Ipsos F&F: Gyorséttermek, üdítőitalok, párkapcsolat
Az Ipsos „Fiatal Felnőttek” (F&F) elnevezésű országos kutatássorozata negyedévente közöl friss adatokat a fiatal felnőttek márkafogyasztási szokásairól, illetve tematikusan bemutatja ennek a fogyasztói csoportnak a viselkedését. 2011 harmadik negyedévében az Ipsos 585 fő, 15-25 év közötti, a korosztályt reprezentáló fiatalt kérdezett meg személyes módon. A kutatás témái a gyorséttermek, üdítőital márkák ismertsége és a párkapcsolatok voltak.
A legnépszerűbb gyorséttermek megegyeznek a legismertebbekkel: ezek a McDonald’s, Burger King, KFC és Pizza Hut. A legjobb minőségű gyorsétteremnek a McDonald’s számít, amit a nők átlagosan jobb minőségűnek tartanak, mint a férfiak. A McDonald’s, Burger King és a Don Pepe gyorsétteremről gondolják a fiatalok, hogy leginkább nekik való. A 15-20 éves, és 21-25 éves korosztály között is megfigyelhető különbség: míg az előbbiek a McDonald’s-ot preferálják jobban, az idősebb korosztály a Pizza Hutot tartja inkább neki valónak a fiatalabb korosztályhoz képest. A McDonald’s népszerűségét mutatja, hogy a fiatalok majdnem kilenc-tizede gondolja róla, hogy fiatalos, modern márka, míg a Burger Kingről „csupán” minden második fiatal véli ugyanezt. Érdekes módon a legtöbb fiatal - átlagosan minden harmadik - szerint a McDonald’s foglalkozik leginkább az egészséges táplálkozással, ezt követi a Főzelékfaló Ételbár és a Burger King.
Az üdítőital-márkák közül a Coca-Colát említették a legtöbben elsőként, mint ismert márkát. A legismertebb márkák közé tartozik még a Pepsi, Fanta és a Sió, amelyeket a fiatalok több mint 90 %-a ismer. Népszerűség alapján a dobogós helyeket a Coca-Cola, a Pepsi és a Fanta foglalja el. Általában elmondható, hogy az idősebb korcsoport, a 21-25 évesek sokkal népszerűbbnek tartják a Pepsit, Fantát, Bravot és a Happy Day-t is - szemben a fiatalabb, 15-20 éves korúakkal. A Coca-Cola, a Fanta és a Cappy a három leginkább modernnek, fiatalosnak, megbízhatónak tartott üdítő, amely az árát is megéri.
A természetességet tekintve a gyümölcslevek kerülnek előtérbe a szénsavas üdítőitalokkal szemben. A listát a Sió vezeti, amelyet a HohesC, a Cappy, a Rauch és a HappyDay követ. Ezeket a márkákat a fiatalok több mint egyharmada tartja természetesnek. Nem meglepően, ezen a listán a Coca-Cola, a Fanta és a Pepsi az utolsó helyen szerepelnek, ezeket a márkákat említették a legkevesebben, ugyanakkor ezen utóbbiakat viszont jobb szomjoltónak tartják a gyümölcslevekkel szemben. A gyümölcslevek kisebb népszerűsége annak is betudható, hogy a válaszadó fiatalok ezeket drágábbnak tartják a többi üdítőital-márkához képest. A HohesC, Rauch, és Cappy márkák a 15-25 éves korosztályban minden ötödik válaszadó szerint többe kerülnek, mint amennyit fizetnének érte. Összességében elmondható, hogy a fiatalok annak ellenére, hogy tisztában vannak a gyümölcslevek egészségesebb voltával, mégis a szénsavas üdítőitalokat választják szívesebben, mivel olcsóbbak és az ízüket is jobban szeretik.
A kutatás utolsó témája a párkapcsolatokról szólt. Minden harmadik fiatal jelenleg párkapcsolatban él, ebből több nő, mint férfi. A 21-25 éves korosztályban minden második fiatalnak van párkapcsolata, míg a 15-20 évesek közül csak minden ötödikre igaz ez az állítás.
A legtöbben barátokon, ismerősökön keresztül ismerkednek, de fontos helyszínnek számít az iskola és a szórakozóhelyek is. Míg a fiatalabb, 15-20 évesek leginkább iskolán keresztül találták meg legutóbbi párjukat, és többségüknek 4-6 hónapig tartott a leghosszabb párkapcsolatuk, az idősebb, 21-25 évesek többsége barátokon, ismerősökön keresztül ismerte meg párját, és 1-2 éves leghosszabb kapcsolatról számoltak be. A fiatalok egyharmadának van elképzelése az ideális párról. Az erről alkotott konkrét elképzelésekben nagyjából ugyanolyan arányban szerepelnek a külső és belső tulajdonságok. A legfontosabb szempontok közé sorolható belső tulajdonságok alapján az intelligencia/műveltség, kedvesség, megbízhatóság, hűség, és a jó humor. A külső tulajdonságok közül a szép külső, és a hajszín alapján választanak párt leginkább a fiatalok. Azon fiatalok közül, akik konkrét ideállal rendelkeznek, tízből heten azt válaszolták, hogy jelenlegi partnerük megfelel ezeknek az elképzeléseknek.
A párválasztás során az őszinteség és kedvesség mellett a kinézeté, a stílusé, és a hasonló érdeklődésé a döntő szerep. A 15-20 éves korosztályhoz képest a 21-25 évesek számára már fontosabb szempont a házasságról, gyermekvállalásról alkotott hasonló vélemény. Habár foglalkoztatja a fiatalokat a gyermekvállalás, minden második 15-25 éves fiatal még sosem gondolkodott el rajta.
Végül elmondható, hogy a fiatalok párjukkal legszívesebben moziba, vagy színházba járnak szabadidejükben, de gyakori közös program a tanulás/munka, vásárlás és a sportolás/táncolás is, vagy egyszerűen az otthoni pihenés. A férfiak általában szívesebben járnak színházba, vagy bulikra, szórakozóhelyekre és a közös főzést is jobban élvezik, szemben a nőkkel, akik inkább a családi összejöveteleket, kirándulásokat és a közös vásárlást szeretik.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
„Finom a sali, a burgi, a hambi, a séki, a frízi, az üdi is
király.
Itt kezdődik nálam, ez az igazi kikapcsolódás!”
A szerkesztő kommentárja nagyjából kimerülhetne a Bëlga
Gyorsétterem című száma rövidebb-hosszabb kivonatának idecitálásával, de azért
búslakodik egy sort a mai fiatalok értékvesztése fölött, látván, hogy a
gondolkodást és a beállítódást is az anyagi viszonyokra orientáltság jellemzi.
A szellemi szférát ebben az értékrendben általában különféle pótlékok
képviselik. Ezek közé tartozik a „bulvár - shopping - meki-kóla” csillivilli szentháromsága,
és elnézve az Ipsos százalékait, jól sikerült a a multikulti köntösbe bújtatott
monokultúrára való kondicionálás. Légy
te is eccerű biomassza, járj te is mekibe életed párjával, és utána közös
érdeklődésből vásároljatok egy jót a klónok birodalmában!
Földig hajló tisztelet a kivételeknek.
„Szeretem, hogy oan higénikusan kultúrált. Tényleg, szerintem a meki hozta be a nyugati kultúrát, tetszik, hogy tiszta, tiszta Nyugat-Európa, sőt Nyugat-Amerika!”