Csapvíz kontra palackozott
Fiatalság, öröm, felfrissülés, boldogság, kiegyensúlyozottság. Ezeket ígéri a legtöbb ásványvízmárka reklámszlogenjében. A számok az emberi naivitásról és lustaságról árulkodnak: globálisan 22.000 milliárd forintot költünk palackozott vízre évente. Úgy tűnik, a palackozott víz lett az évszázad marketingfogása, úgyhogy joggal teszi fel a kérdést Dr. Phil Hammond a Telegraph oldalán: valóban felhagytunk a racionális gondolkodással?
Mit is kapunk a pénzünkért?
Egyre többen gondolják úgy manapság, hogy érdemes felhagyni a PET palackos víz fogyasztásával, és helyette inkább a csapvizet választják. Amerikában a „Take back the Tap”, azaz „Vegyük vissza a csapokat” kampány keretében sorra csatlakoznak az éttermek a megmozduláshoz, ezáltal tudatosan próbálják a vendégeiket is erre biztatni, másrészt pedig kímélik a környezetet. Ásványvíz helyett kancsókban felszolgált csapvíz állt az összes elnökségi rendezvényen is, amikor 2012-ben Dánia töltötte be az Európai Unió soros elnökségét. Szakértők szerint Magyarország is megtehette volna ugyanezt. Még nem késő tiszta vizet önteni a pohárba.
Az Indiana University antropológus professzora, Richard Wilk úgy gondolja, hogy a palackozott víz sikere árulkodó jel arról, hogy miként is működik a globális kapitalista piac a mai világban. Szerinte a palackozott víz áráért valójában a döntési szabadságunkat vesszük meg: kiválaszthatjuk, hogy melyik márkát emeljük le a polcról. A reklámok és a marketingfogások által vezérelve megveszünk egy üveg valamit, amit egyébként ingyen is megkaphatnánk.
A Bottlemania írója, Elizabeth Royote szerint egy palack víz épp azt az érzést adja meg az embernek, mint az iPod vagy a mobiltelefon: privát, hordozható és egyéni. A marketingfogás kulcsa az, hogy az ásványvizek egészséges alternatívát nyújtanak. De valójában mire is?
Kathryn Hawkins marketingszakértő véleménye szerint a PET palackos vizek nem a csapvíz, hanem a különböző szénsavas, mesterséges színű, egészségtelen löttyök alternatívája. A Nestlé Pure Life amerikai kampányában például az anyákat próbálták meggyőzni arról, hogy napi egy palack cukrozott üdítőital helyett egy üveg Nestlé-vizet adjanak csemetéjüknek. A legtöbben azonban nem is gondolnak bele, hogy az Egyesült Királyság és az USA területén a csapvíz minősége kiemelkedő: 99,96 százalékban megfelel az előírásoknak. Így a Nestlé által befolyásolt anyukák, akiknek feltett szándéka, hogy gyerekük egészségére ügyeljenek, valójában Nestlé ásványvíz helyett egy pohár csapvizet is adhatnának nekik.
A természetességet hirdeti, közben pedig pusztít
A legtöbb ásványvíz csomagolása, szlogenje a természetes világ szépségét és egészségét emeli ki, de a valóságban hatalmas méretű környezetkárosodást okoz. Jól ábrázolja ezt a világméretű pusztítást a Csendes-óceán területén húzódó Great Pacific szeméthalom üres, eldobott műanyagflakonok sokaságára, amelynek területe kétszerese Texasénak. Nemcsak szemét termelődik általuk, de az előállítás során nem is ügyelnek a gazdaságosságra: becslések szerint három liter vízre van szükség ahhoz, hogy egy liter kristályvíz a piacra kerülhessen.
A magyarok vízügyei
Egy magyar család évente átlagosan 70 ezer forintot költ palackozott vízre annak ellenére, hogy a magyar csapvíz minősége az ország döntő részén teljesen biztonságos. Persze vannak olyan területei Magyarországnak, ahol sérülékenyek a vízbázisok, de Papp Mária, a Magyar Vízközmű Szövetség nyugalmazott főtitkára szerint sokkal ésszerűbb megoldás lenne a vízvezeték éves ellenőriztetése és karbantartása. Ezáltal az ország jelenleg sérülékeny területein is nyugodtan lehetne csapvizet fogyasztani. Mi még kispályások vagyunk az amerikaiakhoz és a britekhez képest, akiknél már kezd átbillenni a mérleg: az elmúlt évek adatai szerint már több palackozott vizet vásárolnak bármilyen egyéb italnál.
Megéri megvenni?
Lehet, hogy a reklámok által bemutatott örök fiatalság és élettel teli szervezet ígérete hívogató, de az előírt napi két liter vizet csapvíz formájában is elfogyaszthatjuk, semmivel nem járunk rosszabbul, sőt! A palackozott víz összköltsége (előállítás, csomagolás, forgalmazás) ötszázszor nagyobb, mint a csapvízé; minőségük többnyire megegyezik, bár esetenként a palackozott víz minősége rosszabb is. Nemcsak anyagi, hanem környezetvédelmi szempontból is érdemes átgondolni, hogy megéri-e a PET-palackos ásványvíz.