Így tűnnek el a semmibe a Coca-Cola ígéretei
A #BreakFreeFromPlastic Mozgalom korábban is óvatosságra intett, amikor a Coca-Cola újrahasználati célszámokat tűzött ki maga elé, ahogy erről mi is beszámoltunk. A BFFP tagjai ezúttal is reagáltak a hírre, miszerint a Coca-Cola csendben lemondott az általa kitűzött célszámok teljesítéséről. A BFFP sajtóközleményét közöljük.
Miután a Globális Műanyagegyezményről szóló tárgyalások nemrég megegyezés nélkül értek véget Busanban, a Coca-Cola Company december 2-án bejelentette, hogy környezetvédelmi céljait „továbbfejlesztette”. A bejelentés azonban jelentős visszafejlődést jelent, mivel a legnagyobb műanyagszennyező vállalat teljesen elvetette a 2022-es célját, amely szerint 2030-ra 25%-ban újratölthető csomagolási arányt ér el. Ehelyett a Coca-Cola továbbra is a sikertelen újrahasznosítási célokra összpontosít, amelyek keveset segítenek a műanyagválság kezelésében.
Az a weboldal, ahol a Coca-Cola közzétette eredeti 2022-es ígéretét (lásd az archív változatot itt), amelyet a Word Without Waste oldalán is megemlítettek (lásd az archív változatot itt), most mindkét oldalon egy elég sokatmondó „Sorry, we can't find what you're looking for” 404-es hiba jelenik meg. Úgy tűnik, hogy az eredeti ígéretet valamikor 2024. november 20-a után törölték, közvetlenül a műanyagszerződés ötödik tárgyalási fordulójának kezdete előtt. A vállalat új közleménye nem tesz említést az újratölthető csomagolásokról szóló kötelezettségvállalásról, mintha az soha nem is létezett volna.
„A Coca-Cola ígérete kevesebb ideig tartott, mint ameddig egy újratölthető palackjuk várhatóan körforgásban marad” - mondta Sam Pearse, a The Story of Stuff Project kampányigazgatója. - „Az a tény, hogy a vállalat újratölthető csomagolásainak aránya csak tovább csökkent a 25%-os újrafelhasználási ígéret után, határozottan a valós elköteleződés hiányát tükrözi.”
A Science Advances által közzétett, a BFFP Brand Audit adatain alapuló, szakértői értékeléssel ellátott tanulmány szerint 1:1 arányú kapcsolat áll fenn a vállalatok által felhasznált műanyag mennyisége és a környezetben található műanyag mennyisége között. Ez a szoros összefüggés a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok műanyagtermelése és a szennyezés között a különböző földrajzi területeken és a nagymértékben eltérő hulladékgazdálkodási rendszerekben azt sugallja, hogy a műanyag felhasználásának csökkentése a gyorsan forgó fogyasztási cikkek ágazatában életképes megoldás a globális műanyagszennyezés megfékezésére.
„A Coca-Cola döntése, hogy feladja az újrahasználható csomagolásokra vonatkozó célkitűzéseit, nem csak zöldrefestés - ez az ázsiai közösségek elárulása, amelyek már most is a műanyagszennyezés terhét viselik. A régió egyik legnagyobb műanyagszennyezőjeként a Coca-Cola továbbra is olyan hulladékkal árasztja el földjeinket és vizeinket, amely a legkiszolgáltatottabbakat károsítja - mondta Prigi Arisandi, az Ecoton alapítója. - „A műanyagszennyezés káros hatásaitól mentes jövő biztosításához drasztikusan csökkentenünk kell a műanyagtermelést, és az újrahasználati rendszerek kritikus, hatékony megoldást jelentenek ebben a küzdelemben.”
„A Coca Cola a BFFP Latin-Amerikában végzett márkaauditjai során folyamatosan a legjobban szennyező márkák között szerepel. A Coke továbbra is egyszer használatos, elsősorban kőolajszármazékokból gyártott termékekre támaszkodik, miközben ismételten a fenntartható csomagolást hirdeti” - mondta María José García, a Fundación el Arbol Chile ügyvezető igazgatója. - „Azzal, hogy a Coca-Cola felhagy az újrafelhasználható csomagolások iránti elkötelezettségével, tovább súlyosbítja az igazságtalanságot, amellyel a műanyagszennyezés hatásaitól már most is szenvedő közösségek szembesülnek.”
A Coca-Cola döntése, hogy eláll az újrahasználatra vonatkozó céljaitól, aláhúzza, hogy szükség van olyan kötelező szabályozásokra, amelyek a vállalatokat felelősségre vonják az általuk okozott szennyezésért. A világ vezetői 2025-ig meghosszabbították a Műanyagegyezményről szóló tárgyalásokat, a delegációknak így továbbra is támogatniuk kell egy olyan ambiciózus, jogilag kötelező érvényű egyezményt, amely rendelkezéseket tartalmaz a vállalatok elszámoltathatóságáról, a műanyaggyártás csökkentésére irányuló intézkedések előtérbe helyezéséről, valamint az újrahasználati és újratöltési rendszerek kiterjesztéséről.
„A Coke legutóbbi lépése a zöldrefestés csimboraszója: a korábban bejelentett újrahasználati célokat elvetve úgy döntöttek, hogy még több olyan műanyaggal árasztják el a bolygót, amelyet nem tudunk hatékonyan összegyűjteni és újrahasznosítani. Ez csak megerősíti a vállalat kétes hírnevét mint a világ legnagyobb műanyagszennyezője” - mondta Von Hernandez, a Break Free from Plastic globális koordinátora. „Ha még a szerény vállalásaikat sem tudják betartani, hogyan állíthatják, hogy komolyan gondolják a globális műanyagválság kezelését?”
Forrás: BFFP