RePack: egyszerű megoldás az online kereskedelmi hulladék növekvő problémáira

  • 2019. május 13.
  • Csilla

Mivel várható, hogy 2021-ig az online kereskedelem a világ legnagyobb kiskereskedelmi csatornájává válik, várhatóan tovább fog növekedni a környezetre gyakorolt hatása, mivel a jelenlegi szállítási / kézbesítési rendszer rengeteg csomagolási hulladékot termel. Erre mutat megoldást a RePack története, amely a Zero Waste Europe fogyasztási és termelési esettanulmányainak negyedik fejezete.

Vajon az online kereskedelemnek örökre hulladékkal kell elárasztania a világot?

Az esettanulmány egy alternativát csillant fel: ez a RePack zártláncú újrahasználati rendszer, amely 96%-kal csökkentheti az e-kereskedelmi csomagolási hulladékot, ezzel egyidejűleg ugyanolyan fogyasztói élményt biztosít, mint az eldobható csomagolás.

A RePack modellt azzal a meggyőződéssel hozták létre, hogy a megelőzés és az újrafelhasználás a legjobb megoldás a hulladék csökkentésére, továbbá hozzájárult a társadalmi fenntarthatósághoz a fogyatékkal élők foglalkoztatásával.
 
Hogyan is kezdődött az egész?

Az ötlet 2011-ben született, de két évig az ötletelés szintjén maradt. Ez idő alatt az alapítók megpróbálták kitalálni, hogy a megálmodott újrahasználható csomagolási rendszer hogyan működhet a gyakorlatban. Az üzleti modell kifejlesztése volt az első nagy kihívás: hogyan szerezzük vissza a csomagolást? Mi lenne a logisztika: hogyan kell felállítani? Hogyan lehet felfuttatni a rendszert? Hogyan lehet sikeresen eladni az ötletet? Mi lenne a pontos piaci szegmens?

A RePack vezető designere, Juha Mäkelä vetette fel, hogy alkalmazzák a finn betétdíjas rendszert (DRS) az online kereskedelmi csomagolásra. A finn rendszer jól bevált és megfelelő modellnek ígérkezett.

Ennek alapján az újrahasználható csomagolás úgy lett megtervezve, hogy üresen levél boríték méretűvé hajtogatható legyen, hogy aztán egyszerűen visszaküldhessék postafiókon keresztül a világ bármely pontjáról. Anyaga tartós, újrahasznosított polipropilén, amely három méretben került forgalomba.

Betétdíjas rendszerként működik, úgy, hogy a kb. 3,5 USA dollárnak megfelelő letétet jóváírás formájban megkapja a vásárló a következő megrendelés alkalmával, amennyiben visszaküldte a csomagolást.

Az eredmények jelentősek és számottevőek annak köszönhetően, hogy egy csomagolást átlagosan húsz alkalommal lehet forgalomba hozni.

2017-ben kb. 20.000 RePack csomagolást használtak, és 2018-ban a forgalom 30.000 db-ra nőtt. Ez azt jelenti, hogy 2 év leforgása alatt mintegy 50.000 egyszer használatos csomagoló anyag kidobásától mentették meg a környezetet. A 20-as szorzóval ez a szám máris közel 1 millió csomagoló anyaggal kevesebb környezeti terhelést takar. Jelenleg 50 webáruház csatlakozott a rendszerhez Európa 10 országában.

Azonban a modell egyik legnagyobb kihívása az újrafelhasználható rendszerek támogatására irányuló gazdasági és jogi ösztönzők hiánya.

Larissa Copello, a Zero Waste Europe fogyasztási és termelési kampány munkatársa kihangsúlyozza a jogalkotók jelentős szerepét az új üzleti modellek, például a RePack -támogatásában. "Az újrahasználhati rendszerek, mint például a RePack, versenyképesebbé válhatnak, ha a kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) díjak meghatározása a környezeti hatás függvényében változik. Ezáltal az újrafelhasználás költséghatékonyabbá válhat az eldobható csomagolással szemben, vagy ha a szabályozók ambiciózus célokat állítanak fel az e-kereskedelmi csomagolás újrafelhasználására vagy a visszagyűjtési arányokra.

 

Forrás: https://zerowasteeurope.eu/2019/05/the-story-of-repack-a-simple-solution...
Fordította/írta: Bentamra Csaba