Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mit tehetünk a kéretlen reklámszemét ellen?

  • 2015. április 29.
  • Abigail
Szerző: 
Abigail
Mit ír elő a törvény?

A Tékozló Homár blogon megjelent panasz írója megkereste a kéretlen reklámszeméttel kapcsolatban a Fogyasztóvédelmi Hatóságot. A következő válasz érkezett:

A kéretlen reklámozással kapcsolatban meg kell különböztetnünk az elektronikus úton, a távközlési eszköz útján, és a postai úton (címzetten vagy címezetlenül) terjesztett kéretlen küldeményeket. A kéretlen postai reklámokat két nagyobb csoportba lehet osztani: címzett illetve címzés nélküli küldemények.

Címzett postai reklámküldemény természetes személy, mint a reklám címzettje részére közvetlen üzletszerzés útján a címzett előzetes és kifejezett hozzájárulásának hiányában is küldhető, a reklámozó és a reklámszolgáltató azonban köteles biztosítani, hogy a reklám címzettje a reklám küldését bármikor ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthassa. Ebben az esetben az érintett személy részére reklám közvetlen üzletszerzés útján a továbbiakban nem küldhető.

 A visszavonó nyilatkozat megtételére, illetve a reklám küldésének megtiltására mind postai úton, mind pedig elektronikus levél útján lehetőséget kell biztosítani úgy, hogy a nyilatkozatot tevő személy egyértelműen azonosítható legyen. Ekkor egyértelműen és szembetűnően tájékoztatni kell a címzettet arról a címről és egyéb elérhetőségről, ahol a hozzájáruló nyilatkozat visszavonható, illetve a reklám küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti. Továbbá az első alkalommal küldött reklámküldeménynek tartalmaznia kell a lemondást lehetővé tevő, postai úton címzett, térítésmentesen feladható és könyvelt küldeményként, igazolható módon kézbesített válaszlevelet.

 (A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény szabályozása).


A Grt.) 6. § (1) bekezdése : „Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (a továbbiakban: közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.”

 A Grt. 6. § (3) bekezdése szerint: „Az (1) bekezdés szerinti hozzájáruló nyilatkozat bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható. Ebben az esetben a nyilatkozó nevét és minden egyéb személyes adatát az (5) bekezdésben meghatározott nyilvántartásból haladéktalanul törölni kell, és részére reklám az (1) bekezdésben meghatározott módon a továbbiakban nem közölhető.”

A (4) bekezdés szerint címzett reklámküldemény természetes személy mint a reklám címzettje részére közvetlen üzletszerzés útján a címzett előzetes és kifejezett hozzájárulásának hiányában is küldhető, a reklámozó és a reklámszolgáltató azonban köteles biztosítani, hogy a reklám címzettje a reklám küldését bármikor ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthassa. Megtiltás esetén az érintett személy részére reklám közvetlen üzletszerzés útján a továbbiakban nem küldhető.

A kéretlen, címzetlen, postaládába bedobott szórólapok ellen ma a fogyasztóknak kevés lehetőségük van tenni, mivel a reklámok terjesztése nehezen követhető, hatóságilag szinte kivitelezhetetlen az ellenőrzése, amellett hatásköre sem biztosított egy közigazgatási szervnek sem.

 Ugyanakkor a Magyar Posta Zrt. közel 25 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a szórólap-terjesztési piacon. Amennyiben amellett döntenek, hogy egyáltalán nem kérnek ilyen típusú reklámkiadványt, úgy érdemes a Magyar Posta területi fiókjánál kérni, hogy a cég által terjesztett kiadványokból az illető számára ne közvetítsenek.

Emellett érdemes levelet írni a postaládába mégis szórólapot eljuttató hirdető cégeknek, és arra kérni őket, tartsák tiszteletben a postaládák tulajdonosainak kéréseit, az ezt jelző feliratokat. A szórólapterjesztő alkalmazott kifogásolható viselkedése ellen a szórólapon szereplő cégnél, mint munkáltatójánál, illetve megbízójánál tehet panaszt.

Bevált gyakorlat postaláda mellé egy szórólapgyűjtő alkalmatosságot kihelyezni, mivel így nagy valószínűséggel nem a postaládába, hanem a szórólap gyűjtőbe fogják dobni a kéretlen leveleket.

forrás:homar.blog.hu