Egyre drágább a szelektív hulladékgyűjtés
Az adminisztrációt és a költségeket is jelentősen növeli az új termékdíjas szabályozás a szelektív hulladékgyűjtést és hasznosítást koordináló ÖKO-Pannon Kft. szerint. Az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a korábbinál lényegesen kevesebb vállalkozást érint a bevallási, illetve a termékdíj-fizetési kötelezettség.
Az ÖKO-Pannon tájékoztatása szerint 35, elsősorban
az élelmiszeriparban, a vegyiparban és a bútoriparban tevékenykedő cég
bevonásával készült a felmérés,
amely a 2012. január 1-jétől hatályos környezetvédelmi termékdíjas
szabályozással kapcsolatos véleményeket vizsgálta.
A megkérdezett cégek szinte mindegyike úgy
nyilatkozott, hogy az új termékdíj törvény nagyobb fizetési terhet ró rájuk,
ugyanakkor az adminisztráció sem csökkent, a csomagolási katalógus
megjelenésével inkább tovább bonyolódott a feladatuk. Többen is említették,
hogy a jogszabály gyakran nem egyértelműen fogalmaz, értelmezési kérdések
esetén pedig a hatóság, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal sem tud használható
választ adni - közölte az ÖKO-Pannon.
A legtöbb cég úgy látja, hogy a megemelkedett termékdíj
előbb-utóbb áremelkedést okoz, mert kénytelenek a többletköltségeket az áraikba
beépíteni - derült ki a felmérésből.
A válaszadóktól kapott adatokat összesítve a cégeknek
átlagosan mintegy 250 százalékos díjtétel-növekedéssel kell számolniuk - írta
közleményében az ÖKO-Pannon.
Egyes cégeknek valóban több adminisztrációt, ezzel
munkát és költséget jelenthet az új szabályozás, nemzetgazdasági szinten
azonban lényegesen kevesebb vállalkozást érint a bevallási, illetve a
termékdíj-fizetési kötelezettség - közölte az MTI megkeresésére az Országos
Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ). A szervezet szerint százezres azoknak a
gazdasági társaságoknak a száma, amelyek az új szabályozásnak köszönhetően
teljes egészében kikerültek a kötelezetti körből és az adminisztrációból.
Az OHÜ közlése szerint a fizetési kötelezettség mértéke
eltérően változott. Egyes termékkörök, például a PET-palackok, alumínium italos
dobozok esetén a növekedés körülbelül 10 százalékos. Bizonyos termékek esetében
kifejezetten környezetvédelmi célból drasztikus volt a díjemelés, a
reklámhordozó papírnál kétszeres, a műanyag reklámszatyornál háromszoros. A szervezet
szerint a termékek fogyasztói árához viszonyítva a termékdíjból eredő teher
aránya legfeljebb 1-2 százalék, így a megnövekedett díj sem jelent túlzottan
magas részarányt a fogyasztói árban.
Az OHÜ szerint a termékdíj-köteles termékek döntő
hányada könnyen és gyorsan beazonosítható. Az első negyedév tapasztalata
alapján valóban van néhány speciális termék - például a mezőgazdasági fólia -
amelyek egyértelmű azonosítására volt szükség. Az ügynökség közölte: továbbra
is várja a katalógus használatával kapcsolatban felmerült észrevételeket a piac
részéről.
Forrás: MTI