Így gondolkodnak a fogyasztók a fenntartható csomagolásokról

  • 2025. augusztus 22.
  • PKata

A fogyasztók környezetbarát megoldásokat várnak el, de nem hajlandók kompromisszumot kötni a használhatóság és a higiénia terén. Ez kettős lehetőséget és egyben kihívást is jelent a márkák számára – derül ki a globális stratégiai tanácsadó cég, a Simon-Kucher fenntartható csomagolásokról szóló „Sustainable Product Packaging”* című tanulmányából.

Az eredmények röviden:

66% tartja a hulladékkeletkezés elkerülését a fenntarthatóság központi jellemzőjének

  • 63% társítja a fenntartható csomagolást a márka pozitív megítélésével
  • 54% hajlandó többet fizetni a fenntartható csomagolásért – ez kevesebb, mint az előző években
  • A fiatalabb fogyasztók lényegesen nyitottabbak, mint az idősebb célcsoportok
  • 74% üdvözli a csomagolás elkerülésére vonatkozó törvényi előírásokat
  • 62% elfogadja a vizuális hátrányokat – de nem a tartósság vagy a higiénia terén

A csomagolási megoldások egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert a fogyasztók körében – különösen a tudatos vásárlási döntéseknél. A csomagolási hulladék csökkentése a többség számára központi kritérium: 66% tartja a lehető legkevesebb csomagolást a legfontosabb fenntarthatósági jellemzőnek – ez jelentős növekedés az előző évhez képest.

A újrahasznosított, újrahasznosítható és biológiailag lebontható anyagokat is több mint 60 százalék támogatja. A CO₂-egyensúly viszont sokak számára továbbra is másodlagos fontosságú. „A fogyasztók látható, egyszerű megoldásokat akarnak – a hulladékkeletkezés elkerülése a legfontosabb téma” – mondja Dr. Daniel Bornemann, a Simon-Kucher senior partnere.

A fenntarthatóság bizalmat teremt – ha átlátható
A fenntartható csomagolás erősíti a márka imázsát: a válaszadók 63 százaléka pozitívabban ítéli meg a fenntartható csomagolási megoldásokat alkalmazó márkákat. „Különösen az olyan termékkategóriákban, ahol a márkaélmény szoros kapcsolatban áll a termékkel – mint például a kozmetikumok vagy a készételek –, a vállalatok célzottan pontokat szerezhetnek, ha láthatóan fenntarthatóan működnek” – magyarázza Mark-Daniel Rentschler, a Simon-Kucher senior igazgatója. „Az azonban fontos, hogy a transzparencia megfelelő legyen. A fogyasztók érthető információkat várnak az anyagokról és a környezeti hatásokról – ideális esetben címkék, QR-kódok vagy elismert tanúsítványok formájában.”

A fizetési hajlandóság stagnál – a felár differenciálódik
A válaszadók 54 százaléka jelenleg hajlandó többet fizetni a fenntartható csomagolásért – ez csökkenést jelent az előző évekhez képest (2021: 81%, 2022: 72 %, 2023: 62 %, 2024: 64 %). Az elfogadott felár ma átlagosan 8 százalék. Különösen a fiatalabb célcsoportok, a városi háztartások és a magasabb jövedelmű csoportok mutatnak átlag feletti fizetési hajlandóságot.

„A fenntarthatóságot elvárásként támasztják a márkákkal szemben – de csak részlegesen hajlandók fizetni érte” – mondja Stephanie Sparber, a Simon-Kucher senior igazgatója. „Ez differenciált ár- és választékstratégiákat tesz szükségessé – különösen azoknál a célcsoportoknál, amelyek hajlandók pénzügyileg is támogatni a fenntartható ajánlatokat.”

A forma követi a funkciót: a fogyasztók korlátozott toleranciát mutatnak
A válaszadók 62 százaléka elfogadja a fenntartható csomagolás érdekében végrehajtott vizuális változtatásokat. De amint a funkció romlik – például a tartósság vagy a higiénia terén –, a kompromisszumkészség jelentősen csökken. „A csomagolásnak tehát mind ökológiai, mind funkcionális szempontból meggyőzőnek kell lennie” – mondja Bornemann.

A szabályozást helyeslik, ez növeli a cselekvést
A válaszadók 74 százaléka üdvözli a felesleges csomagolás csökkentésére vonatkozó jogi előírásokat, amelyeket 2025 februárjától az EU csomagolási rendelete ír elő. A vállalatok számára ez azt jelenti, hogy a várakozás ideje már rég elmúlt. „Aki most befektet a fenntartható, funkcionális és megkülönböztető csomagolási megoldásokba, az biztosítja magának a márka előnyeit – ökológiai és gazdasági szempontból egyaránt – és csökkenti annak kockázatát, hogy hamarosan lemaradjon” – összegez Bornemann.

*A tanulmányról: A reprezentatív „Sustainable Product Packaging” tanulmányt 2025 májusában ötödik alkalommal végezte el a Simon-Kucher a YouGov piackutató intézettel együttműködésben. 2031 német fogyasztót kérdeztek meg a fenntartható csomagolásokkal kapcsolatos attitűdjeikről, elvárásaikról és fizetési hajlandóságukról.

 

Forrás: dontwasteit.hu

kép forrása: pixabay