Miért tabu ?
A Kálmán Imre utcában sétálva a Fiatal Iparmûvészek Stúdiója Egyesület galériájának utcai frontra tekintõ ablakába bepillantva nem mindennapi látvány fogad, menstruációs tamponok és betétek hevernek a földön. A helységbe belépve középen, vagy 3 tucat további tampon lóg bele a mennyezetrõl a kiállítóhely terébe, és az oldalfalakat is katonás sorokba állított legkülönfélébb méretû nõi betétek borítják.
A kiállítás minden korosztálynak és nemnek szól, bemutatja a Magyarországon már használatos, és a még nem ismert természetes és alternatív betéteket, tamponokat. A világ különféle tájáról származó gyártók által biztosított ingyenes minták terjesztésével, kérdõív használatával, interaktív módon áll a látogatók szolgálatában. A bemutató választ keres a természetvédelem, a hulladék megsemmisítésének kérdéseire.
P
“miért
tabu” – kiállítás
2005. február
8-26.,
kedd-péntek: 10.00-18.00, szombat:
10.00-14.00
Fiatal Iparművészek Stúdiója
Egyesület
1054 Budapest, Kálmán Imre u. 16.
Miért
menjünk el feltétlen a “miért tabu“ című
kiállításra? Ha menstruáló nő
vagy, akkor azért, mert a kiállítás után
garantáltan másképp fogsz gondolkodni a
önmagadról. Rá fogsz jönni arra, hogy nem is
annyira kellemetlen dolog az, amit kortárs kultúránkban
leginkább elrejteni szokás ti. hogy a nők átlagban
életük 2400 napján - azaz kb. 10%-ában –
menstruálnak. Segít abban, hogy a menstruációs
termékek környezet szennyező potenciálját
felismerd, és inspirál, hogy környezettudatosan
válaszd ki, hogy milyen terméket használj. Ha
férfi vagy, akkor jó esélye van annak, hogy
olyan impulzusokat kapjál, amelyek segítségével
a környezetedben élő menstruáló nők
másságát megértsed, és ennek
következményeként, szükség esetén,
az érzelmi és gyakorlati támogatásukat
tudatosabban formálhasd, legelsősorban segítsd őket
abban, hogy ne tabuként és teherként éljék
meg a menstruációt. Hetero férfiként a
természetes fogamzásszabályozás, a női
ciklus alatt végbemenő változások és a
termékenység közötti összefüggésre
vonatkozó információk által segítséget
kapsz abban, hogy támogasd a nőt megfigyeléseiben és
részt vállalj ebben a biztonságos és
veszélytelen módszerben. Ha lánygyereket
nevelsz, akkor abban jelenthet újdonságot a nem
mindennapi termékbemutató, hogy a bemutatott ismeretek
felhasználásával gyereked olyan testtudatot
alakíthat ki magának, ami autonóm és
egyben a környezetet is kímélő szokásokra
épül.
A kiállítóterem falai mentén elhelyezett alacsony
polcokon további stócokban állnak tamponok és
betétek. A kiállító terem jobboldali
térfelét elfoglalva, piros, kacéran félig
feltűrt trikókba öltöztetett próbababa
torzók álló figurái is különleges
alsóneműben “pózolnak“ kíváncsi
tekintetünknek: nagymamánk korabeli (konkrétan a
20-as, az 50-es és a 60-as évekből) menstruációs
betéttartó bugyogókat láthatunk rajtuk.
Mi a csuda lehet ez, valami vicc? – gondolhatnánk egy
nyárspolgári szemlélőhöz méltó
idegenkedéssel. Rossz vicc, derül ki a Kritikák és
bírálatok című szemléltető ábráról,
mely a falon körbe, szemmagasságban elhelyezett karton
táblák egyikén szerepel.
A táblázatban
feltűntetett különféle menstruációs
betéteket és tamponokat forgalmazó márkák
tizenegy féle szempont alapján, hatféle kritikai
besorolást kapnak. Az átláthatóság,
a hatalommal való visszaélés, a harmadik világ,
a környezet, a dolgozók biztonsága/jogainak
betartása, a fogyasztók és törvényesség,
a fegyverek és hadsereg, a kormányra gyakorolt nyomás,
az adózási kedvezményezettség, illetve a
bojkott kategóriái mellett értékelő
szimbólumokat olvashatunk, mint például szigorú
bírálat, enyhített bírálat,
aggodalomra való ok, ismeretlen, bojkott, hatalom szimbóluma
jelek. Egy másik tábla a Globális fejlődés
új modelljének a centruma által összeállított
termékek listája kapcsán vásárlói
bojkottot hirdet meg. A szervezet állítása
szerint olyan multinacionális cégek, mint a
Procter&Gamble vagy a Johnson&Johnson a piac számára
még meg nem hódított országok elleni
háborúkat is aktívan támogatják,
biztosítva ezzel is majdani piaci elsőbbségüket.
A
kiállítótér másik felében
bemutatott ún. “tampont teszt“ a biotamponok előnyös
tulajdonságait illusztrálja. A két befőttes
üveg vízbe helyezett tampon közül a műanyag
szálú tampon amorf alakban mállik szét,
míg a természetes alapanyagból készült
tampon megtartja eredeti formáját. A természetes
alapanyagból készült tamponok használatának
számos előnye közül a legfontosabb a
környezetszennyezés teljes kiiktatása, szól
hozzánk Fazekas Fanni üzenete, aki rendkívüli
empátiáról tesz tanúbizonyságot,
mikor is az egyik táblán jó tanácsokkal
látja el a látogatót, hogy mindezek tudatában
miképp próbálja meg újragondolni a
menstruációs termékek vásárlásához
kialakított szokásait, figyelembe véve gyarló
emberi mivoltunkat, a nagy elhatározásokat követő
hétköznapok kihívásait.
Fanni
saját bevallása szerint nem tekinti magát
feministának, meglehetősen érzékenyen reagálva
emlegette magyarországi tapasztalatait, miszerint ha valaki a
menstruációt valamilyen szempontból vizsgálatába
bevonja (a kiállítás az alkotó szerint
nem a menstruációról szól, hanem a termék
történetiségét és gyártási
politikáját kulturálisan beágyazott
minőségében tárgyalja, ami tabu, ugyanígy
tabu lehet egy műanyag palack termék politikája is),
akkor azonnal feministának könyvelik el. Azért
működik együtt nőmozgalmi aktivistákkal, mert a
téma miatt fontosak, és indokolatlan lenne őket
kihagyni a kutatásból és a bemutató
eseményről. A téma azért érdekli, mert
nem talált igényeinek megfelelő terméket a
boltok polcain, ezért elkezdett ismereteket gyűjteni, hogy
milyen alternatív tampont vagy betétet lehet
beszerezni, vagy ha nincs ilyen, akkor egész egyszerűen
előállítani.
A “miért tabu”
kiállítás, az első egyértelműen
feminista kiállítás Magyarországon, és
pedig azért, mert a feminista esztétika alapelveinek
megfelelően, azt megvalósítva legfontosabb célja
az ismeretfejlesztés a nők és az őket érintő
kérdések képviselete tárgyában,
mindennek előtt, a nők autonómiájának
erősítése. A kortárs képzőművészeti
életben számos bemutatót szerveztek az ún.
nőművészet bemutatására. Nők által
létrehozott művek azonban nem feltétlenül a
feminista mozgalmak által létrehozott tudást
képviselik. Legfontosabb művészünk Drozdik Orshi
kiállításai, könyvei és cikkei is a
feminista nézőpontból beszélnek, de
demokratikusan nem hozzáférhető tudást
közvetítenek, és hazai társadalmi mozgalom
nem állt mögötte. Nem véletlen, mivel a
magyar viszonylatban mozgalomról még sajnos nem,
viszont aktivista szervezetekről már annál inkább
beszélhetünk. Ezeknek a képviselőit találta
meg Fazekas Fanni, és az ő bevonásukkal együtt
született meg a “miért tabu” kiállítás.
Nagyon kevés női tér létezik Budapesten, ahol
nőként önmagamra ismerhetek, ami megerősít és
önmagam szeretetére nevel. A “miért tabu”
kiállítás nem a biológiai adottságok
ünnepléséről, hanem önmagunk képviseletéről
szól. Meddőként és megcsonkítva is
azonosulni lehet egy másik nő autonómiájának
az erejével. A Fiatal Iparművészek Stúdiója
galériájának a terébe lépve, a
kiállítás megvalósította mindezt,
ebben, és nem pusztán a témaválasztásában
áll nőszempontúsága és ereje.
***************************************************
P
Fazekas Fanni Olaszországban tanul, a bolzanoi Képző és Iparművészeti Egyetem utolsó éves hallgatója. A szóban forgó kiállítás először, a meranoi Nők múzeumában volt látható, 2003. agusztusában “L invisibile” címen. http://www.mum.org/armenff.htm. A kiállítás témája a női menstruációs higiénia evolúciója, történelme, művészete, a betétek és tamponok “desing-jának” a nők emancipációjában játszott szerepe, valamint információ a felhasznált anyagok egészségre gyakorolt hatásáról, és azok újrafeldolgozási problémájáról. A kiállítással párhuzamosan a fent említett és egyéb, a nők egészségével, reprodukciós jogaival kapcsolatos témájú előadások, illetve konferenciák kerülnek megrendezésre, ahol a magyarországi nőmozgalom aktivistáival lehet többek között találkozni.