Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kampány az üveghulladékok gyűjtéséért

  • 2016. május 28.
  • Abigail
Szerző: 
Abigail

Üveggyűjtést népszerűsítő kampányt indít az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség Nemzeti Hulladékgazdálkodási Igazgatóság (OKTF NHI), azzal a céllal, hogy felhívja a lakosság figyelmét az üveghulladékok elkülönített gyűjtésének lehetőségére a nagyobb áruházakban – áll a kiadott közleményben.

Napjainkban Magyarországon az összes kibocsátott üveg csomagolásnak csupán 32 százaléka kerül újrafelhasználásra, azaz az üveghulladék nagy része a hulladéklerakón végzi. Annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedben javuló tendenciát tapasztalhatunk ezen a területen (2002-ben még csak 10 százalék volt az újrafelhasználási arány), még mindig jócskán elmaradunk az Európai Unió által megkövetelt 60%-os hasznosítási aránytól.

Mivel a koncentrált ipari begyűjtés országos szinten megoldott, a lakosság aktív részvételével lehet javítani a helyzeten. Ezért indított az OKTF NHI Áruházi üveggyűjtés névvel figyelemfelhívó kampányt, amelynek fő célja, hogy bekerüljön a köztudatba az üveghulladék szelektív gyűjtésének fontossága és lehetősége.

Az üveghulladék jelenleg a gyűjtőszigeteken, a hulladékudvarokban és kísérleti jelleggel néhány településen a házhoz menő gyűjtés keretében szelektálható. Emellett egy 2010 júniusában életbe lépett jogszabálymódosítás értelmében az 500 négyzetmétert meghaladó alapterületű áruházakban kötelező az üzlet által forgalmazott, hulladékká vált kereskedelmi csomagolás visszavétele. Ez mintegy 2000 üzletet érint szerte az országban.

A kampány

Ehhez kapcsolódóan hangsúlyozza az OKTF NHI, hogy a környezettudatos vásárlás a háztartásokban kezdődik a felkészüléssel, a bevásárlólista megírásával, a bevásárlókosár vagy -táska előkészítésével, vagy akár az üvegekkel teli kosárral történő elindulással otthonról. Erre utal a kampány szlogenje is: „Kösd össze a vásárlást a szelektív gyűjtéssel, vidd magaddal az üres üvegeket!”. Így megspórolható egy út a gyűjtőszigetre vagy a hulladékudvarba, amivel pedig rengeteg idő, üzemanyag és fáradság takarítható meg.

Kereskedelmi csomagolásnak számít a sör, bor, üdítőital, szörp, ásványvíz, kristályvíz, szikvíz, valamint az ivóvíz csomagolása, továbbá a műanyag (bevásárló reklám) táskák. Bár a szabályozó kormányrendelet csak ezen hulladékká vált csomagolások átvételi kötelezettségét írja elő, a legtöbb áruházban megoldott az egyéb üveghulladékok (pl. pezsgős-, befőttes- és bébiételes üvegek) külön gyűjtése is. Erről az áruházakban tudnak részletes felvilágosítással szolgálni.

 

forrás: www.zipmagazin.hu