Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 7 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Százmilliós piac a tyúklízing és a zöldségrészesedés

  • 2017. május 18.
  • PKata

organic foodAz egészséges élelmiszer iránti kereslet növekedését jelzi, hogy bővül a bioélelmiszerek piaca és a közösségi mezőgazdaság forgalma – mindkettő 50% fölötti arányban nőtt 2014 és 2016 között, a Tudatos Vásárló Piaci Jelentés szerint. Bioélelmiszerre 19 milliárd forintot, míg közösségi mezőgazdaságból származó termékekre 213 millió forintot költöttünk ebben az időszakban.

Csak ez elmúlt 3 évben 359 milliárd forintot költött a hazai lakosság egészséges, környezetkímélő és etikus élelmiszerre. Ezen belül egyre növekvő szegmenst, 213 millió forintot jelent a közösségi mezőgazdaságból származó élelmiszer. A Tudatos Vásárlók Egyesülete képzésekkel segíti ennek a piaci szektornak a további erősödését. A bioélelmiszereknél szinte az összes nagyobb kereskedelmi- és drogérialánc növelte a feldolgozott biotermékek kínálatát. Ez nagy lendületet ad a növekedésnek, hiszen egyre gyakrabban vásárolunk élelmiszert ezeknél a láncoknál.

A közösségi mezőgazdálkodás látványos növekedése a városok környékére koncentrálódik, és eleve kis értékről indult a fejlődés, hiszen a közösségi mezőgazdaság fogalma csak néhány éve került be a köztudatba Magyarországon, többek között a Tudatos Vásárlók Egyesülete népszerűsítő és képzési munkájának köszönhetően.

 

Mi az a közösségi mezőgazdálkodás?

A közösségi mezőgazdálkodás egy személyes együttműködés termelő és fogyasztó között, amelyben a gazdálkodással járó kockázatokat, felelősséget és a gazdálkodás gyümölcseit egy hosszú távú megállapodásban szabályozott módon közösen osztják meg. A zöldség, gyümölcs, tojás, sajt vagy akár hús köré szerveződő közösségek számos országban ismertek már. A városi fogyasztókat és jellemzően kisléptékű termelőket összekötő rendszer kifejezetten azoknak a gazdálkodóknak jelenthet kiutat, akik kis méretűkből adódóan nem tudják felvenni a versenyt a nagyüzemi, intenzív termeléssel. A friss ízeket kereső fogyasztók pedig részesei lesznek egy kezdeményezésnek, amelyet magukéinak érezhetnek és táplálkozásuk is egészségessé válik.

Azóta egyre növekvő érdeklődés övezi mind a fogyasztók részéről, akik biztonságos, helyi élelmiszerhez szeretnének jutni; mind a gazdák részéről, akik hosszú távon tervezhető, stabil megélhetést biztosító gazdálkodást akarnak működtetni. Ezt jelzi a tény is, hogy míg 2011-ben mindössze 3-4 ilyen kezdeményezés volt Magyarországon, 2017-ben már legalább 20 vásárló—gazda közösség működik országszerte. A YouTyúk esetében tojást “lízingelhet”, a vásárló, máshol pedig a gazdálkodók vállalják, hogy egy egész szezonban kizárólag egy meghatározott közösség tagjainak termelnek, és hetente szétosztják, ami a gazdaságban megtermett. Cserébe a vásárlók a szerződéses időszak alatt átalánydíjat fizetnek a gazdának.

 

A TVE 2017. május 27-én újabb egynapos rendezvényt szervez Budapesten, ahol az érdeklődők megismerhetik a közösségi mezőgazdálkodás alapjait és legfontosabb gyakorlati tudnivalóit.

 

 Forrás: http://www.piacesprofit.hu/klimablog

Kép: http://www.freeimages.com