Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 8 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A márka bűvöletében

  • 2016. július 19.
  • sklania

Szerintem nem engedheted meg magadnak a "kedvenc" ruhamárkádat. Erős az állításom? Márpedig inkább van igazam, mint nem. Azt látom, hogy az emberek többet akarnak mutatni magukból (pénztárcájukból) , mint a mocskos valóság. Hogyan terjedhettek el az "utcán" a középkategóriájú ruhamárkák?

 

Hogyan lehetséges, hogy minden második ember a villamoson magán hordozza a krokodilt, a lovas srácot vagy a trikolort? Egy Tommy itt, egy Ralph ott, meg egy pici Lacoste amott. Persze ezeket a márkákat lehet csereberélni, átnevezni, de a lényeg ugyanaz marad. Gyanúsan sok ember rohangál olyan ruhákban, amit valójában nem tudnának megfizetni.

Nézzünk meg egy sima Tommy Hilfiger galléros pólót. Semmi cifra, csak egy alapszín, a logó szolídan a szívünkön hordozva. Ez a póló alapáron 25-30.000 forint a hivatalos ruházati boltokban. Semmi kamu, semmi trükk. Aztán vannak az outlet árak, ahol nagyjából egy tizest tudsz megspórolni a gyakran "szépséghibás" termék megvásárlása esetén. Ez az alap, innen indulunk.

Ugyanis szerintem aki felvesz egy hasonló márkát, az nem akarja azt hirdetni magáról, hogy bizony ezt olcsóbban vette, bizony hamisítvány, bizony termékhibás, bizony a rendes árát nem engedheti meg magának. Helyette mindegyik póló megy a közösbe, ugyanazon elbírálás alá. Tehát biztosan a legmagasabb minőség, a legdrágább boltból...

 

Presztízsmárka? Érted? P-r-e-s-z-t-í-z-s

De még az outlet árat sem engedhetné meg magának a lakosság 80%-a, azaz az átlag jövedelemmel rendelkezők. 1-1 alkalommal persze mindenki össze tud spórolni magának egy összeget, de egy ruhatárat ezen a szinten berendezni jelen pillanatban elérhetetlennek tűnik. 120 ezer forintból hogyan préselsz ki magadnak minden hónapban 40-60 ezer forintot, hogy vegyél kettő darab pólót vagy valami ruhadarabot?

Ehhez képest egyre több emberen virít a márkajelzés. Hogyan lehetséges ez, ha elfogyott a pénz a rendes árat kifizetni, vagy outletből vásárolni? Megnézzük a használt ruhák kínálatában (frissen érkezett angilából típusú szakboltok) vagy megnézzük az ebay-en, ahol köztudottan mindent olcsóbban tudunk beszerezni. Én is megnéztem a cikk pillanatában és találtam "új és eredeti" címkézett pólókat 5-8.000 forintért. Ez már a megfizethető kategória lehet sokak számára.

 

Az ember felcímkézi magát és ezáltal próbál elhelyezkedni a társadalomban? Az xy márka az új kínai? És mégis mindenki büszke arra, hogy már nem a gyerekkorunkból ismert kínai cipőben és pólóban rohangál, hanem megengedheti magának az igazi minőséget! Az persze senkit ne zavarjon, hogy általában ázsiából hozzák ezeket a ruhákat, csak már "nicsak hogycseng" a név, hanem valami divatos európai vagy amerikai márka, ami mögött komoly reklámgépezet funkcionál.

Ráadásul a "márkák" is felismerték a tömegkereslet adta lehetőségeket. Ezért ma már vannak A, meg B és C kategóriájú (és minőségű) termékcsoportok ugyanabból a márkából. Természetesen egy lógó, de "ég és föld" különbség mind árazásban, mind minőségben. Mit fog választani Minimál Fecó? A 8.000 forintos Tommy H. pólót, vagy a 25.000 forintosat? Nyilván az elsőt és büszkén viseli a LÓGÓT! A valóságban megvette sokszoros túláron a kínait felcímkézve.


A márka bűvöletében élünk?

Szerintem most bukik meg az állítás, hogy a minőség miatt választjuk a márkát. Valójában presztízsből a márka miatt választják a márkát és a mögöttes minőségben csak reménykednek, hogy hátha... A világon nincsen olyan, hogy egy alapból 30.000 forintos pólót nagy mennyiségben és rendszeresen tudnak ötöd-nyolcad áron árulni neked. Ott valami nem stimmel. Te már nem azt a márkát vásárolod meg, amire vágysz.

Ez egy öngerjesztő folyamat, aminek semmi értelme. Te megveszed sokszoros áron a "leértékelt" márkát, más is megveszi ugyanezt. Aztán szembejöttök az utcán és elismerően kattognak a csettintések: "Ezaz! Ő az én fajtám!". És ez a mentalitás megmutatkozik az iskolában, az orvosnál, a bölcsödében, a hivatalban. Mindenhol fél szempilla rebbenés alatt képesek csoportba rendeződni A Tommy-k és a Ralph-ok.

És szerinted miről beszélgethetnek? Tengerparti utazásokról? Esti koktélozásokról? A város legjobb étterméről?

És szerinted mire gondolhatnak? A befizetetlen számlákra? Az esti főzelékre? Az irigységre?

 

forrás:

http://iflgazdasag.blog.hu/2016/07/18/a_marka_buvoleteben