Hogyan hatnak az új rendelkezések?
„Illés Zoltán államtitkár szerint július 1-jétől 10 %-kal csökkenő lakossági szemétszállítási díjak a következő években akár további 30-40 százalékkal is csökkenhetnek a hulladékgazdálkodásban bevezetett vagy bevezetés előtt álló új rendelkezések miatt.” – olvasható a greenfo.hu-n.
„Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az év elején életbe
lépett hulladéktörvény nem a lerakást, hanem a megelőzést helyezi előtérbe, a
keletkező hulladékok esetében pedig az újrahasznosítás mértékének növelését
szeretné elérni. Az anyagában újra felhasználható üveg-, műanyag-, fém- és
egyéb hulladékok válogatása mellett a szolgáltatókat arra ösztönzik, hogy a
hőértékkel rendelkező hulladékokat is válogassák, mert a lerakási járulék év
eleji bevezetésével nem éri meg azokat lerakni. A járulék idén 3000 forint,
jövőre 6000 forint, 2015-ben 9000 forint, majd 2016-ban 12000 forint lesz
tonnánként.”
Üdvözlendő és támogatandó intézkedés a hulladéklerakási díj
bevezetése, mert eltéríti a hulladékot a legrosszabb ártalmatlanítási mód, a
lerakás alkalmazásától. Viszont még sokkal pozitívabb ösztönző lehetne, ha a
hulladékhierarchia következő szintjén lévő, környezeti szempontból a lerakásnál
legfeljebb egy árnyalattal jobb hulladékégetést is arányosan „megadóztatnák”.
Nem sokat javul ugyanis a helyzet, ha a lerakás helyett a
hulladékégetés fokozása felé toljuk el a hulladékgazdálkodást. Márpedig azzal,
hogy bizonyos – légszennyezési, egészségügyi szempontból nagyon is elvárható –
megszorítások mellett ugyan, de az égetésre szánt hulladékot termékké
minősítik, segítve azok értékesítését a hulladékégetők felé – ahogy a cikk
végén olvasható – pontosan ezt teszik.
A szemétszállítási díj csökkenését segíti elő a
közszolgáltatást végző cégek „non-profit”-tá tétele, viszont az ellenkező
irányba hathat a lerakási díj bevezetése. Az árak alakulása tehát nem
egyértelmű. Viszont a lakosság terheinek ilyetén csökkentése sem biztos, hogy
jó irányba mozdítja el a dolgokat. A kommunális hulladék elszállításának „olcsósága”
ugyanis egyáltalán nem ösztönzi az embereket hulladékmegelőzésre, vagy legalább
szelektív hulladékgyűjtésre. A terheket olyan módon is lehetne csökkenteni,
hogy közben a környezetvédelem ügyét is szolgáljuk. A differenciált
szemétszállítási díj ennek egy kiváló példája.
Értékelnünk kell az előremutató törvénykezést, de
mindenképpen meg kell mutatnunk annak hiányosságait is. Továbbá világosan külön
kell választanunk a szakmai értékelést a ma uralkodó profitorientált
gondolkodást kihasználó reklámszövegektől. Ez a civilek egyik fontos feladata,
amit jelen cikkel is igyekeztünk teljesíteni.