájékoztatásához
A javíthatósági pontszámok abban segíthetik a fogyasztókat, hogy összehasonlíthassák a különböző termékek javíthatóságát, és így megalapozott döntéseket hozzanak. A javíthatósági pontszámok meghatározása a termékeken hatalmas feladat. A JRC kulcsfontosságú hozzájárulást nyújt a kormányok, az ipar és a civil társadalom közös erőfeszítéseihez. Kidolgozza azt a módszertant, amelyen a pontszámok alapulnak.
A JRC különféle szakpolitikával kapcsolatos tanulmányok keretében keresi meg az érdekelt feleket. Isabel kiemeli, hogy „rendszeresen az együttműködés a JRC-vel a környezetbarát tervezési intézkedésekkel foglalkozó Környezetbarát Tervezési Konzultációs Fórumon. A közelmúltban a JRC vezette az okostelefonok és táblagépek javíthatósági pontszámának módszertanának kidolgozását.”
Úgy véli, „nagyon fontos, hogy igénybe vegyük a JRC szakértelmét a javíthatósági pontszámok vagy a környezetbarát tervezési intézkedések kidolgozása terén”.
Az Európai Bizottság tudósai definiálták a következő módszertani elveket az okostelefonok és táblagépek javíthatósági pontrendszerének kialakításához:
- Kiemelt fontosságú alkatrészek (pl. akkumulátor, mikrofon vagy hangszórók);
- Kiválasztott kulcsfontosságú tervezési és szolgáltatási paraméterek, mint például a pótalkatrészek elérhetősége, a javítási információk megléte és a szétszerelési lehetőségek, amelyek meghatározzák a javíthatóságot; és
- Meghatározott kritériumok, amelyek alapján az egyes paraméterekhez pontszámot rendelnek, és egy súlyozási rendszer, amely ezeket a pontszámokat kombinálja, és egy átfogó végső pontszámot ad.
Az új módszertant külső partnerek tesztelték; okostelefonokon és táblagépeken ellenőrizték, mennyire jól rögzíti a javíthatósági különbségeket a piacon lévő különböző modellek között.
Isabel hangsúlyozza, hogy a módszertan alkalmazása során „a pontszámot mindig egyértelműen meg kell jeleníteni a fogyasztók számára offline és online. A piacfelügyeleti hatóságoknak pedig elegendő erőforrással kell rendelkezniük ahhoz, hogy ellenőrizzék a javíthatósági pontszám pontosságát.”
„Ha a javíthatósági pontszámokat széles körben alkalmaznák, megteremtenék a feltételeket a vállalatok számára, hogy versenyezhessenek a kialakításuknál fogva javíthatóbb termékekkel” – teszi hozzá Isabel.
Irányvonalak, hogy a termékeket meg lehessen javítani
„Az olyan információn felül, mint a javíthatósági pontszám, minimális tervezési követelményekre is szükségünk van a javíthatóság érdekében” – hangsúlyozza ki Isabel. „Tekintettel arra, hogy az ár jelenti a fő akadályt a fogyasztók számára, amikor eldöntik, hogy a javítást vagy a cserét választják, kulcsfontosságú ennek a tényezőnek a kezelése. Az egyik lehetőség, hogy több olyan javítható terméket kell tervezni, amelyek megfizethetőbbek és gyorsabban javíthatók.”
Az Európai Bizottság a körforgásos gazdaságra vonatkozó akciótervét követve olyan javaslatokat terjeszt elő, amelyek a fogyasztókat szeretnék támogatni, a javíthatóság minimális követelményeit megállapítani, a hosszabb termékhasználatot ösztönözni, valamint a javítást elérhetővé és vonzóvá tenni.
Márciusban a Bizottság javaslatot tett a Fenntartható Termékek Környezetbarát Tervezéséről és a Fogyasztók Ösztönzése a Zöld Átállásra szóló rendeletekre, illetve jelenleg is előkészítés alatt áll Az áruk fenntartható fogyasztásáról – a javítás és az újrahasználat támogatásáról szóló irányelvjavaslat.
Dolgozz tovább a zöld jövőért
A JRC számos területen vesz részt az Európai törvényhozásban, hogy támogassa a zöld, körforgásos és klímasemleges Európát, beleértve a javíthatósági pontrendszer módszerének kidolgozását.
„Arra számítunk, hogy a továbbiakban is együtt tudunk működni a JRC-vel a környezetbarát tervezés és a termékpolitika terén” – mondja Isabel. Az újonnan javasolt, Fenntartható Termékek Környezetbarát Tervezéséről szóló rendelettől azt várjuk, hogy a megbízhatósági és javíthatósági követelmények szisztematikusabban kerüljenek bevezetésre minden terméken. A JRC fontos szerepet játszhat abban, hogy az ilyen követelményeket több termékre is ki lehessen terjeszteni.”
Forrás: JRC
Fordította: Jakab Roberta