Házhoz jön a szelektív hulladékgyűjtő a fővárosban
Megérkezett Budapestre az első húsz olyan hulladékgyűjtő jármű, amely a régi járművekhez képest sokkal csendesebben és gyorsabban gyűjti be a kék és sárga fedelű szelektív kukák tartalmát. Az összesen hatvan gázmeghajtású célgép 2,87 milliárd forintba kerül.
A szinte teljes egészében uniós finanszírozású „házhoz menő” projekt célja egy olyan integrált hulladékgazdálkodási rendszer kiépítése, amely egész Budapest területén lehetővé teszi a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést, hozzájárulva a fenntartható hulladékgazdálkodás megvalósításához.
A kék és a sárga fedelű hulladékgyűjtő edények kihelyezése már 2013 elején megkezdődött, jelenleg nyolc fővárosi kerületet (II., VIII., IX., XIV., XVII., XIX., XXII., XXIII.) fed le teljesen. A projekt keretében eddig közel 300 ezer kukát adtak át; a 2014 végéig kihelyezendő összesen 403 ezer új kuka a főváros valamennyi lakója számára lehetővé teszi, hogy már otthonában szétválogassa a papír-, a műanyag és fém- valamint a kommunális hulladékot. A közszolgáltató a szelektív gyűjtést a lakosság számára térítésmentesen biztosítja.
A fejlesztést azok az európai uniós előírások és hazai jogszabályok teszik szükségessé, amelyek a képződő hulladék mennyiségének csökkentését tűzték ki célul. Ezeknek a kötelezettségeknek csak a szelektív hulladékgyűjtés hatékony rendszerének a kialakításával és bevezetésével lehet megfelelni. A házhoz menő gyűjtési rendszer fajlagos költsége a gyűjtőszigetes rendszerhez viszonyítva lényegesen alacsonyabb, hatékonysága pedig lényegesen nagyobb.
Tarlós István elmondta, hogy már eddig is 12 000 tonnányi hasznos hulladékot gyűjtöttek a „házhoz menő” program keretében. A hulladék elszállításáról mostantól új környezetbarát, gázmeghajtású hulladékgyűjtő célgépek gondoskodnak. Az új kukásautók zajterhelése is lényegesen kisebb a régiekéhez képest.
Az új tehergépjárművekből összesen hatvan darabot rendelt a főváros a már tavaly üzembe helyezett, edények kihelyezésére szolgáló három alternatív üzemű teherautó mellé. A belső égésű motorok hatékonyan, gazdaságosan, környezetbarát módon üzemeltethetők földgázzal vagy akár – megújuló energiahordozóként – biogázzal. A gázüzemű flotta fenntartásának összköltsége a szóban forgó futásteljesítmény mellett 12 százalékkal kisebb, mint a hasonló dízelüzemű járműveké.
Forrás: Új Széchenyi Terv