Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 16 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

GreenExpo 2009

TANULSÁGOK, TÉVHITEK, TAPASZTALATOK
Év: 
2009
Szám: 
Tavasz
Szerző: 
Atesz

A Papp László Budapest Sportarénában került idén is megrendezésre kis hazánk egyetlen lakosságnak szóló környezetvédelmi rendezvénye, a GreenExpo. A tavalyi kiállítás tanulságai alapján nem érkeztünk nagy elvárásokkal, nem vártuk új, olcsó, mindenki számára forradalmi technológiák bemutatkozását, de hasonlóan nem számoltunk Ronald McDonald-dal, jakuzzi medencékkel, vagy városi hibrid terepjárókkal való találkozásra sem. Helyszíni beszámolónk következik.

Talán nem túlzunk, ha kijelentjük: a GreenExpo-t megtűrt (és megtűrtségéből adódóan hiteltelen) rendezvénynek érezhettük az Orchidea Kiállítás árnyékában. Alig harmadnyi területen, annak is töredék részén találkoztunk néhány tucat standdal, ahol valóban a lakosságnak és valóban környezettudatos megoldásokat kívántak eladni. Eladni? A fogyasztásunk, energiafelhasználásunk racionalizálása és vízkészleteinkkel való takarékoskodás (mint legfőbb környezetvédelmi prioritások) sajnos eltörpültek a fogyasztás és a „Mindenből a legújabbat és a legjobbat” kampánymondat mellett.

Pirospontok

Csalódottságunkat némiképp enyhítette, hogy a kereskedők mellett olyan hitelesnek számító szervezetek is képviseltették magukat mint az Ökopack, az Ökoszolgálat vagy a HuMuSz. Figyelemre méltó volt, hogy az ÉMÁSZ (Észak Magyarországi Áramszolgáltató) gigászi kéklégvárában energiatakarékossági játékot játszottunk (valóban hasznos tippekkel), vagy a Magyar Italkarton Egyesülés standjánál italkarton turmixot gyártottunk egy fogatlan turmixgéppel. Némi időnk jutott a standoknál állomásozó hostokkal és hostessekkel való csevejre is, akik sajnos az esetek többségében szakmailag nem feltétlenül voltak kompetensek és segítőkészek (bár nyilván a cikkíró hibája, hogy vasárnap délután, a rendezvény utolsó napján szeretne tájékozódni, amikor a kiállítók egyetlen célja, hogy a maradék reklámajándékoktól megszabaduljanak). Az ÉMÁSZ itt is zsebre tehetett egy jó pontot, mert saját bennfentes alkalmazottait küldte a rendezvényre. Plusz egy rosszat is, mivel az ajándékcsomagba egy bizarr megjelenésű, kék, műanyag perselyt rejtettek el az újra-papírból készült prospektus mellé, amelynek a nyílásában (jó ráérzéssel, tekintettela recesszióra) a húsz forintos érme megszorult.

Fogyaszt, nem fogyaszt

Kritikánk mellett, és a teljes kép végett vizsgáljuk meg a GreenExpo hiteltelenségének hátterét: a hazai építőanyag - és megújuló energiaforrásokon alapuló rendszerek piaca igen szűk, hiszen a vásárlói oldal (a fizetőképesség hiányában) nem mondható erősnek. A megújuló energiaforrásokat használó technológiák közül néhány létjogosultsága megkérdőjelezhető, és hatékonyságuk, illetve a megtérülés ideje nincs összhangban a valósággal. Kompromisszumokra nyitottan érkeztünk, végül egy olyan piactéren találtuk magunkat, ahola kommunikáció bábeli zavarhoz hasonló. Ahol nem kaptunk választ arra, hogy a fogyasztásunk visszafogása, vagy a hatékonyabb eszközvásárlás vezet el a nirvánáig. (Persze az energiatakarékos IKEA-állólámpa mégis csak minden nappali elengedhetetlen kelléke.) Ha képesek vagyunk túltenni magunkat a fogyasztáscsökkentés és a hatékonyság érdekében véghezvitt vásárlás paradoxonán, még így is elgondolkodtató, hogy megengedhető-e a zöldre festés olyan látványos manifesztációja, amit tapasztaltunk. A kérdés megválaszolását az olvasó egyéni értékrendjére bízzuk. Naiv jövőképünkben egy olyan rendezvény körvonalazódik, ahol a kiállítók nem anyagi, hanem hitelességi alapon jelennek meg, ahol a rendezők ügyelneka helyes helyszínválasztásra és tartalomra, a kommunikációban pedig egyértelmű üzenetet küldünk a látogatók felé, kompromisszumot kötve a kereskedők és a civilek értékrendjével is.

Atesz