Veszélyben az ivóvízkészleteink és a termőföldeink
A kavicsbányászat következtében a Pesti-síkságon összesen több mint 2000 hektár kiterjedésű nyílt víztükör párologtatja a talajvizet. A többletpárolgásból adódó veszteség – 15-20 ezer köbméter naponta – már meghaladja egy közepes város ivóvízszükségletét.
A Levegő Munkacsoport ombudsmani segítséget
kért a kavicsbányászat, valamint a termőföldvédelem
és a vízvédelem konfliktusát okozó jogszabályi
hiányosságok miatt, amelyek a földtulajdonos gazdák
és az önkormányzatok érdekérvényesítésének
ellehetetlenüléséhez vezettek. A panasz alapja a
termőföldterületek nagyarányú, felelőtlen
megszüntetése, a talajvíz szintjének vészes
süllyedése, ami az ország több területén, főleg Pest
megye déli részén, valamint a Kisalföldön,
Szigetközben és Miskolctól délre, a Sajó egykori
törmelékkúpja vidékén jelentkezik. A hatások
visszafordíthatatlanok, és a talajvíz süllyedése
távolabbi tájakra kiható következményekkel is jár.
Az alapvető jogok biztosa nemrég elküldte a
Levegő Munkacsoportnak a jelentését, amelyben
először is megállapítja, hogy az országban kitermelt
kavics és homokos kavics nemcsak a hazai építkezési
igényeket szolgálja, hanem exportra is szállítunk,
mivel egyes országokban (például Ausztriában)
jelentősen korlátozták a művelésből történő végleges
kivonással járó kavicsbányanyitást. A Központi
Statisztikai Hivatal adatai szerint a kavics és
homok kitermelt mennyisége évente mintegy 30 millió
tonna, és ennek 5-8%-át nyersanyagként exportálják.
A mezőgazdasági területek világszerte
csökkennek, de az EU talajstratégiával foglalkozó
2006. évi dokumentuma szerint Magyarországon ez
jelentősen meghaladja az uniós átlagot. (Az EU-ban
Bulgária után a második legmagasabb arányú).”
Veszélyezteti az ivóvízkészletet
Az ombudsman jelentése figyelmeztet a
kavicsbányászat súlyos következményeire: „A többletpárolgás
elszívó hatást vált ki, így a környező
mezőgazdasági területek alatt a talajvíz szintje
csökken. Sokkal nagyobb terület károsodhat
azonban, mint amekkora a bányatelkek tényleges,
engedélyezett, összességében már sok ezer hektáros
területe. Ez az ország azon területein is így van,
ahol sok, illetve nagy kiterjedésű tó keletkezett.
A bányászat hatására létrejött tavak a
talajvíz-mérlegre negatív hatással vannak, mivel a
szabad vízfelületről több víz párolog el, mint az
eredeti felszínről. Ez a talajvíz szintjét
csökkenti. Az elvégzett hatásvizsgálatok szerint a
bányák külön-külön nem okoznak 10 cm-nél nagyobb
talajvízszint-süllyedést, de például a
Pesti-síkság térségben a tavak olyan sűrűn
helyezkednek el, hogy valószínűsíthető egy
jelentős regionális depressziós tér kialakulása...
Ha a bányák száma tovább nő, és az éghajlat
szárazodik, elkerülhetetlen a szigorúan védett
vegetáció degradálódása is.”
Összességében a bányatavak a párolgási
veszteségen túlmenően is jelentős környezeti
kockázatot hordoznak, többek közt azért, mert vizük
elszennyeződése veszélyezteti az ivóvízbázisainkat.
Az ombudsman jelentése azt is hangsúlyozza, hogy a
környezetvédelmi törvény értelmében csak annyi
építési célú ásványi nyersanyagot lenne helyes
kitermelni, „amennyi
az építési és bontási hulladékok újrahasznosításán
túl fennmaradó igény kielégítéséhez szükséges. A
bontási és építési hulladékok döntő része
felhasználható (illetve felhasználható lenne)
primer ásványi nyersanyagok kiváltására az
építőipar egyes területein, elsősorban az
útépítések, kerékpárutak építése során.”
Végleg tönkreteszi a termőföldeket
Az ombudsman jelentése megállapítja: „A termőföld – mint
természeti erőforrás – megőrzésének a jövő
nemzedékek szempontjából kiemelten fontos szerepe
van, ugyanakkor annak megóvása nemzetgazdasági
érdek is. Ezért védelmét megfelelő jogszabályi
előírásokkal, hatékony hatósági fellépéssel
szükséges biztosítani... Magyarországon azonban
hiányzik annak a szabályozása, hogy az átlagosnál
jobb minőségű termőföldet csak kivételesen lehet a
mezőgazdasági művelésből véglegesen kivonni.
További problémát jelent, hogy a termőföld más
célú használata esetén az önkormányzat jegyzőjének
csak a helyi jelentőségű védett természeti terület
érintettsége esetén van szakhatósági hatásköre,
egyéb esetben ügyfélként részt vehet az
eljárásban, de nyilatkozata nem köti a
bányafelügyeletet.”
Az ombudsman számos oly törvényi
hiányosságra, ellentmondásra mutatott rá, amelyek
részben sértik a jogállamiság elvét, részben
súlyosan veszélyeztetik a termőföldek védelmét –
ilyeneket elsősorban a területrendezésről szóló,
valamint a bányatörvény esetében mutatott ki, sok
egyéb között hangsúlyozva, hogy „a homok- és
kavicsbányászat tekintetében hiányzik annak
szabályozása, hogy az adott térségben a már
engedélyezett bányászaton túlmenően, mekkora
távolságon belül lehet újabb bányát nyitni. Nem
szabályozott az sem, miként kell igazolni, hogy a
jogos nyersanyagigény kielégítésére nincs
termőföld igénybevételével nem járó, más
megoldás.”
Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy sok
esetben sem a bányát, sem a kitermelt ásványi
nyersanyagot nem nevezik nevén, ilyen módon maga a
tevékenység sem tartozik a törvény hatálya alá. Nem
kell nagy fantázia annak elképzeléséhez, mekkora
mértékű a kár, miután az ombudsman a gyorsforgalmi
utak építéséhez kapcsolódó anyagnyerő helyek
speciális szabályozásáról tette az alábbi
megállapítást:„Sajátos helyzetet
teremtett az ezekre vonatkozó, a bányászati,
környezetvédelmi és földvédelmi követelmények
részbeni mellőzését lehetővé tevő szabályozás,
amely a kitermelő helyet – bánya helyett –
célkitermelő helynek nevezi, a kitermelt ásványi
nyersanyagot pedig „töltésanyag”-ként értelmezi.”
Az alapvető jogok biztosa a problémák
összegzése után a megoldást célzó javaslatait és
kezdeményezéseit is közli, részletesen taglalva,
milyen törvénymódosítások szükségesek ahhoz, hogy a
természet- és a termőföld védelmének érdekei ne
sérüljenek. Most tehát már – annak tudatában, hogy a
károkozás mindennapos és folyamatos – a jogalkotókon
a sor.
Forrás: Levegő Munkacsoport