Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 19 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Szelektív gyűjtésről - pedagógusoknak

  • 2006. február 08.
  • humusz

Kukaügyi ismeretek 2.
A hazai hulladékhelyzet egyre aggasztóbbá válik. Óriási mennyiségű szemét keletkezik nap, mint nap; hatalmas iramban használjuk el - fontos és kevésbé fontos célokra - bolygónk véges nyersanyagkészleteit és energiahordozóit; ráadásul a fogyasztói társadalom örökös vásárlási, felhalmozási és birtoklási vágyának köszönhetően ez a tendencia inkább növekvő, mint csökkenő irányt mutat. A megoldás része lehet a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése az iskola keretein belül.

Írta: Lugosi Bea
Grafika: Dékány Diána
Kiadja: Hulladék Munkaszövetség

Problémák

A hazai hulladékhelyzet - ahogy egyébként a világon mindenhol - egyre aggasztóbbá válik. Óriási mennyiségű szemét keletkezik nap, mint nap; hatalmas iramban használjuk el � fontos és kevésbé fontos célokra - bolygónk véges nyersanyagkészleteit és energiahordozóit; ráadásul a fogyasztói társadalom örökös vásárlási, felhalmozási és birtoklási vágyának köszönhetően ez a tendencia pillanatnyilag inkább növekvő, mint csökkenő irányt mutat. A problémák megoldásában kulcsszerepet játszik a széleskörű környezeti nevelés, hiszen nem mindegy, hogyan viselkednek majd a jövő fogyasztói � a mai fiatalok.

Megoldások

A hulladékos problémák legcélratörőbb megoldása a megelőzés. Minél kevesebb szemetet "állítunk elő", annál kevesebb erőforrást vonunk el a környezettől - azaz annál kevésbé "nyúlunk bele" a természetes rendszerbe � és annál kevesebb hulladékról kell gondoskodnunk. Számos, hétköznapokban is kivitelezhető, gyakorlati lehetőség nyílik a hulladéktermelés visszaszorítására s nagyon fontos, hogy ezt a gyerekekkel is megértessük. Bár a szelektív gyűjtés és az újrahasznosítás fontos lépés a környezetvédelemben, mégsem alkalmas arra, hogy visszaszorítsa a fogyasztást, azaz a szelektív gyűjtés révén nem termelünk kevesebb hulladékot. Éppen ezért a szelektív gyűjtés bevezetése mellett fordítsunk kiemelt figyelmet a megelőzés elvének hangsúlyozására.

Szelektív gyűjtés

Az iskola keretein belül a gyakorlati környezetvédelem egyik példája tehát részmegoldást jelentő szelektív gyűjtés. Könnyen kivitelezhető és egyszerű feladatot ró a diákokra, továbbá példaértékű lehet az intézmény falain kívüli életmódhoz is. A program maga nem igényel különösebb anyagi forrásokat az iskola részéről, elegendő néhány lelkes vezetőpedagógus, és/vagy a gyerekek közül egy-egy "bedolgozó" csapat (zöld szakkör, diákönkormányzat). Az iskolai szelektív hulladékgyűjtést célszerű két lépcsőben megszervezni: először kampányszerűen (alkalmanként), később pedig - mikor a tanulók és a dolgozók is megszokták a gyűjtést, és aktívan közreműködnek benne � folyamatos tevékenységgé fejleszthető.

Gyűjtésszervezés - első körben

Kezdésnek kampány jellegű gyűjtés szervezése ajánlott. Célszerű elsőként PAPÍR hulladékkal indítani, mivel erre a hulladékfajtára lehet a legbiztosabban átvevőt találni. A diákok egy héten át naponta hozhatják a papírt az iskolába és leadhatják a gyűjtőponton, vagy 2-6 havonta kijelölt gyűjtőnapo(ko)n szállíthatják be az otthon félretett papírhulladékot.

Szervezési feladatok:

  • átvevő cég keresése, előzetes egyeztetés a leadási feltételekről (mekkora mennyiségért jön ki a szállítóautó, mennyit tud fizetni a begyűjtött hulladékért, lehet-e vegyesen gyűjteni a papírfajtákat, biztosít-e a cég konténereket vagy zsákokat a gyűjtéshez, stb.);
  • tárolótér kijelölése a konténereknek (udvar) vagy a zsákolt, kötözött hulladéknak (alagsor, tároló, fedett udvari rész, stb.);
  • a kampány beharangozása az iskolában (plakátok segítségével; osztályfőnöki óra keretein belül elmagyarázni a gyűjtés jelentőségét; diákok rendszeres híradása az eredményekről és a témával kapcsolatos általános ismeretekről az iskolaújságban, -rádióban);
  • ismertetni (plakátokon; órai beszélgetés alkalmával; iskolaújságban, a gyűjtőedényzeten feltüntetve) a diákokkal, milyen jellegű papír gyűjthető (pl. újság, régi tankönyv, füzet, telefonkönyv, jegyzetpapír, boríték, papírcsomagolás) és mi nem (tejes és ivóleves doboz, szalvéta, papír zsebkendő, ételmaradékkal szennyezett papír);
  • diákok értesítése a hulladék leadhatóságának időpontjáról (pl. első óra előtt) és helyéről (tárolótér);
  • folyamatos tájékoztatás a gyerekek körében, hogy tudják, miért van szükség a szelektív gyűjtésre; fontos, hogy a témával rendszeresen foglalkozzanak (iskolai feladatok az újrahasznosítási folyamatokról, újrahasznosított alapanyagú termékekről, papírgyártással kapcsolatos környezetszennyezésről, fakivágási tendenciákról, stb.);
  • a jutalmazás ha a kampány végén a diákok kapnak egy-egy újrahasznosított papírból készült füzetet, láthatják munkájuk végeredményét is; így érthetőbbé válik számukra a papírhasználat - gyűjtés - újrahasznosítás körfolyamata is.

Gyűjtésszervezés - második körben

Ha a kampányjellegű gyűjtés sikerrel zárul, át lehet térni folyamatos gyűjtés kialakítására.

Szervezési feladatok:

  • átvevők keresése, szerződéskötés hosszú távú együttműködésre (javasolt hulladékfajták: papír, műanyag) és egyeztetés (ld. az előző részben);
  • állandó tárolótér kijelölése; a tárolótér jellemzői: a szállítójármű által könnyen megközelíthető / fedett / zárható / tűzvédelmi rendszabályoknak megfelelő / a hulladékok elhelyezését megkönnyítő feliratok;
  • beltéri gyűjtőedények beszerzése vagy diákokkal történő készíttetése (a saját "gyártású" edényeket a tanulók sokkal inkább magukénak érzik);
  • beltéri gyűjtőedények feliratozása (milyen hulladékfajta dobható bele);
  • beltéri gyűjtőedények kihelyezése folyosón és/vagy osztályteremben;
  • beltéri gyűjtőedények ürítése, a hulladékfajták állandó tárolóba történő hordása (végezhetik a diákok hetente változó beosztással);
  • a gyűjtésben résztvevők rendszeres tájékoztatása az elért eredményekről.

További lehetőségek

Elhasznált sütőolaj: Amennyiben az iskola saját menzával rendelkezik, a konyhán lehetőség nyílik a használt sütőolaj különgyűjtésére is. Gyűjtőhordók kihelyezéséről, ürítéséről érdeklődni Biofilter Kft.-nél (www.biofilter.hu) lehet.

Zöld hulladékok iskolakerti komposztálása: Tanácsadás, szakmai információk az Öko-Fórum Alapítványtól ([email protected])

Ha segítségre lenne szüksége, keressen meg minket!

Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz)
Cím: 1111 Budapest, Saru utca 11.
Telefon: (06-1)38-62-648
e-mail: [email protected]