Felléphetnek-e érdemben a műanyagszennyezés ellen a szupermarketek?

A Break Free From Plastic jelentésében 27 ország 247 kiskereskedelmi egységét mérték fel azzal a céllal, hogy kiderüljön: miképpen hat a műanyagszennyezésre a szupermarketek üzleti gyakorlata. 2022-ben a magyar Greenpeace is felmérte a szupermarketek hazai műanyaglábnyomát, melyet idén is meg fog ismételni.
A Break Free From Plastic (BFFP) szeptemberben tette közzé a világ első globális felmérését, amely a kiskereskedelmi szektor műanyagszennyezésre gyakorolt hatását vizsgálja. A kutatás a BFFP korábbi márkaauditjaira épült, amelyek során az elmúlt hat évben sikerült azonosítani a legnagyobb műanyagszennyező cégeket. A 2024 augusztusa és novembere között végzett felmérésben 27 ország 247 üzletét vizsgálták meg önkéntesek.
Az eredmények szerint a szupermarketek csak ott értek el valódi előrelépést az egyszer használatos műanyagok visszaszorításában, ahol ezt törvény kötelezővé tette. A vizsgált üzletek mindössze 14%-ában volt csomagolásmentes árukínálat, 11%-ukban hagyták el a lédig termékekhez adott műanyagzacskókat, és 44%-uk működtetett palackbetétes rendszert – ez utóbbi főként a német szabályozásnak köszönhető. Ugyanakkor a kasszánál a legtöbb helyen (58%) már nem adnak automatikusan műanyagzacskót, és az üzletek több mint fele árul vászontáskát alternatívaként.
A jelentés kiemeli, hogy a szupermarketek kulcsszerepet játszanak a műanyagkörforgásban, mégis ritkán használják ki befolyásukat a pozitív változás érdekében. A BFFP arra ösztönzi az áruházláncokat, hogy átfogó műanyagcsökkentési stratégiákat vezessenek be, ne csak a jogszabályokra várjanak. Az ilyen lépések nemcsak a környezetet, hanem a fogyasztói szokásokat és a gyártói innovációt is kedvezően alakíthatják. A szervezet célja, hogy a felmérést évente ismételjék, és ezzel globális adatbázist hozzanak létre a legjobb gyakorlatokról.
Teljes cikk a greenpeace.org-on olvasható