A Hulladék Munkaszövetség 2005. évi közhasznúsági jelentése
1. Számviteli beszámoló
Ld. A 2005. évi számviteli beszámoló 1. sz. melléklet
2. Költségvetési támogatások és azok felhasználása
A 2004. évi szja 1 %-ok felajánlásából 2005-ben érkezett támogatás összege: 1 086 000 Ft
A támogatást a programjaink (elsősorban a hulladékmegelőzési programunk) önrészeként használtuk fel.
3. Vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatások (Ft)
A szövetség vagyona 2005. január 1-jén |
21 585 000 |
2005. évi közhasznú tevékenységből származó eredmény: |
- 4 156 000 |
2005. évi vállalkozási tevékenységből származó eredmény: |
- 254 000 |
A szövetség vagyona 2005. december 31-én |
17 175 000 |
4. A cél szerinti juttatások kimutatása
4.1 Társadalmi szervezetek részére adott vissza nem térítendő támogatások összege 0 Ft volt.
4.2 Pályázati forrásokból finanszírozott programok során juttatott kiadványok, szolgáltatások és költségük:
Program |
Költség (Ft) |
Tanácsadás |
2 790 000 |
Oktatási tevékenység |
2 436 000 |
Honlap működtetése |
675 000 |
Nemzetközi tevékenység |
3 260 000 |
Jogsegély szolgálat és fogyasztóvédelmi eljárások |
1 760 000 |
Tájsebészet kampány szervezése |
1 787 000 |
Kukabúvár készítése, megjelentetése, terjesztése (4 szám/év) |
3 732 000 |
Komposztkampány |
395 000 |
Hulladék megelőzési program |
23 600 000 |
SZJA 1%-os kampány |
199 000 |
Összesen: |
40 634 000 |
5. Központi költségvetési szervtől, elkülönített állami pénzalaptól, helyi önkormányzattól, települési önkormányzattól és ezek társulásaitól ill. mindezek szerveitől kapott támogatás
Bevételek forrása - 2005 |
(Ft) |
1. Pályázati támogatás, központi állami forrás (NCA, Kövice, Hunida, ICSSZEM) |
33 893 000 |
Ebből: NCA |
7 413 000 |
Kövice |
21 100 000 |
Hunida |
696 000 |
ICSSZEM |
4 684 000 |
2. Pályázati támogatás,-önkormányzati (Fővárosi Önkormányzat) |
60 000 |
Összesen |
33 953 000 |
A pályázati úton az elkülönített állami pénzalapokból elnyert támogatások felhasználása és azok elszámolása a Szövetség székhelyén tárolt elszámolásokból megtekinthető.
A Szövetség rendelkezik más pályázati úton elnyert támogatásokkal (nem állami pénzalapokból származóakkal), melyeket itt nem jelenítünk meg.
6. Vezető tisztségviselőknek nyújtott juttatások értéke
A Szövetség ügyvivői testületének négy tagja (Balogh Emese, Dr. Kalas György, Nagy Tamás, Tömöri Balázs) a Szövetség alkalmazottja volt 2005-ben.
Bérük és személyi jellegű juttatásaik a 2005. évben összesen 5 522 991 Forintot tettek ki. A bérekhez kapcsolódó munkáltatót terhelő járulékok összege 1 957 509 Ft volt.
A Szövetség többi vezető tisztségviselője feladatát társadalmi munkában látta el.
7. A 2005-ben végzett közhasznú tevékenységeink tartalmi beszámolója
Tanácsadás, rendezvények
Lakossági tanácsadó tevékenységünk ebben az évben is folytatódott. Közel 4500 megkeresés érkezett a tanácsadókhoz. Részt vettünk a KÖTHÁLÓ szakmai továbbképzésein, külföldi tanulmányutakon, valamint közreműködtünk a Hálózat által kezdeményezett tematikus témavizsgálatokban. Több rendezvényen is megjelentünk információs standunkkal, játékainkkal.
Alkalmi kiállításaink közül legnagyobb visszhangja a betétdíjas üvegeket bemutató (történelmi) kiállításnak volt, amely később tagszervezeteink szervezésében országos körútra indult.
2005-ben a HuMuSz Ház kétszer adott otthont az immár hagyományosnak mondható lakossági csere-bere börzének. Örvendetes, hogy 2005-ben (szakmai tartalommal töltve) ismét beindítottuk szerdai nyílt Kukaklubunkat (témák többek között: civilek szerepe, egészséges ételek, napenergia, szélenergia, fair trade, génmódosítás).
Oktatás
Környezeti neveléshez kapcsolódóan 2005-ben is eleget tettünk az iskolai meghívásoknak illetve magunk is szerveztünk pedagógus továbbképzéseket. Folyamatosan fogadtuk a HuMuSz Házban lévő állandó kiállításunk ill. tanösvény megtekintésére bejelentkező csoportokat. 2005 második félévben megkezdtük a kiállítás teljes felújítását.
Ősszel kezdtük meg oktatóanyagunk akkreditálásra alkalmas verziójának elkészítését. Az anyag akkreditálása elvileg 2006. őszére fejeződik be.
2005-ben is havonta készítünk hírlevelet ("Saláta") a pedagógusok számára. A hírlevél letölthető honlapunkról is (www.humusz.hu).
Ökológiai fogyasztóvédelem
Munkánkban 2005-ben is kiemelt jelentőséggel kezeltük az ökológiai fogyasztóvédelem témáját. Új akciót nem kezdtünk, elsődleges azért, mert ezt a munkát már az általunk (is) kezdeményezett közös Munkacsoport keretében (és finanszírozásában) végezzük. Megbízásukból eljárva a HuMuSz a szemétposta ügyben a KvVM, a sulibüfék témájában pedig az OM és az EüM illetékeseivel folytatott tárgyalásokat. Ez utóbbi témában a KÖTHÁLÓ-val együttműködve végeztünk országos felmérést.
Érdekképviseleti és jogi tevékenységünk
A HuMuSz szakértői szinten 2005-ben is aktívan kapcsolódott be a szakmai jogszabálytervezetek előkészítésébe. Ezt természetesen csak azon jogszabályok tekintetében tudtuk megtenni, ahol a jogszabály elkészítő szerv közreműködésünkre igényt tartott, vagy ahol közreműködésünk eredménnyel kecsegtetett. Jelentősebb javaslatainkat rendszeresen megküldtük a pártok parlamenti frakcióihoz, illetve a Parlament Környezeti Bizottságának is.
Szakmai szempontból különös figyelemmel követtük a termékdíjjal kapcsolatos változásokat, illetve a hulladékgazdálkodási törvény végrehajtási rendeleteit (109/2005 Korm.r. az Elemek és akkumulátorok hulladékainak visszavételéről illetve 209/2005. (X.5.) Korm.sz. rendelet a betétdíj alkalmazásának rendjéről).
Különösen ez utóbbi jelentett számunkra nagy csalódást, hiszen a témával kapcsolatban szakmai álláspontunkat tíz év alatt számtalanszor közzé tettük, a KVVM felé saját rendelettervezetet nyújtottunk be és megannyi egyeztető tárgyaláson vettünk részt. A minisztérium által „fű alatt" kidolgozott szabályozás elveinkkel teljesen ellentétes, az adott eredmény elérésére (hulladékok megelőzés a többutas rendszerek erősítésével) pedig alkalmatlan.
Ennek egyik visszaigazolása a pezsgősüveg betétdíjainak látványos megszüntetése - amely ellen 2005. novemberében a Batthyány téren látványos demonstrációt szerveztünk (Törley temetés).
Több szakmai anyagot, véleményezést dolgoztunk ki a mozgalom számára kiemelkedően fontos Aarhusi Egyezmény végrehajtásához, illetve a jogalkotásról szóló új törvény tervezetéhez.
Jogsegélyszolgálatunk 2005 évben is folyamatosan részt vállalat a tagszervezetektől beérkező „hulladékos" jogi problémák megoldásában. Ezen kívül kb. harminc egyedi ügyben kezdeményeztük a fogyasztóvédelmi hatóságok fellépését (ezek jellemzően a fogyasztók megtévesztéséhez, a helyi közszolgáltatási szerződések illetve a kéretlen elektronikus reklámok problémáihoz kapcsolódtak).
Programok, kampányok
A „Tájsebészetet" a központi (kiemelt) támogatás megszüntetése után is fokozott témaként kezeltünk és az ügy továbbvitelére kértük az ügyben többször összehívott tagszervezeteinket is. A KvVM-mel, a TÖOSZ-szal, az ÖkoPack-kal és a Köztisztasági Egyesüléssel folytatott előzetes tárgyalások után megkezdtük a Tájsebészetet továbbvivő új szervezeti forma (nonprofit Kht.) kialakítását.
Az év kiemelkedő szakmai programja a „No waste is good waste" PHARE pályázat lebonyolítása volt. Nem csak szakmai jelentősége miatt, de a projektben alkalmazott változatos elemek (műhelymunkák, helyi és központi konferenciák, demonstráció, szakmai kiadványok, sajtótájékoztatók, kapcsolódó nemzetközi tanácskozás stb.) - és mindez a tagszervezeteink aktív közreműködésével. A tavasszal tartott hét regionális tanácskozás alaphangját a témában kiadott öt füzet alapozta meg, melyet a június 9-én Budapesten rendezett nemzetközi konferencia követett (az előadások külön kötetben jelentek meg).
A projekt alapján kikristályosodott Magyarország Hulladékmegelőzési Stratégiája, amelyre - megtárgyalása után - az OKT is rábólintott. Ez a HuMuSz eddigi legnagyobb szakmai sikereként könyvelhető el.
A 2005-ben indított szakmai akcióink közül hosszabb távon igen fontos jelentőséggel bírhat a magyar szemétdíjrendszer „megreformálása" érdekében indított programunk. Ebben az évben más civil szervezetekkel közösen kezdtünk el szervezni egy házi komposztálással kapcsolatos kampányt is.
Ugyancsak 2005-ben indított (de egyelőre inkább külföldi szakmai háttérrel támogatott) akciónk a kommunális hulladékégetők tervezett megépítését lenne hivatott megakadályozni. Ezek az akciók várhatóan 2006-ban kapnak majd nagyobb hangsúlyt.
Tagszervezeteink 2005. évben is aktív tevékenységet fejtettek ki a települési hulladékgazdálkodási tervekkel kapcsolatban - egy részük azok készítésében, másik részük társadalmi véleményeztetésükben volt érdekelt. A Győr-Moson-Sopron megyei vizsgálat szomorú tapasztalatai alapján a témában a Legfőbb Ügyészségen országon vizsgálatot kezdeményeztünk. A témával kapcsolatos tapasztalatainkat kiadványban foglaltuk össze és terjesztettük.
Felügyelőségekhez írt beadványokkal illetve a választott OT küldötteink segítségével reménytelenül próbáltuk követni a hulladékbegyűjtésben-hasznosításban érdekelt koordináló szervezeteknél folyó tevékenységet.
Tapasztalataink lehangolóak, erőfeszítéseink csak ott hoztak némi eredményt, ahol a Kht. partnerként fogadta el a HuMuSzt (pl. ÖkoPack Kht., ÖKOFerr Kht.).
Kiadványok
Az 'Az a kincs, ami nincs' programunk során 5 szakmai kiadványt jelentettünk meg: 1.) Helyzetelemzés a hazai hulladékmegelőzésről 2.) Uniós hulladékos kitekintés 3.) Paradigmaváltás a hulladékgazdálkodásban 4.) a nemzetközi konferencia anyaga 5.) kötetként elkészíttettük a paradigmaváltás anyagunk angol nyelvű változatát is.
Másik angol nyelvű kiadványunk a „Waste Driver", amely korábbi Kukabúvárokból szemléz, egyúttal bemutatja a hazai hulladékos helyzetet is.
A régi kiadványaink közül aktualizált formában 2005. tavaszán sikerült ismételten kiadni az „Újragondolt papír" c. alapbrosúránkat.
Megjelent a „Kukaügyi ismeretek" sorozatunk két megelőzéses része is: az egyik a környezettudatos vásárlásról, a másik a vízhasználatról. Újranyomtattuk a sorozat szelektív gyűjtésről szóló részeit is.
A KukaBúvár négy számát 2005-ben is megjelentettük, méghozzá új arculattal. Elindítottuk a Kukabúvár on-line verzióját is (www.kukabuvar.hu).
Nemzetközi kapcsolatok
2005-ben nemzetközi kapcsolataink is erőteljesen fejlődtek. Az EEB-nek aktívabb tagjai lettünk. Részt vettünk az évi két hulladékos munkacsoporti gyűlésen Brüsszelben, a decemberin előadást is tartottunk az uniós támogatási források problémáiról.
Nyáron az EEB-vel közösen szerveztünk nemzetközi konferenciát Budapesten a hulladékmegelőzésről, amelyen 15 ország 30 képviselőjét láttuk vendégül.
Tagjai lettünk a GAIA nemzetközi égetőellenes szervezetnek is. 2005 őszén egy akciónap megszervezésével mi is csatlakoztunk a nemzetközi égetőellenes világnap akcióihoz. Magyarországon kívül még 50 országban próbálták civilek felhívni a figyelmet a hulladékégetők környezet- és egészségkárosító hatásaira, társadalmi veszélyeire és kockázataira.
Az égetők terjedése ellen tenni kívánó európai szervezetek egy szorosabb európai hálózat kialakítására törekednek. Ennek a csoportosulásnak adtunk helyet 2005 nyarán Budapesten, s mi magunk is részt vettünk az európai hálózat jövőjének tervezésében. Bár a csoport még nem alakult meg hivatalosan, de a háttérben formálódik, s ehhez mi is igyekszünk hozzátenni a magunk energiáit, ötleteit.
Budapest, 2006. május 15.
Szilágyi László
elnök
1.sz. melléklet a HuMuSz 2005. évi közhasznúsági jelentéséhez
A HuMuSz 2005. évi mérlege
adatok E Ft-ban
Sor-szám |
A tétel megnevezése |
Előző év |
Tárgyév |
1 |
A. Befektetett eszközök |
4532 |
4960 |
2 |
I. Immateriális javak |
|
|
3 |
II. Tárgyi eszközök |
4532 |
4960 |
4 |
III. Befektetett pénzügyi eszközök |
|
|
5 |
IV: Befektetett eszközök értékhelyesbítése |
|
|
6 |
Forgóeszközök (7-10.sorok) |
32081 |
22695 |
7 |
I. Készletek |
|
|
8 |
II. Követelések |
1722 |
2248 |
9 |
III. Értékpapírok |
|
|
10 |
IV. Pénzeszközök |
30359 |
20447 |
11 |
C. Aktív időbeli elhatárolások |
|
|
12 |
ESZKÖZÖK (AKTÍVÁK) ÖSSZESEN (1.+6.+11.sor) |
36613 |
27655 |
13 |
D. Saját tőke (14.-19. sorok) |
30995 |
26587 |
14 |
I. Induló tőke/jegyzett tőke |
|
|
15 |
II. Tőkeváltozás/eredmény |
9410 |
30997 |
16 |
III. Lekötött tartalék |
|
|
17 |
IV. Értékelési tartalék |
|
|
18 |
V. Tárgyévi eredmény alaptevékenységből (közhasznú tevékenységből) |
20573 |
-4156 |
19 |
VI. Tárgyévi eredmény vállalkozási tevékenységből |
1012 |
-254 |
20 |
E. Céltartalék |
|
|
21 |
F. Kötelezettségek (22.-23. sorok) |
5618 |
1068 |
22 |
I. Hosszú lejáratú kötelezettségek |
|
|
23 |
II. Rövid lejáratú kötelezettségek |
5618 |
1068 |
24 |
G. Passzív időbeli elhatárolások |
|
|
25 |
FORRÁSOK (PASSZÍVÁK) ÖSSZESEN (13.-20.+21.+24.sor) |
36613 |
27655 |
2.sz. melléklet a HuMSz 2005. évi közhasznúsági jelentéséhez
A HuMuSz 2005. évi éves beszámolójának eredménykimutatása
adatok E Ft-ban
Sor-szám |
A tétel megnevezése |
Előző év |
Tárgyév |
1 |
A. Összes közhasznú tevékenység bevétele (1.+2.+3.+4.+5.) |
61472 |
49513 |
2 |
1. Közhasznú célú működésre kapott támogatás |
2562 |
35733 |
3 |
a) alapítótól |
|
|
4 |
b) központi költségvetésből |
|
33893 |
5 |
c) helyi önkormányzattól |
|
60 |
6 |
d) egyéb, ebből 1% .........1086........ |
2562 |
1780 |
7 |
2. Pályázati úton elnyert támogatás |
57530 |
10546 |
8 |
3. Közhasznú tevékenységből származó bevétel |
1265 |
1517 |
9 |
4. Tagdíjból származó bevétel |
115 |
5 |
10 |
5. Egyéb bevétel |
0 |
1712 |
11 |
B. Vállalkozási tevékenység bevétele |
10068 |
5085 |
12 |
C. Összes bevétel (A.+B.) |
71540 |
54598 |
13 |
D. Közhasznú tevékenység ráfordításai (1.+2.+3.+4.+5.+6.) |
40899 |
53669 |
14 |
1. Anyagjellegű ráfordítások |
17843 |
24078 |
15 |
2. Szellemi jellegű ráfordítások |
17814 |
19340 |
16 |
3. Értékcsökkenési leírás |
491 |
629 |
17 |
4. Egyéb ráfordítások |
4751 |
9620 |
18 |
5. Pénzügyi műveletek ráfordításai |
|
2 |
19 |
6. Rendkívüli ráfordítások |
|
- |
20 |
E. Vállalkozási tevékenység ráfordításai (1.+2.+3.+4.+5.+6.) |
9056 |
5339 |
21 |
1. Anyagjellegű ráfordítások |
6101 |
2560 |
22 |
2. Személyi jellegű ráfordítások |
2759 |
2056 |
23 |
3. Értékcsökkenési leírás |
76 |
67 |
24 |
4. Egyéb ráfordítások |
120 |
656 |
25 |
5. Pénzügyi műveletek ráfordításai |
|
|
26 |
6. Rendkívüli ráfordítások |
|
|
27 |
F. Összes ráfordítás (D.+E.) |
49955 |
59008 |
28 |
G. Adózás előtti eredménye (B.-E.) |
1012 |
-254 |
29 |
H. Adófizetési kötelezettség |
- |
- |
30 |
I. Tárgyévi vállalkozási eredmény (G.-H.) |
1012 |
-254 |
31 |
J. Tárgyévi közhasznú eredmény (A.-D.) |
20573 |
-4156 |