Jön a csomagolás nélküli szupermarket-hálózat
Csomagolásmentes szupermarket-láncot tervez két német környezetvédő, akik a hulladék csökkentése mellett megspórolnák az élelmiszerek előre csomagolásának költségeit is. A terv a plasztikhulladék jelentős csökkentése mellett “népnevelő” célzatú is, amennyiben rászoktatja a vásárlókat, hogy saját többször használatos szatyraikkal, kosaraikkal menjenek vásárolni, s így idővel teljesen feleslegéssé válik a logós nejlonzacskók gyártása.
Szupermarket - csomagolás és az ebből keletkező hulladéktömeg nélkül: ez a víziója Sara Wolfnak és Milena Glimbovskinak, akik csomagolás nélküli áruházakat szeretnének alapítani Németországban.
A boltokban jellemzően műanyag csomagolásban kaphatók az élelmiszerek, sőt a zöldségek és a gyümölcsök további műanyagzacskót is kapnak. Ez a dupla nejloncsomagolás a végén persze hulladékként végzi. Mindez azonban nem történhet meg a majdan Sara Wolf és Milena Glimbovski koncepciója szerint működő leendő berlini áruházban, ahol az eredeti nagy ládákban – amikben megérkezik – újracsomagolás nélkül, ömlesztve teszik ki az árut, ahonnan a vásárlók a kívánt mennyiséget vehetik ki saját, vagy a boltban hozzáférhető újrahasznosítható szatyrukba.
Milena Glimbovskié, az egyik alapítóé a csomagolásmentes szupermarket ötlete, akkor jutott eszébe, amikor egy egyszerű vacsora elkészítése után meglátta, mennyi plasztikhulladék keletkezett. "Ezután kidolgoztuk az üzleti tervet, és a megvalósításba fektettük minden energiánkat" – mondt a Sternnek Sara Wolf. Wolf otthagyta állását, Glimbovski pedig félbeszakította tanulmányait. Felvették a kapcsolatot jónéhány termelővel, akik közül sokan jelezték, hogy tetszik nekik az ötlet, szívesen együttműködnének.
A kezdő tőkét közösségi finanszírozásból hozták össze, több mint 2500 adományozótól az első körben szükséges 45 ezer euró bőven határidő előtt összegyűlt. A tervezett lánc első üzlete várhatóan augusztusban vagy szeptemberben nyílik meg Berlinben.
Arra törekednek, hogy ne legyenek drágábbak a normál szupermarketeknél – a fogyasztói árnak átlagosan 20 százalékát teszi ki a csomagolás költsége, ezt meg tudják spórolni. Kezdetben nem minden termékre terjesztenék ki a “csomagolatlan” rendszert, s amelyeknél ez nem lehetséges, azokat is környezetbarát, illetve újrahasznosítható borításban árulnák. A “csomagolatlanság” nem lenne valamiféle különlegesség, a leghétköznapibb termékeket, mint például a rizst vagy a száraztésztát is így árusítanák.
Humuszos megjegyzés: aki legközelebb Berlinben jár és ellátogat a boltba, írhat róla egy beszámolót az ÚjraSzedve magazinukba! ;)
Forrás: hvg.hu