Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 11 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ismét nőtt a reklámfogyasztásunk

  • 2014. március 31.
  • névtelen (nem ellenőrzött)

Reklám-fogyasztás-hulladék. Ez a zöld körökben már jelmondattá vált hármasság a HuMuSz egyik fő üzenete. A reklámok fogyasztást generálnak, ami még több hulladékhoz vezet. Idén sajnos több évnyi megtorpanás után ismét nőtt a hazai reklámfogyasztás.

Többet költöttünk reklámra
A Magyar Reklámszövetség márciusban publikálta az előző év reklámköltésének adatait. A hazai reklámra fordított összegek a 2008-as válság hatására folyamatosan zsugorodtak. 2009 óta egészen az elmúlt esztendőig csökkent a reklámokra fordított keret, ám ez a számunkra pozitív folyamat 2013-ban megtört, és öt év után ismét nőtt a reklámköltés mértéke. 2013-ban összesen 175,4 milliárd forintot költött el az ország reklámokra.  Lényegesen nőtt a rádiós, és nem meglepő módon az internetes hirdetésekre fordított összeg, de bővült a közterületi reklámok bevétele is. Ezzel szemben zsugorodott a televíziós, és nyomtatott sajtóban elköltött reklámforintok mennyisége.

Hatások
Sokat elmond, hogy a Magyar Reklámszövetség számításai szerint 10 forint reklámköltés 47 forinttal növeli a GDP-t, lefordítva, ennyivel növeli meg a fogyasztást. A Reklámszövetség tájékoztatójában a reklám gazdasági hatásai között szerepel: ”a fogyasztás mértékének növelése” és „a reklám társadalmi hatásai”. Ugyanakkor hiba lenne önmagában a reklámokat okolni a fogyasztó szemlélet terjedésért, de az kétségtelen, hogy a fogyasztói társadalom megteremtésében kiemelkedő szerep jut a reklámoknak. Tudományos kutatások sora mutatta ki a reklámok fogyasztást ösztönző hatását. Néhány hónapja egy amerikai kutatás ismertette, hogy a gyorséttermekben adott ajándékok miképpen ösztönzik a fogyasztást, míg egy másik a televíziós gyorsétel reklámok, és a fiatalkori elhízás között találtak összefüggést.

A túlfogyasztásnak biológiai-pszichológiai háttere (is) van. A természetben az élőlények alapvetően a hiánygazdaságra vannak berendezkedve, éppen ezért is jellemző rájuk a felhalmozás. A mai civilizációban azonban túlkínálat van. A biológiai szükség mellett a reklámok, és a fogyasztás sokszor lelki eredetű is. Nem (csak) a konkrét terméket népszerűsíti, hanem egy álomvilágot is. Nem véletlen, hogy a reklámok elsősorban életérzést adnak el, és csak másodlagosan terméket, vagy szolgáltatást. A reklámok, tehát termékekké és fogyasztássá alakítják az emberi vágyakat, és ennek elkerülhetetlen következménye a környezeti erőforrások használata, annyi előnyünk azonban még van, hogy a világátlaghoz képest idehaza még igencsak lemaradt a növekedésben a reklámpiac.

Forrás: greenfo.hu (Szuhi Attila)