Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 10 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bontóba adná autóját? Van egy rossz hírünk

  • 2015. január 09.
  • névtelen (nem ellenőrzött)

A bontók kötelezettsége megszűnik, hogy a kibontott alkatrész után fizessenek a volt tulajdonosnak. Az új előírások (például a kibontott alkatrészekre vonatkozó előírások) mellé új fogalmak is kerültek a rendeletbe, illetve szabályozzák az újrahasználatra előkészítés, az újrafeldolgozás és a hasznosítás arányát.

Januártól továbbra sem kérhetnek pénzt a tulajdonostól az átvett gépjárműért a bontók, viszont megszűnik az a kötelezettségük, hogy a kibontott alkatrész után fizessenek a volt tulajdonosnak - egyebek mellett ezt tartalmazza a hulladékká vált gépjárművekről szóló és ez év elejétől hatályos rendelet.

A korábbi kormányrendelet 2013 elejétől múlt év végéig szabályozta a forgalomból kivont járművek bontását. Az alapvető előírások az új jogszabályban is változatlanok maradtak, de néhány kimaradt, illetve újak is kerültek bele.

Három új fogalommal nyit a rendelet. A bontás a kocsi alkatrészekre történő szétszedését, a kibontott alkatrészek újrahasznosításra való előkészítését, majd a maradék aprítását jelenti. A kocsit csak "szárazra fektetett" állapotban lehet szétbontani, vagyis előbb el kell távolítani belőle a veszélyes hulladékokat (olaj, fékfolyadék, hűtőfolyadék, akkumulátor, stb.). A harmadik új fogalom a visszanyerés, amely a kibontott alkatrész eredeti - vagy pedig egyéb - célra való ismételt felhasználását jelenti.

A hasznosítás mértékét például változatlanul hagyta az új rendelet, a hulladékká vált járműveknél az újrahasználatra előkészítésének és a hasznosításnak együttesen el kell érnie a 95 százalékot. Az újrahasználatra előkészítés, az újrafeldolgozás és a hasznosítás együttes aránya pedig nem lehet kisebb 85 százaléknál. Az arányszámokat az összes hulladékká vált jármű tömegéhez kell mérni.

Újak a rendeletben a kibontott alkatrészekre vonatkozó előírások. Így minden kibontott és eladásra előkészített alkatrészről külön, naprakész nyilvántartást kell vezetni. Ebben rögzíteni kell, hogy melyik - bontásra átvett - járműből származik az alkatrész. Ehhez a bontási átvételi igazolás számát kell megadni. (Erről nemrégiben külön cikkben számoltunk be.) A bontónak ezt követően garantálnia kell azt, hogy a bontott alkatrész - beépítve - alkalmas a közúti közlekedésre, illetve meg kell adni - amennyiben van adat rá - az alkatrész korát is. Végezetül azt kell rögzíteni a nyilvántartásba, hogy a kibontott, és megfelelő alkatrészt mikor adta el a bontó cég.

Forrás: napi.hu