Készül a hulladékok visszaváltási rendelete
Feldolgozók, környezetvédõk pró és kontra
A hulladék-visszaváltás jelenleg érvényes önkéntes formája nem váltja be a hozzá fûzött reményeket. A hulladékká vált csomagolások és egyéb hulladékok kötelezõ visszavétele ugyanakkor ökológiai, szociális, munkahely-teremtési és köztisztasági szempontból is elõnyös lenne – hangoztatta egy szakmai konferencián Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter. A zöldeknek tetszik a felvetés, az ipari szereplõk szerint nem ez a megoldás. A témáról Boródi Attila, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (Éfosz) elnöke, illetve Szilágyi László, a Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) elnöke mondta el véleményét A Gazdasági Tükörkép Magazinnak.
Az italcsomagolásokból képződött hulladékot a szaktárca – súlyos összegű adóztatás kilátásba helyezésével – az újratöltéssel kívánja csökkenteni, mondván, hogy az Európai Unió irányelvei szerint a megelőzésnek prioritása van a szelektív hulladékgyűjtéssel szemben.
Az EU-szabályozás hazai félreértelmezéséről van szó, véli Boródi Attila Éfosz-elnök, aki szerint az Európai Bizottság tavaly december 6-án közreadott jelentésében elismerte, hogy az újrahasználható csomagolás az egyutas – csak egyszer használt – csomagolással való összehasonlításban nem nyújt automatikusan jobb környezeti teljesítményt. Németország, Dánia és Belgium tapasztalatai alapján azon nemzeti intézkedésekből, amelyek a csomagolóanyagok újrahasználatát ösztönzik, vagy egy adott csomagolási típust támogatnak, a belső piac és a verseny torzulása adódik.
Az ügyben azonban újabb fejlemények vannak: ez év január 11-én a belga legfelsőbb bíróság visszavonta azt a törvényt, amely adóval sújtotta a nem viszszaváltható palackokat. Az indoklás szerint az egyutas palackokat diszkrimináció érte. Az újratölthető palackok használatával ugyan elméletileg kevesebb hulladék keletkezik, de a hatékonyan visszagyűjtött és újrahasznosított egyutas csomagolásokkal ugyanaz a környezeti eredmény érhető el.
Boródi Attila állítja, a kötelező betétdíj bevezetése nem a megelőzés, hanem a szelektív gyűjtés egy másik formája, ahol a közterületre kiállított konténerek helyett a kereskedő a visszagyűjtő. Ezzel az eljárással a fogyasztónak jelentős betétdíjat kell fizetnie, és az üres palackokat sértetlen állapotban (!) vissza kell vinnie a kereskedőhöz, akinek – mivel nem biztos, hogy ott vásárolták az italt – egy bonyolult és költséges elszámolási rendszert kell működtetnie. Ehhez nélkülözhetetlen a sértetlen palackokon a vonalkód, azaz a gyártók/forgalmazók nevének leolvasása, s ez csak drága automata visszaváltó berendezéssel oldható meg.
Ezzel párhuzamosan a szelektív hulladékgyűjtés eddigi és jövőbeni sok tízmilliárd forintba kerülő beruházásai feleslegessé válnak. A szelektív gyűjtéssel szemben – amelyben fokozatos mennyiségi felfutás lehetséges – egyik pillanatról a másikra kell átállni az új betétdíjas rendszerre. Ez a logisztika és a hulladék hasznosítása szempontjából is igen kockázatos, mert az ugrásszerű mennyiségi növekedéshez nem állnak rendelkezésre a hulladékfeldolgozó kapacitások.
Az Éfosz elnöke szerint további kockázatok sora igazolja az egyutas csomagolásokra alkalmazott betétdíj ellenzőinek álláspontját. Mi lesz a szelektív gyűjtést végző közszolgáltatók és önkormányzatok ezirányú tevékenységével és bevételeivel? Ki fizeti az új beruházások további, mintegy 50 milliárdot kitevő számláit és a rendszer üzemeltetési költségeit? Tényleg kevesebb lesz a szemét? Nem, mert – a rózsaszínű illúziók ellenére – a fogyasztó kényelmi okoknál fogva mégsem fogja visszavinni az öszszes betétdíjas palackot. Németországban szintén ez a helyzet. Érdekel valakit, hogy a fogyasztó utálni fogja ezt a számára kényelmetlen rendszert, amely még többe is kerül neki? Persze lesznek nyertesek. Mégpedig a palack-visszaváltó automaták gyártói, sorolja érveit Boródi.
Szilágyi László, a Hulladék Munkaszövetség elnöke szerint a zöldek támogatják a betétdíj bevezetését. Bár még nem ismerik pontosan a környezetvédelmi tárca szándékát, a csomagolóanyagok kötelező visszavételével egyetértenek, évek óta ezt szorgalmazták. Szerintük a hasznosításcélú visszavételnél már csak az újratöltés lenne jobb.
A változtatás elkerülhetetlen, hiszen az immár tíz évet megélt termékdíjas szabályozás, majd annak leépítése nem hozta meg a kívánt eredményt, a hulladékok keletkezésének megelőzését. Amióta a gyártói felelősségre hivatkozó rendszer működik, és termékdíj helyett „hasznosítási díjat” fizetnek a cégek egy koordináló szervezetnek, azóta az eldobható csomagolások kibocsátása még inkább felgyorsult. A darabalapú termékdíj sem hozott eddig értékelhető eredményt, összegzi a szakember. A magyar betétdíjas szabályozás tapasztalatai szerint a fogyasztók – azonkívül, hogy újabb, korábban betétdíjas csomagolások váltak eldobhatóvá – nem tapasztaltak semmi változást. Az idősebb generáció érzelmileg és anyagilag változatlanul sokkal jobban kötődik a többutas, vagyis az üveges csomagolásokhoz, a jelenlegi „eldobós” rendszereket drágának és környezetszennyezőnek tartja. A fiatalabb korosztály környezeti-fogyasztói attitűdjei ezzel szinte ellentétesek, ami viszont nagy részben a jelenlegi környezeti nevelési, ismeretterjesztési tevékenység hiányosságaira (is) vezethető vissza.
Ehhez kapcsolódóan elfogadhatatlannak tartják a zöldek a környezetvédelmi tárcának azt a gyakorlatát, hogy miközben tízmillió forintokat költ a lakossági szelektív gyűjtés népszerűsítésére, addig a megelőzéssel – így például a betétdíjas rendelettel, illetve rendszerekkel – kapcsolatos lakossági ismeretterjesztésre nincs se szándék, se pénz. „Ha a megelőzés prioritását maga a jogalkotó ilyen szinten kezeli, akkor hogy várhat el felelős hulladékgazdálkodást már szektoroktól?” – veti fel Szilágyi László. Jelenleg az ártalmatlanítás költségei is teljes mértékben a lakosságra hárulnak. A gyártói felelősség – részlegesen – csak a lakossági szelektív gyűjtéssel és az önkéntesen visszavitt – például elektronikai – eszközök esetében jelenik meg, ami egyelőre nem több az összes lakossági hulladék 10 százalékánál. A maradék 90 százalék – jó esetben – a lerakókba kerül, amelyek költségeit kizárólag a szemétdíjból finanszírozzák, holott a lakosság nincs abban a helyzetben, hogy vásárlásai alkalmával a kevesebb hulladékot eredményező terméket válassza. „Hangsúlyozzuk, hogy egyelőre nem tudjuk, mit lép a tárca, de a mi fogalmaink szerint a csomagolások viszszavételének és hatékony visszagyűjtésének három szintjét kell fejleszteni” – érvel Szilágyi.
Ezek közül az egyik az újratölthető rendszerek újbóli térhódítása. Minden környezetpolitikai stratégia, terv, jogszabály megegyezik abban, hogy a megelőzés fontosabb, mint a hasznosítás.
A csomagolások visszaváltása és újratöltése csak egy-két termékcsoport esetében működik. „E tekintetben a rendszerváltozás óta minden intézkedés a csomagolóanyag-gyártók és a kereskedők érdekeit szolgálta, a környezeti következményekre senki nem volt tekintettel” – állítja a környezetvédelmi szakember. Aki szerint, amikor a csomagolások környezeti vonzatairól beszélünk, nem felejthetjük el, hogy az újrahasználat visszagyűjtéssel, mosással és töltéssel együtt is sokkal jobbat tesz a környezetnek, mint az eldobható csomagolások gyártása, szállítása, majd kényszeredett begyűjtése és valahol hasznosítása. Életciklus-elemzések egész sora mutatja azt, hogy az eldobható károsabb a környezetre, mint a visszaváltható. Emiatt minél nagyobb mértékben vissza kellene állítani a letéti, illetve a betétdíjak rendszerét és a csomagolóanyagok újrahasználatát, hiszen a környezet és a fogyasztók számára ez a rendszer lenne a legkedvezőbb.
A nem újratölthető csomagolások esetén is van létjogosultsága a visszaváltásnak – ez a visszagyűjtés második eleme –, mert a környezetvédők meggyőződése szerint a gyűjtőszigetekre alapozott szelekció nagyon drága, és kevéssé hatékony. A kötelező visszavétellel ugyanakkor sokkal nagyobb mennyiségű és jobb minőségű másodnyersanyaghoz jutna az ipar, és könnyebben tudnánk teljesíteni az európai uniós elvárások szerinti hasznosítási kötelezettségeinket is.
Ennél némiképp „puhább” szabályozási eszköz – ez a harmadik szint – a nagyobb forgalmú kereskedelmi egységeket kötelezni a csomagolások önkéntes visszafogadására. Ezekhez telepíteni kellene az előfeldolgozó lánc első elemeit is. Ráadásul a koncentráltan keletkező, megjósolható volumenű és homogén minőségű másodnyersanyagot keresi a feldolgozóipar, és logisztikailag is csak az ipari/kereskedelmi begyűjtés optimalizálható. Kézenfekvő lenne tehát, hogy ezeken a visszagyűjtő helyeken jelenjen meg a lakossági hulladék hasznosítható része. Fontos érvnek tartja Szilágyi, hogy a fogyasztók egyre többet vásárolnak helyeken, így vissza tudnák szállítani a csomagolásokat.
* * *
Magyarországon jelenleg évente 4,5-5 millió tonna települési hulladék keletkezik, melynek tömege tíz esztendeje nemigen változik, ugyanakkor nagy vita folyik az italcsomagolásokból keletkező hulladékok mennyiségéről. A forgalmazók szerint a 1,5 milliárd liter italcsomagolás mintegy 50 ezer tonna műanyaghulladékot jelent, ami legfeljebb 1,2 millió köbméter – térfogatban számolva is –, az összes háztartási hulladék nyolc százaléka. A teljes települési hulladékra számítva ez még kevesebb. A szénsavas üdítőknél és ásványvizeknél – a forgalmon belül – jelenleg alig öt százalékot képviselnek a visszaváltható, újratölthető csomagolású termékek, a szénsav nélküli ásványvizeknél pedig egy százalékot. E termékeknél hatszázalékos emelést ír elő a termékdíjtörvény, különben darabalapú termékdíjat kell fizetni az alaptermékdíjon felül. A sör esetében a legmagasabb a visszaváltható termékek aránya, jelenleg mintegy 65 százalék, ezt az arányt 2007-ben csak két százalékkal kell javítani. Az anyagában történő újrahasznosítást tekintve 2012-re a műanyagnál legalább 22,5 százalékra, üveg esetében pedig 66 százalékra kell növelni a kibocsátáshoz viszonyított arányt. Jelenleg előbbinél 19 százalék, utóbbinál pedig 16 százalékos mértékű az újrahasznosítás.
* * *
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szándéka szerint a kötelező betétdíjrendszer 2008 januárjában lépne életbe, amelynek legfőbb üzenete az, hogy a termékdíjrendszer elősegíti a szelektív hulladékgyűjtés terjedését. A kötelező betétdíj bevezetésének egyik fontos eleme a megfelelő infrastruktúra kiépítése. A tárca ösztönözni szeretné a cégeket, hogy teremtsék meg ennek feltételeit. Szeretnének konszenzust teremteni a forgalmazók, a gyártók és a zöldszervezetek között. Az első reakciók ismeretében az „italoslobbi” és a környezetvédelmi tárca kemény összecsapásaira lehet számítani az elkövetkező egy évben az ilyenkor szokásos egyeztetés során. Az is biztos, hogy a tervezett miniszteri rendelet miatt ezúttal ugyanaz a minisztérium és a környezetvédők érdeke, ezért erről az oldalról nem éri támadás a szaktárcát. Az más lapra tartozik, hogy a cégek érdekérvényesítése sokkal jobb, mint a zöldeké. Magyarországon 2005 januárjától működik a kötelező visszaváltás, ám nem az összes csomagolóanyagra, hanem csak töredékükre. Sőt még itt sem megkerülhetetlen, csupán az egyik választható lehetőség (a másik a megemelt darabonkénti termékdíj – minden cég megválaszthatja aszerint, hogy melyikkel jár jobban).