Vízakadémia
Meglepő ötlettel állt elő három szervezet a szekszárdi bor ünnepén. Csapvizeket és ásványvizeket kóstoltatott a Szekszárdi Szüreti Napokon a Szekszárdi Klímakör, a Zöldtárs Alapítvány és a Szekszárdi Víz- és Csatornamű Kft. Az eredmény a szervezőket is meglepte, ugyanis az első két helyezett a bátaszéki és a tolnai csapvíz lett. Az ajánlott napi 2-3 literes vízfogyasztással számolva egyébként évente nagyjából 1000 liter vizet kellene meginnunk, de nem mindegy, hogy milyen áron!
A szervezők szeptember 19-én (vasárnap) délelőtt féltizenegyre hirdették meg „Vízakadémia” címmel a vízkóstoló versenyt a Garay-téri színpadon. A 9 tagú zsűriben voltak előre felkért kóstolók (Módos Ernő borász, Horváth István a város polgármestere, Pék Györgyi, az Ifjúsági Unió Szekszárd Egyesület elnöke, Zsebők Lajos a Magyar Vízközmű Szövetség képviselője, Szepesi László a Kossuth rádió tudósítója), és a nézők közül jelentkezők.
A kóstolásra felszolgált vízmintákat
(5 db csapvíz és 5 db buborékmentes ásványvíz) három nappal korábban
palackozták, 1-től 10-ig számozott üvegekbe. A vízminták titkosítását,
hogy melyik üvegben milyen víz van, egy szekszárdi ügyvédi iroda végezte
el, amiről egy lezárt borítékban tanúsítványt állított ki. A zsűri
tagjai egyenként pontozták a vizeket, tisztaság, illat és íz alapján,
valamint tippelték, hogy csapvíz, vagy ásványvíz az adott minta. A 10.
vízminta értékelését követően került sor a lezárt boríték felbontására
és az egyes mintaszámok mögött rejtőző vízfajták, illetve az eredmény
kihirdetésére.
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy amikor a Radenska ásványvizet például nyolc zsűritag csapvíznek ítélte, akkor a jóízű csapvizet, vagy a finom ásványvizet jutalmazták a magas pontokkal?
Végül mit is fizetünk meg akkor, amikor a bátaszéki és a tolnai csapvíz 1000 literenkénti (1m³) alig 300 forintos árához képest megvásárolunk 1000 liter Radenska ásványvizet 124.000 forintért, illetve 1000 liter Evián ásványvizet 286.000 forintért? (Esetleg megfizetjük a szép, de vissza nem váltható csomagolást, a figyelemfelkeltő reklámot, a kiterjedt marketing munkát?)