Tízmilliárdok mentek a kukába

Több mint tizenöt év alatt jutott el Magyarország oda, hogy kialakult egy több tízmilliárdos hulladékgazdálkodási iparág, fokozódó versennyel, emiatt jelentősen csökkenő árakkal, javuló hatékonysággal. Mindezt a kormány egy mozdulattal visszacsinálta: egy tavalyi törvénnyel megháromszorozta a terheket, államosította a szektort. Ezért idén kitüntetéseket is osztottak, holott végül a szemetet sem fogják hasznosítani.
Éles irányváltás történt ez év elején a hulladékgazdálkodásban: a 
kormány egy tavalyi törvénnyel saját kezébe vette az  irányítást, azaz 
gyakorlatilag államosított egy 25 milliárd forintos iparágat, és egy 
lépésben a háromszorosára emelte a fizetendő díjakat.
A hulladékos szabályozások változása azt 
eredményezi, hogy most gyakolatilag szembemegyünk az unió gyakorlatával 
és irányelveivel, holott ez utóbbi betartásának elmaradásáért épp most terveznek megbüntetni
 minket napi 27 316 euróra (több mint 8 millió forintra). Az iparági 
szereplők szerint katasztrofális a helyzet, a káoszért a kormányzati 
szabályozást hibáztatják, amely a környezetvédelemre hivatkozva a 
költségvetési bevételt próbálja maximalizálni.
Nem szemét
A hulladékgazdálkodás a környezetvédelem 
egyik legfontosabb területe, amellyel nemcsak azért érdemes foglakozni, 
mert jelentős szerepe van az életminőség és a környezeti elemek 
minőségének védelmében, hanem azért is, mert a gazdasági hatékonyságot 
is jelentősen befolyásolhatja. Az újrahasznosítható   hulladékok ugyanis
 piaci értékkel és így piaci árral rendelkező termékek. Jelenleg több 
úgynevezett anyagáram   is önnfenntartó – azaz tisztán piaci viszonyok 
mellett is megérné   újrahasznosítani –, és a technológiai fejlődéssel 
ez a kör a folyamatosan  bővül.
Az újrahasznosítható   hulladékokat a lehető leghatékonyabban 
összegyűjtik – persze úgy, hogy a begyűjtés ne legyen szennyezőbb vagy 
drágább, mint a  beszedhető anyag –,  majd ezeket típusonként egységes 
csomagokba rendezve  elszállítják oda,  ahol azt fel tudják  használni 
nyersanyagként.
Az állam szerepe ebben a rendszerben elvileg az, hogy olyan szabályozást
 alkosson, amely a potenciális hulladékok gyártóit a minél inkább 
környezetbarát megoldásokra ösztönzi a lehető legolcsóbban (különben 
versenyhátrányba kerülnének a hazai cégek, és a fogyasztóknak is 
indokolatlanul megdrágulnának bizonyos termékek). A múlt év végéig 
több-kevesebb sikerrel ebbe az irányba tartott a hazai szabályozás.
A rendszerváltás után nem sokkal merült fel először itthon, hogy a 
gyártó felelőssége ne csak a termékei működésére vonatkozzon, hanem a 
feldolgozására vagy újrahasznosítására is, azaz a termék teljes 
élettartamára. Ha ennek a költsége beépül a termék árába, az annál jobb,
 hiszen így a fogyasztók is a teljes költséggel találkoznak. Így a 
környezetbarát termékek előnybe kerülnek, a korábban potenciálisan 
olcsóbb, de a szennyezés miatt a társadalom számára összességében 
drágább árucikkekkel szemben.
Az 1995-ös első termékdíjtörvény ezt kezelte volna, de a termékdíjból
 lényegében egy új adó lett. A gyártók termékenként befizettek egy 
összeget, az állam pedig vállalta, hogy a pénz egy részét 
környezetvédelemre fordítja (bizonyos kiválasztott hulladékgyűjtőktől, 
hasznosítóktól vett cserébe szolgáltatásokat). Érthető, hogy ez senkit 
nem ösztönzött a környezettudatosabb működésre, ráadásául döntően más 
jellegű célokra költötte a büdzsé a bevételeket.
Ez ennek ellenére 2003-ig megmaradt, de 
akkor, az uniós csatlakozásunk küszöbén változtatni a kellett a 
rendszeren. Az unióban ugyanis egyrészt a környezetvédelmi célokra 
beszedett adókat illik arra is költeni, másrészt a nem mindenkinek 
egyenlően visszaosztott hányad tiltott állami támogatásnak minősült 
volna. Ráadásul az újrahasznosítható hulladéknak szerte Európában működő
 piaca van.
 
 
Gyártói felelősség és fokozódó verseny
A 2003-as változtatással
 a termékdíj gyakorlatilag átalakult egy utólagos büntetéssé, amit azok 
fizettek, akik nem teljesítik az emlegetett gyártói felelősséggel 
kapcsolatos elvárásokat. A kibocsátók létrehozhattak koordináló 
szervezeteket, amelyek a kibocsátók által fizetetett termékdíj 
jellemzően feléért megszervezték az előírt hulladékmennyiségek 
begyűjtését és hasznosítását. A kibocsátó fizetett a koordináló 
szervezetnek piaci alapon, a koordináló szervezet fizetett a 
hulladékkezelőnek szintén, így az állam egyetlen forint hozzáadása 
nélkül teljesítette a hasznosítási kötelezettségeket. Ez a  rendszer sem
 működött tökéletesen, elsősorban néhány  versenytorzító szabály 
fennmaradása miatt, de minden korábbinál  ígéretesebb irányba alakult.
Ez már lényegében az európai modell volt, az 
unió 27 országából 25-ben ilyen jellegű rendszer működik most is 
(mindezek mellett a cégek saját maguk is újrahasznosíthatták a saját 
hulladékaikat). A modell azért volt előnyösebb, mert a gyártók egyrészt 
tervezni tudtak ezzel a költséggel, akár már az új termékek 
kialakításától. Másrészt érdekeltek abban, hogy minél kevesebb 
hulladékot gyártsanak, illetve a koordináló cégeken keresztül abban is, 
hogy a lehető leghatékonyabban hasznosítsák ezeket. Az összegyűjtött 
mennyiség fokozatosan növekedett,
 miközben a díjak a koordinálók közti verseny hatására csökkentek, az 
egyik koordináló szervezet vezetője szerint 2008-2010 között mintegy 20 
százalékos mértékben.
Add ide, majd apu megoldja!
Ez a rendszer 2011 végéig működött. Majd 180 
fokos fordulat történt azzal, hogy a kormány rohamléptekben 
államosította az egész iparágat. Egyrészt a korábbi, szankciószerű 
termékdíjak mindenkinek kötelezően fizetendővé váltak és jelentősen, nagyjából 30 százalékkal meg is emelték őket.
Másrészt a vállalatoknak megtiltották, hogy 
saját maguk hasznosítsák a hulladékot, és a korábbi koordináló 
szervezeteket is megszüntették, a helyükre pedig létrehoztak egy nagy 
állami koordinálót, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökséget (OHÜ). A
 hulladéktermelő cégek összesített terhei minden tételt figyelembe véve 
így csaknem háromszorosára nőttek.
Az OHÜ-nek lenne az a feladata, hogy megszervezze az országban a 
teljes hulladékkezelést. Erre azonban nincs kapacitása, ezért pályázati 
rendszerben hirdeti meg az elvégzendő feladatokat terméktípusonként. 
Ezzel az a probléma, hogy a közbeszerzési rendszer az iparági jellemzők 
miatt további komoly torzításokat fog vinni a rendszerbe.
A cégek eltérő kapacitásai miatt így ugyanis –
 mivel termékenként egyben pályáztatják meg a teljes hazai szükségletet 
–, össze kell állniuk az egymást jól ismerő vállalatok döntő 
többségének. Ami viszont azt eredményezheti, hogy nem lesz verseny, a 
közös induló pályázók olyan árat mondhatnak, amit nem szégyellnek, és nő
 a korrupció kockázata is (aki pedig kimarad az állami bizniszből, az 
lehúzhatja a rolót). Az OHÜ kapacitáskorlátai miatt elképzelhetetlen, 
hogy rengeteg kisebb pályázatot írjanak ki, vagyis gyakorlatilag 
egyszerre törölték el az iparági versenyt és a gyártói felelősséget is.
 
 
A hatékonyság elfogadhatatlan
A motiváció végig egyértelmű volt, nem is 
takargatták, hogy a kormány jelentős bevételeket akar kicsikarni ezen 
címszó alatt – Illés Zoltán államtitkár szerint egyenesen elfogadhatatlan
 volt, hogy a koordinálók a kormány által meghatározott díj töredékéért 
is végre tudták hajtani a feladatokat. Illés eltökéltségét jelzi, hogy 
eredeti tervei szerint a korábban befolyt 20-25 milliárd forint helyett első felindulásában 108 milliárd forintot szeretett volna beszedni.
„A magyarországi hulladékgazdálkodásban nincs
 semmiféle  ésszerű  gátja a    koordinátorok tevékenységének, ami 
korlátlan  árversenyhez  vezetett,    ez pedig tulajdonképpen elvonja a 
forrásokat a  feladatok    megoldásától,  és veszélyezteti az EU által 
előírt teljesítést” – indokolta meglepően őszintén a fideszes Sebestyén László is a változtatást.
Pénzt, sok pénzt
Végül némi ötletelés után
 a Vidékfejlesztési Minisztérium megállapodott a beszedendő 60 milliárd 
forintban, de csak 23,5 milliárdból gondolják megoldani az ország 
hulladékainak kezelését. A környezetvédelmi termékdíjból befolyó maradék
 36,5 milliárd forint pedig környezetvédelem helyett a központi 
költségvetésbe megy, hiszen ahogy Illés Zoltán felismerte, a kormánynak másra is jól jön a pénz. Jövőre 85 milliárdra emelnék az elvárt bevételt, persze ez még ugyanúgy változhat, mint az idei nekifutáskor.
A gyártók szerint az áremelkedés nehezen elkerülhető, hiszen nekik mindenképp fizetniük kell, és a drasztikusan megnövekedett terheket biztosan nem
 tudják majd lenyelni – így végső soron a fogyasztók fogják kifizetni 
ennek a speciális adónak a jó részét. A vállalatoknak emellett a 
termékdíj eddig egy tervezhető költség volt, és minden forintról látták,
 hová megy. Most egy tervezhetetlen adóvá alakult, legalábbis az eddigi 
tapasztalatok alapján egy bizonytalan alkudozás és a költségvetés 
szorításától függ majd az évenkénti mértéke.
Végrehajthatatlan adminisztrációval
Az átalakítás mellékes céljaként a kormány 
megjelölte az adminisztráció csökkentését is. Csakhogy épp ezzel 
ellentétes a gyakorlat. Eddig a hulladékoknál értékben meghatározó 
arányt kitevő csomagolásoknál az a csomagolást végző cég volt a felelős a
 hulladékért, aki befolyásolni tudja az elkészült terméket. Tehát 
mondjuk a kólagyártó fizetett az üdítői palackozása után.
Ez évtől a csomagolóanyag gyártója a 
kötelezett minden csomagolásként eladott anyaga után. Példánkban a 
kólagyártó helyett az üveggyár és a műanyaggyár fog fizetni. Ezzel nem 
csak az a baj, hogy nekik elenyésző a ráhatásuk a végső termékre, de 
mondjuk egy fóliagyár elképesztően nehezen fogja tudni eldönteni,
 hogy az eladott fóliái közül mennyit használtak utána csomagolásként, 
mennyit építkezésekhez, fóliasátorhoz vagy bármi egyébhez.
„Ilyen szabály sehol sincs az unióban, de nem
 véletlenül, mert ezzel a becsületesen működni kívánó cégek 
adminisztrációs terhei óriásit nőnek, de a keletkező jogbizonytalanság 
miatt még így sem lehetnek biztosak a dolgukban” – véli egy iparági 
szereplő. Ezt a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége is így gondolja, a környezetvédelemért is felelős Vidékfejleszési Minisztérium viszont inkább úgy értelmezi, hogy most lett csak igazán átlátható és optimális minden érintett számára a rendszer, hiszen lecsaptak a „termékek forrására”.
Persze egy, a törvényalkotást megelőző 
szakmai egyeztetésen a triviális hibák talán megelőzhetők lettek volna. 
Azonban az érdemi szakmai konzultáció elmaradt, ami nem véletlen: a termékdíjtörvény a bevett módszerrel önálló képviselői indítványként ment át. Ilyenkor nem szükséges egyeztetni az érintett csoportok képviselőivel, az ágazati szereplők pedig hiába jelezték, hogy az egész törvény millió sebből vérzik.
És még csak el sem végzik
Az új hulladékgazdálkodás nemcsak 
rendszerként rossz, hanem a működésével is problémák vannak. Az OHÜ-nek 
tavaly szeptemberben kellett volna megalakulnia és elkezdenie a 
pályáztatást, azonban csak idén januárban indultak el. Akkor is csupán a
 teljes hasznosítandó hulladék mintegy 30 százalékát kitevő lakossági 
hulladék hasznosítására kezdtek el szerződni, méghozzá pályázat nélkül. A
 döntő többséget jelentő ipari gyűjtésre az első pár pályázatot csak áprilisban jelentették be.
Az eddig megjelent pályázati kiírásban 
önmagában is megdöbbentő, hogy elvileg a teljes 2012-es évre lehet 
közbeszerzés alapján pályázni májusban visszamenőlegesen – az akár 
milliárdos pályázatokat egy gmail-es címre leadva –, ami nemcsak az uniós előírások, hanem a közbeszerzési szabályozás szempontjából is erősen aggályos.
Ha pedig májusban nincs kiírva egy 
közbeszerzés – aminek a legoptimistább átfutási ideje is három hónap –, 
akkor gyakorlatilag kiesik egy fél év. Valószínűsíthető, hogy idén a 
közelében sem leszünk a korábbi hasznosítási szinteknek, pláne az EU 
elvárásainak. Arról nem is beszélve, hogy várhatóan közben az iparági 
szereplők egy része könnyen becsődölhet egy egyéves bevételkieséstől.
Előre a múltba
Az nem újdonság, hogy a kormány a környezetvédelemre inkább bevételforrásként tekint, de arra senki nem számított, hogy az EU-s gyakorlattal szembemenve egy teljes versenyző iparágat államosítanak a költségvetés érdekében.
 De ebből a szempontból nincs is hiba a számításban, egy bevallottan 
23,5 milliárd forintba kerülő tevékenységre 60 milliárdot szednek be, 
úgy, hogy jövőre már 85 milliárdot gondoltak.
Valószínűleg inkább az óriásbevételért szórta az állam a kitüntetéseket, mivel cserébe a vállalatokról újra lekerült a gyártói felelősség,
 sőt értelmetlen próbálkozniuk is a korábbiaknál hatékonyabb 
hulladékkezeléssel. A jelentősen megnövekedett és tervezhetetlen 
termékdíjakat végső soron a fogyasztók fogják megfizetni, a megszűnő 
magyar hulladékgazdálkodó vállalatoknak pedig a dolgozói kerülnek az 
utcára. Az egyik legfontosabb szegmensben komoly jogbizonytalanság jött 
létre, ráadásul biztos, hogy a kitűzött hulladékhasznosítási szinteket 
sem fogjuk hozni, várhatóan később is csak jóval drágábban, és addig is 
büntet minket az EU. Összességében jelentős konfliktusok és költségek 
árán, de sikerült visszajutnunk az 1996-os szintre.
Teljes cikk: index.hu
 
        




