Az európai tengeri hajók újrahasznosítása jól működik

  • 2025. február 26.
  • kovacseszter

Az Európai Bizottság közzétette a hajók újrahasznosításáról szóló uniós rendelet értékelésének eredményeit.

Az értékelés arra a következtetésre jutott, hogy a rendelet nagyrészt elérte célkitűzéseit és különösen az engedélyezett hajó-újrafeldolgozó létesítmények európai jegyzékének létrehozásával hozzájárult a hajó-újrahasznosítási gyakorlatok magasabb szintű környezetvédelmi és szociális normáihoz. A rendelet emellett az érdekelt felek és hatóságok által az EU-n belül és kívül is használt fontos viszonyítási alap lett.

A rendelet hatékonyságát azonban jelentősen aláásta az a gyakorlat, hogy a hajótulajdonosok nem sokkal az újrahasznosítás előtt a hajó lobogóját egy tagállam lobogójáról egy nem uniós lobogóra változtatják, amit a dél-ázsiai hajógyáraknak történő eladásból származó többletbevétel ösztönöz.

Az értékelés arra is rávilágít, hogy a veszélyes anyagok leltára még mindig túl gyakran hiányzik a hajó üzemeltetési ideje alatt. Az újrahasznosítási szakaszban a leltárak minősége gyakran nem megfelelő.


Az értékelés következő lépései

Ez az értékelés megelőzi a hongkongi egyezmény 2025. júniusi hatálybalépését, amely olyan nemzetközi hajó-újrafeldolgozási szabványokat határoz meg, amelyek egyes területeken kevésbé szigorúak, mint az EU hajó-újrahasznosítási rendelete. A Bizottság tervezi annak értékelését, hogy az egyezményt hogyan fogják végrehajtani, és esetleg a szigorúbb globális szabványok irányába fejleszteni.

sites


Ugyanakkor a Bizottság továbbra is figyelemmel kíséri a rendelet végrehajtását, együttműködve a tagállamokkal, az EU-n kívüli országokkal és az érdekelt felekkel. A Bizottság arra fog összpontosítani, hogy megakadályozza, hogy az EU lobogója alatt közlekedő hajók megkerüljék azon kötelezettségeiket, hogy ezeket a hajókat az EU-ban jegyzett létesítményekben újrafeldolgoztassák, valamint a szabványok tisztázására és a jogsértések szankcionálására.


Az európai lista frissített változata

Az Európai Bizottság elfogadta a hajó-újrahasznosítási létesítmények európai jegyzékének 14. kiadását is. A Bizottság egy hollandiai és egy törökországi hajógyárral egészítette ki a jegyzéket. Három, Lettországban, Litvániában és Törökországban található hajógyárat töröltek a jegyzékből.

Az európai jegyzékben jelenleg 43 létesítmény szerepel: 31 hajógyár Európában (EU, Norvégia és Egyesült Királyság), 11 Törökországban és 1 az Egyesült Államokban.

Az európai hajótulajdonosok a világ flottájának mintegy 30%-át birtokolják tonnatartalomban kifejezve. Sok hajót azonban az EU-n kívül, főként Dél-Ázsiában bontanak szét, gyakran a munkavállalók egészségét és a környezetet károsító körülmények között.

Az EU 2013-ban fogadta el a hajók újrahasznosításáról szóló rendeletet, amely szabályozási keretet biztosít az uniós tagállamok lobogója alatt hajózó nagyméretű tengeri hajók újrahasznosításához.

Forrás: dontwasteit.hu