Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 6 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Amszterdami modell

  • 2019. június 16.
  • PKata

A tavalyi amszterdami önkormányzati választás kampányában a közepes méretű zöld párt (a 2017-es parlamenti választáson kilenc százalékos támogatottsággal az ötödik helyen végeztek), a GroenLinks azt az ígéretet tette, hogy megszüntetnek 10 ezer parkolóhelyet a város központjában.

 

A városi választást végül 20 százalékos támogatottsággal meg is nyerte a párt, részben a kampányban komolyabb feltűnést keltő ígéret miatt. A parkolóhelyek csökkentésére a GroenLinks szerint azért van szükség, mert becslésük alapján a parkoló kocsik a közterek akár 30-40 százalékát is elfoglalhatják a belvárosban.

 A tervek szerint évente nagyjából 1500-zal csökkentik a parkolóhelyek számát, 2025-ig több mint 11 ezer belvárosi parkolóhelyet szeretnének megszüntetni. Nem az autósok parkolási lehetőségeinek szűkítése a cél, hanem a parkolási engedélyek kiadásának szigorításával érnék el, hogy kevesebben parkolhassanak.

 Jelenleg 133 ezer parkolási engedély van kiadva Amszterdamban, ennél több nem is lesz, a belvárosi részeken pedig a parkolási helyek célzott csökkentésébe kezdenek. Az amszterdami városháza úgy számol, hogy ha nem bocsát ki új engedélyt. Ha valaki elköltözik, eladja az autóját vagy meghal, az önmagában jelentősen csökkentené a parkolási engedélyek számát. Az újonnan Amszterdamba költözőknek ugyanakkor lesz lehetőségük engedélyt szerezni, viszont egy ilyen megszerzésének a jövőben akár két évre is nőhet a várakozási ideje.

 A megüresedett helyeket pedig igyekeznek hasznosítani. Persze nem minden helyet tudnak közvetlenül átalakítani, de az egyik városnegyedben elkezdték tesztelni a parkolás felszámolását. A korábbi parkolóhelyeket kiskertek, padok vagy akár mini játszóterek lepték el.

 “A parkoló autók olyanok, mint a kerítések, elválasztják egymástól a szomszédokat” – mondta a CityLaben megjelent cikk szerint Katelijne Boerma, Amszterdam kerékpározásért felelős polgármestere. Boerma szerint az autóktól mentesített részek olyanokká váltak, mint a parkok, mivel hirtelen foglalkozni, törődni kezdtek ezekkel a részekkel az emberek, mert úgy érezték, hogy a közösség kezébe kerültek. A kezdeti eredményekről egy videó is készült:

 

Amszterdamban a bicikli számít a legfontosabb közlekedési eszköznek, a napi utazások 65 százalékát biciklin teszik meg a helyiek. Az autóktól megtisztított részeken a bicikliknek is sokkal több hely lett. A parkolóhelyek felmázolásától azt is várják, hogy a gyalogosoknak is jóval több szabad hely fog jutni- írta a G7.

 

Forrás: https://greenfo.hu/hir/amszterdami-modell-varosi-parkolokbol-kiskertek/