A mountain bike-ok is hozzájárulnak a mikroműanyag szennyezéshez

A Bayreuthi Egyetem kutatói most először szolgáltattak konkrét számadatokat a mountain bike abroncsok terepen való kopásáról. Az eredmények hozzájárulnak a globális mikroműanyag-körforgás jobb megértéséhez. Eredményeikről a Science of The Total Environment című folyóiratban számolnak be.
Évek óta ismert, hogy az autógumik kopása a környezetbe kerülő mikroműanyagok jelentős részét teszi ki: minden 100 megtett kilométerre mintegy tizenegy gramm mikroműanyag kerül a környezetbe, ami a németországi közlekedésből származó mikroműanyag-szennyezés mintegy 57%-át, a teljes mikroműanyag-szennyezés mintegy 35%-át teszi ki.
A kerékpározás viszont környezetbarát közlekedési módnak számít és egyben népszerű szabadidős tevékenység is, különösen a hegyi kerékpározás egyre népszerűbb, a német lakosság mintegy 20%-a űzi ezt a sportot – néha még az érintetlen természetben is. Eddig azonban nem álltak rendelkezésre adatok a hegyi kerékpározás során bekövetkező gumikopás mértékéről és jelentőségéről. A kerékpározás környezetre gyakorolt hatásainak szélesebb körű megértése érdekében a Bayreuthi Egyetem Sportökológia Tanszékének kutatói most először végeztek vizsgálatot a mountain bike abroncsok kopásáról.
A Fabian Sommer doktorandusz által vezetett csapat kilenc hegyikerékpárost szerelt fel új kerékpárgumikkal. Ezután figyelemmel kísérték az egyének kerékpározási szokásait és GPS segítségével nyomon követték a megtett távolságokat. A kerékpárgumikat a laboratóriumban meghatározott időközönként megvizsgálták, hogy mérni és dokumentálni tudják az anyagveszteséget és ezáltal a kopást.
Az eredmények alapján átlagosan 100 kilométerenként körülbelül három és fél gramm kopás következett be, ami évente fejenként 88 gramm kopásnak felel meg. A németországi teljes mikroműanyag-szennyezéshez átszámítva a hegyikerékpárok tehát kevesebb mint egy százalékkal járulnak hozzá. A kutatók azt is megállapították, hogy a kopás mértéke az új abroncsokkal megtett első 500 kilométeren magasabb, mint 500 kilométer után. A kutatók szerint ezt az okozhatja, hogy a gumiabroncsok élei lekopnak, és a gyártási folyamatból származó felesleges anyag – a kis szőrszerű struktúrák – viszonylag gyorsan elhasználódnak az új abroncsokon.
„Tanulmányunk az első, amely megbízható számadatokat szolgáltat a hegyikerékpárok gumiabroncsainak kopásának mértékéről valós használati körülmények között. Az eredmények azt mutatják, hogy bár a mountain bike abroncsok közvetlenül a környezetbe juttatják a mikroműanyagokat, ezek mennyisége jelentősen kisebb a motorizált járművekhez képest. Ez a kerékpár, mint fenntartható közlekedési mód egy újabb előnyét hangsúlyozza” – mondja Sommer.
A további kutatások részeként most egy második vizsgálatot is végeznek, amely az országúti kerékpár, a gravel és a mountain bike/e-mountain bike ágazat gumiabroncsaira összpontosít. Ez a tanulmány további betekintést nyújt majd ezen abroncstípusok kopási dinamikájába és arányába. Ezen kívül a környezeti mintákat a Bayreuthi Egyetem 1357. számú Mikroműanyagok Együttműködő Kutatóközpontjának (Collaborative Research Centre 1357 Microplastics) Prof. Dr. Christian Laforsch laboratóriumával közösen elemzik, hogy jobban megértsék a mikroműanyagok környezetre gyakorolt hatásait.
Forrás: dontwasteit.hu