A Pepsi mossa kezeit, az óceánok meg a palackjait

  • 2025. június 24.
  • ktamas

A Pepsi feladta legfontosabb környezetvédelmi ígéretét: nem teljesíti, hogy 2030-ra csomagolásainak 20 százaléka újratölthető legyen – ezzel egyértelműen hátat fordított a műanyagszennyezés elleni valódi küzdelemnek. Ezzel egy időben a vállalat jelentősen mérsékelte a „szűz” (azaz az új) műanyag használatának visszaszorítására és az újrahasznosított anyagok használatának növelésére vonatkozó vállalásait is.

A döntést a környezetvédők elítélik, különösen annak fényében, hogy a világ legnagyobb műanyagszennyezője, a Coca-Cola tavaly decemberben már hasonló visszalépést jelentett be. A Break Free From Plastic nemzetközi hálózat (amelynek a Humusz Szövetség is tagja) és több környezetvédő szervezet – köztük a Greenpeace, az Oceana és a Plastic Pollution – határozottan elítélte a lépést, mivel ez tovább növeli a műanyaggyártást, súlyosbítja az óceánok szennyezését, és hozzájárul ahhoz, hogy még több mikroműanyag kerüljön minden élőlény, köztük a mi szervezetünkbe is.

Lisa Ramsden, a Greenpeace USA óceánkampány-koordinátora a következőképpen fogalmazott:

„A PepsiCo az utolsó nagy szennyező, amely feladja újrahasználati céljait. Ez kétségtelenül nagyobb műanyagszennyezést okoz majd környezetünkben, és több mérgező mikroműanyaggal terheli meg testünket. Nyilvánvaló, hogy nem bízhatunk a nagyvállalatok önkéntes vállalásaiban – rendszerszintű, jogilag kötelező szabályozásra van szükség.”

Dianna Cohen, a Plastic Pollution Coalition társalapítója szintén bírálta a vállalat döntését, egyúttal emlékeztetett rá, hogy a Pepsi működése kezdetén üvegpalackokat használt, a szörpöket pedig helyben lehetett szódával higítani – vagyis a vállalatnak már van tapasztalata a műanyagmentes csomagolások terén.

Vállalati felelősség vagy greenwashing?

Hogy mit is jelent az újratölthetőség? Ez az a folyamat, amikor a csomagolást – például palackokat vagy dobozokat – visszagyűjtik, megtisztítják, majd újratöltve ismét forgalomba hozzák, így az nem válik egyszer használatos hulladékká. Ám régóta tudjuk: az ilyen jellegű vállalati célkitűzések ritkán jelentenek valódi elköteleződést, sokkal inkább a jó hírnév fenntartását szolgálják, mint egy egyszerű PR-fogás. Mivel nincs mögöttük kötelezettség, a cégek következmények nélkül hátrálhatnak ki belőlük. Ezért is lenne nélkülözhetetlen egy nemzetközileg betartatott szabályozás, amely valóban korlátozza az egyszer használatos műanyagokat.

A műanyagszennyezés elleni küzdelemben ugyanis régóta kulcskérdés, hogy meddig terjed a vállalatok felelőssége. Matt Littlejohn, az OCEANA alelnöke szerint a Pepsi esetében a vállalat partnereinek – legyenek azok fogyasztók, alkalmazottak vagy befektetők – nyomást kell gyakorolniuk a cégre, hogy térjen vissza a fenntarthatóbb csomagolási modellekhez. A kutatások szerint ugyanis már egy 10 százalékos növekedés az újratölthető csomagolások arányában több mint egy billió egyszer használatos palack előállításától mentené meg a Földet. Ez 153 milliárd darabbal kevesebb műanyagpalackot jelentene az óceánokban – ennyi palackkal kb. 84-szer lehetne megtölteni a Puskás Arénát.

És mit tehetünk mi, egyszerű fogyasztók?

Ha már a Pepsi nem tartja be a saját vállalását, mi tegyünk egy lépést előre: válasszunk tudatosan műanyagmentes megoldásokat, és kerüljük az olyan márkákat, amelyek nem tesznek eleget a fenntarthatóságért. Júliusban indul a műanyagmentes hónap – ez a legjobb alkalom, hogy ne csak a szavak szintjén szorgalmazzuk a zöld fordulatot, de valódi változást is elérjünk.