Tippek a környezetvédelmi világnap alkalmából: az autónk színével is csökkenthetjük a karbonlábnyomunkat

A közlekedés a környezetszennyezés egyik számottevő forrása, amelyben a közúti autózás, azaz mi, hétköznapi sofőrök is szerepet játszunk. A levegőszennyezés elsősorban a benzin- és gázolaj-üzemű motorok által kibocsátott gázok miatt következik be, ám akkor is sokat tehetünk környezetünkért, ha hagyományos meghajtású autóra esik a választásunk. Az Ayvens, hazánk egyik vezető flottakezelője a június 5-i környezetvédelmi világnap alkalmából összefoglalta, hogyan tehetünk a karbonlábnyomunk csökkentéséért – pusztán azzal, hogy odafigyelünk, milyen autót választunk, és hogyan használjuk azt.
Nem mindegy, milyen színű az autónk
A fekete hagyományosan a legnépszerűbb autószín a globális piacon, hiszen az autóipar kezdeti időszakában ez volt a legolcsóbb fényezési típus. Azóta azonban számos kimutatás készült, amelyekből kiderült, hogy a fekete autóknak – csupán a színéből fakadóan – a legnagyobb a karbonlábnyoma. Ennek oka, hogy a fekete minden más színnél nagyobb mértékben nyeli el a fényt, ezáltal sokkal hamarabb melegszik fel, így többet használjuk a légkondicionálót, ami közvetlenül és kedvezőtlenül hat a fogyasztásra. Mindez egy év alatt akár 140 liternyi plusz üzemanyagot, és 323 kilogrammnyi plusz szén-dioxid-kibocsátást jelenthet egyetlen autó esetében.
Emellett az autó mosására is kétszer olyan gyakran van szükség, mint más, világosabb színek esetében, így a mosásra használt vízmennyiség is jobban terheli a környezetet. A fogyasztást, azaz a pénztárcánkat, és a környezetet is kíméli azonban a minél világosabb fényezés, melyek közül a fehér szín a legideálisabb, mivel a fehér autók ugyanis a napfény nagyságrendileg 60%-át visszaverik. Ebből fakadóan nem csak az autó belseje melegszik fel kevésbé, de a jármű közvetetten hűti a környezet levegőjét is. Hasonló a helyzet az ezüst és egyéb világos színű autókkal is, de alapvetően minél világosabb az autónk, annál inkább érvényesül ez a hatás.
Újrahasznosított anyagok térnyerése a belső terekben
Amikor a járműgyártók legújabb modelljeik belső terét tervezik és gyártják, a kényelem, a funkcionalitás és a költség mind kulcsfontosságú tényezők, az elmúlt években azonban a felhasznált anyagok környezetre gyakorolt hatása is egyre fontosabb szemponttá vált. Az átlagos modern, 1500 kg súlyú autók 12-15%-a műanyagból áll a Plastic Europe szerint. Az autók belső terének számos elemében megtaláljuk, beleértve a műszerfalat, a fejtámlákat, a légzsákokat és a biztonsági öveket, amivel összességében ez a második legnagyobb arányban használt anyag az autógyártásban.
A műanyag mellett az elegáns,tartós, foltálló és könnyen tisztítható bőrt is rendszeresenalkalmazzák az autók belső tereiben, az azonban megosztja a tudósokat, hogy az állatbőr használata fenntarthatóbb megoldás-e a műanyagnál. Emiatt a napjainkban megjelenő legújabb modellek esetében az újrahasznosított anyagok felé fordulnak a gyártók, amely elősegíti a járműgyártás erőteljesebb bekapcsolódását a körforgásos gazdálkodásba. Ilyenek lehetnek az újrahasznosított PET és a regenerált nejlon, amelyet például régi halászhálókból és szövethulladékokból nyernek, de vannak példák arra is, hogy regionális kenderipar maradványait használják fel, amelynek előnye, hogy meglévő ipari üzemekben előállítható, és élettartama végén a járműben újrahasznosítható vagy komposztálható.Ha tehát környezettudatosan szeretnénk autót választani, érdemes a belső térben használt anyagok típusára is odafigyelnünk.
Környezetbarát gumiabroncsok
Ma már számos környezetbarát gumiabroncs közül választhatunk, amelyeket kifejezetten úgy terveztek meg, hogy a gördülési ellenállás csökkentésével javítsák az üzemanyag-hatékonyságot. A fenntartható anyagokból készülő gumik ráadásul hosszabb élettartamúak, ami egyúttal azt is jelenti, hogy kevesebb abroncs kerül a hulladéklerakókba. A környezetszennyezés szempontjából a megfelelő guminyomás szintén kritikus fontosságú, az alacsony nyomás ugyanis növelheti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, míg a túl magas nyomás jelentősen csökkentheti a gumiabroncsok élettartamát. A guminyomást éppen ezért ideális esetben kéthetente, de legalább havonta egyszer érdemes ellenőriznünk.
Rendszeres karbantartás és szerviz
Az, hogy milyen állapotban tartjuk az autónkat, döntő fontosságú a gépjármű teljesítménye és a környezetre gyakorolt hatása szempontjából. A rendszeres szervizelés biztosíthatja a motor hatékony működését, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A környezetszennyezés szempontjából kulcsfontosságú az olajszint, a légszűrők és gyújtógyertyák rendszeres ellenőrzése. Ha szeretnénk tenni a környezetünkért, évente legalább egy alkalommal vigyük el autónkat egy teljes körű szervizeltetésre.
A szervizigény minden gyártó és minden modell esetében eltérő, ezért elengedhetetlen, hogy tájékozódjunk a hivatalosan előírt karbantartási periódusokról. Ezek gyakoriságát a használati szokások, körülmények is befolyásolhatják: ha rendszeresen nagyobb távolságokat teszünk meg vagy sokat közlekedünk autópályán, gyakrabban szükség lehet például olajcserére, amivel egyidőben érdemes lecseréltetni az olajszűrőt, illetve minden második olajcsere után ellenőriztetni a légszűrő és üzemanyagszűrő berendezéseket is.
Környezettudatos vezetés
Vezetési szokásaink is jelentősen befolyásolhatják autónk környezetre gyakorolt hatását. Ha fokozatosan gyorsítunk, kerüljük a gyors fékezéseket, és igyekszünk egyenletes sebességet tartani az utakon, már sokat tettünk aszén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért. Az autópályákon érdemes kihasználni a tempomatot, parkolás vagy várakozás közben pedig teljesen leállítani a motort.
Forrás: zipmagazin.hu
Kép: pixabay.com