Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 8 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

5 művész, aki az enyészetnek szánt anyagokból alkotott maradandót

  • 2016. május 30.
  • Abigail
Szerző: 
Abigail

A szemét és a művészet kapcsolata: Leleményes alkotók következnek, akik a kidobásra ítélt anyagokat keltik új életre.

Tavaly ősszel járta be a hír a világot, mely szerint egy olasz kiállításon a takarítónők egyszerűen kidobtak egy installációt, mert azt hitték, szemét. A folyamat azonban szerencsére nemcsak ebbe az irányba mutat, a szemét és a művészet kapcsolata fordítva is működik. Vannak olyan leleményes alkotók, akik a kidobásra ítélt anyagokat keltik új életre.

 

A szemét árnyékában

Tim Noble és Sue Webster 1996 óta kísérleteznek a hulladékkal, és műveikkel szeretnék bemutatni az „előrehaladott fogyasztói kultúra vulgaritását”. Első árnyékszobruk, a 'Miss Understood and Mr Meanor 1997-ben született, amikor a személyes tárgyakból és háztartási hulladékból készülő installáció lehetőségeivel kísérleteztek. A szobor többek között törött napszemüvegekből és rockzenekarok kitűzőiből áll, az árnykép akkor bontakozik ki, amikor a halmot megvilágítják.

A másodikként készült, 1998-as Dirty White Trash szintén nagy népszerűségnek örvend, ez az alkotók hat hónap alatt keletkezett szemetéből áll, így egyfajta „önarcképként” is értelmezhető. Az anyag és a forma egymás kontrasztjaként jelenik meg, az árnyékszobrokon keresztül a figuratív és az absztrakt művészet hagyományai elevenednek meg.

 

Fémállatok

A fémállatok ötlete többeket is megihletett már, ezek közé tartozik Andrew Chase is, aki tökélyre fejlesztette fémhulladékból készült állatszobrait. Chase többek között fotósként és bútorkészítőként dolgozik, emellett tehetséges hulladékművésznek bizonyul. Lélegzetelálltó kollekciója van mechanikus állatokból, melyek autó- és háztartási fémalkatrészekből készülnek. Egy-egy állat elkészítése 80-120 órát vesz igénybe.

 

Örök körforgás

Julia Goodman számtalan újrahasznosítható alapanyagot használ munkáihoz, melyek között elsősorban a papír és a növényi hulladékok kapnak szerepet. Egyik leghíresebb műve a Certain is nothing now (Bizonyos semmi most) című szobor, mely a nála és szomszédságában 1 év alatt összegyűlt reklámanyagokból készült. A papírokat színek szerint válogatta szét, és a kékekből alkotta meg ezt a 40, egyre kisebb gyűrűkből álló, levegőben lógó örvényt, mely több szempontból is elgondolkodtathatja a szemlélőt, de amire biztos, hogy rányitja a szemünk: mekkor, hatalmas tömegű papír pazarlódik el a kéretlen reklámokra, melyek többsége olvasatlanul landol a kukában (erre itt is egy kreatív megoldás).

 

Ékszerek számítógépalkatrészből

Christine Dhein szeretné tudatosítani az emberekben, hogy a szeméttelepek szerte egész Amerikában tele vannak értékes alapanyagokkal, mint az üveg, az alumínium, a műanyag, sőt, még arany is fellelhető. Ezeknek az erőforrásoknak az értéke elveszik számunkra, mert még azelőtt kidobjuk őket, hogy teljes kapacitásukat kihasználnánk. "Remélem, hogy a munkáim hatására a nézők képesek egészen új szempontból értékelni a kidobásra szánt dolgokban rejlő lehetőségeket és sokkal körültekintőbben bánnak majd a tárgyaikkal. (További ékszerek hulladékokból ezen a linken).

 

Műanyag medúzák

Miwa Koizumi PET-projektje (pet angolul kisállatot, háziállatot is jelent) megmutatja, hogyan lényegülhetnek át elegáns és légies darabokká a hétköznapi pillepalackok. Különböző ásványvizes üvegekből készíti víz alatti állatait hőlégfúvó, forrasztópáka és különböző vágószerszámok segítségével. Eredetileg üveggel akart dolgozni, de időközben rájött, hogy ez sokkal szórakoztatóbb. Ráadásul annyi alapanyagot talál, amennyit csak akar, nem kell mást tennie, mint pusztán kihalásznia a "szemétből" - ami mint tudjuk, újrahasznosítható hulladék.

 

forrás:hasznosítsd.hu