A divat egyben felelősség

A Z generáció ma már nemcsak a divatot alakítja, hanem a fenntarthatósághoz való viszonyát is formálja.
A cikkben megszólaló Daróczi Dóra influenszer saját példáján keresztül mutatja be, hogyan lehet a divat iránti szenvedélyt összehangolni a környezettudatossággal. Rávilágít arra, hogy Európában évente hatalmas mennyiségű textíliát vásárolunk, és ennek jelentős részét rövid időn belül kidobjuk.
A statisztikák szerint a leselejtezett ruhák túlnyomó része hulladéklerakókban vagy égetőművekben végzi, ami súlyos környezeti terhelést jelent. Annak ellenére, hogy a ruhaipar óriási mennyiségű anyagot használ fel, az újrahasznosítási arány még mindig rendkívül alacsony. A textíliák mindössze egy százaléka kerül vissza ruhaként a körforgásba, ami jól mutatja a rendszer hiányosságait. Dóra hangsúlyozza, hogy minden darabnak új életet lehet adni, még ha már nem hordható állapotban van is. Egy elhasznált ruha válhat gépronggyá, ipari alapanyaggá vagy akár energetikai célokra hasznosítható anyaggá.
A kreatív újrafelhasználási módok között még olyan különleges példák is vannak, mint a lovaspályák homokjának textilalapú dúsítása. A videó arra is felhívja a figyelmet, hogy a ruha útja nem ér véget a szekrényből való kikerüléssel. Fontos döntés, hogy a kiselejtezett darab a kukában végzi-e, vagy eljut egy gyűjtőkonténerbe, ahol valóban hasznosíthatják. Az influenszerek felelőssége ebben különösen nagy, hiszen ők példát mutathatnak a tudatos fogyasztói magatartásban. A beszélgetésből az is kiderül, hogy még az olyan különleges ruhák is körforgásban tarthatók, mint a tervezői menyasszonyi ruhák. A cikk gyakorlati útmutatót nyújt a megfelelő gyűjtőpontok megtalálásához, segítve ezzel a hétköznapi döntéseket. Végső üzenete, hogy a fenntartható divat nem lemondásról, hanem felelős hozzáállásról és új szemléletről szól.
Forrás: hvg.hu





