Magyarországon használatos ökocímkék gyűjteménye
Tökéletesen környezetbarát termék nincsen, csak környezetbarátabb alternatíva. Ezért az alábbi kérdést minden esetben érdemes feltenni magunknak: valóban szükségem van rá?
Igenlő válasz esetén a termékek csomagolásain feltüntetett tájékoztató címkék alapján tájékozódhatunk azok környezetre gyakorolt hatásáról. Ezen tudás birtokában már könnyedén változtathatunk vásárlási szokásainkon, vagyis látszólag két ugyanolyannak tűnő termék közül dönthetünk a környezetbarátabb mellett!
A választást megkönnyítendő összegyűjtötték Nektek a hazai, illetve EU-s ökocímkéket azok jelentéseivel.
Környezetbarát Termék:
Magyarországon 1994 óta használt jelzés, mely a termékek
környezetbarát vagy környezetkímélő jellegét tanúsítja. A nemzeti
Környezetbarát termék minősítő rendszer az EU ökocímke mintájára jött létre. A
rendszer célja egyrészt a vállalatok ösztönzése tisztább technológiák
alkalmazására és környezetbarát termékek fejlesztésére, valamint az ezek iránti
kereslet elősegítése.
Európai ökocímke:
A környezetbarát termékek és szolgáltatások európai védjegye
(European Ecolabel), amelyet 1992-ben alapítottak azzal a céllal, hogy
ösztönözzék a vállalkozásokat környezetbarát termékek és szolgáltatások piacra
vitelére. Ez a címke garantálja a fogyasztóknak a termék kiváló környezeti
tulajdonságait és a magas minőségét. Ez a jel valamennyi textíliára, anyagra,
fonalra és szálra alkalmazható, ha megfelelnek az EU által támasztott
követelményeknek, és felhasználásuk a környezeti behatásokat a minimális
szinten tartja.
Európai Uniós ökológiai logó, vagy más néven "eurolevél":
2010 óta minden olyan előre csomagolt bioterméken fel kell
tüntetni, amely teljes egészében megfelel az EU ökológiai gazdálkodásról szóló
rendeletének, és az uniós tagállamokból származik. Importált termékek esetén
használata nem kötelező. A címke nagyban segíti a fogyasztókat, hogy könnyebben
felismerjék az ökológiai úton előállított élelmiszereket.
Magyar Termék:
2006-ban, 13 hazai cég összefogásával alakult azzal a
céllal, hogy közös költségkeret összeadásával, központi kommunikációval segítse
visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termék becsületét. Piaci szereplők
általi kezdeményezés, amely szeretné megnyerni a gazdasági döntéshozók
támogatását az ország gazdasági eredményének javítása érdekében. Kizárólag
olyan terméken találhatjuk meg a címkét, amely végleges formáját Magyarországon
nyerte, és a hazai forgalomba hozatal előtt más országban nem került
forgalomba.
Kiváló Magyar Termék:
1998-ban hozták létre, a védjegy célja az
élelmiszer-előállítók védelme, a fogyasztók tájékoztatásán keresztül a
fogyasztói döntések befolyásolása, az általános élelmiszer-fogyasztási kultúra
fejlesztése, az élelmiszergyártók ösztönzése a minőségfejlesztésre és az
országimázs erősítése.
Magyar Baromfi:
2002 óta használt védjegy, azon magyar termelők használhatják,
akiknek Magyarországon nevelt és feldolgozott (vágott, darabolt és csomagolt)
baromfiból készült termékei megfelelnek a hatályos magyar és uniós
jogszabályokon túl, a védjegy szabályzata által előírt minőségbiztosítási
szabályoknak is.
Magyar Termék Nagydíj:
Az európai regionális tanúsító védjegyek sorába tartozik. A
fogyasztói alapjogoknak, fogyasztóvédelmi és környezetvédelmi előírásoknak
megfelelő magas minőségű termékeket, szolgáltatásokat és előállítóikat ismeri
el.
Premium Hungaricum:
A Kárpát-medence minden olyan élelmiszeripari kis- és
középvállalkozását támogatja ez a védjegy, amely a magyar hagyományokat
tisztelő, egyedi és kiváló termékeket állít elő, mivel az alapító tagok
(borászok, pálinka-, tészta- és vízgyártók) szerint ezek a termékek, illetve
innovációk gyakran nem kapnak megfelelő anyagi támogatást a piacra jutáshoz és
a fejlesztéshez. Az értékteremtésen túli cél, hogy ne csak az elit
hungarikumok, hanem a többi kiváló magyar termék is nemzetközileg ismertté
váljon.
Biokontroll Hungária (HU-ÖKO-01):
Azon ökológiai élelmiszereken és mezőgazdasági termékeken
látható, melyek előállítása ellenőrzött, vagyis a rájuk vonatkozó közösségi és
hazai jogszabályokat betartották, valamint az állam hatósági kontrollja alatt
működő ellenőrzési rendszerben állították elő. Ilyen címkével ellátott termékek vásárlása esetén biztosak
lehetünk benne, hogy az általunk vásárolt élelmiszer egészséges, ezen felül a
fenntartható gazdálkodást támogatjuk általa.
Hungária ÖKO Garancia (HU-ÖKO-02):
Ausztria vezető ellenőrző szervezetének magyarországi
leánycége, több közép- és kelet-európai bioüzem áll ellenőrzésük alatt. Ilyen
címkével ellátott termékek vásárlása esetén biztosak lehetünk benne, hogy az
általunk vásárolt élelmiszer egészséges, ezen felül a fenntartható gazdálkodást
támogatjuk általa.
Naturland:
A német Naturland Szövetség előírásai többek közt a
feldolgozásra, állattartásra, zöldség- és növénytermesztésre terjednek ki.
Céljuk a természetes állapotukban meghagyott, kíméletesen feldolgozott
élelmiszerek előállítása.
Demeter:
1928-ban alapított védjegy, az ökológiai gazdálkodásból
származó termékek megjelölésére használják. A világ legnagyobb
farmergazdaságait fogja össze és a három legnagyobb biotermék tanúsító
szervezet egyike. A legszigorúbb és a legmegbízhatóbb szabályozás egész
Európában.
Fair Trade:
Magyarul méltányos kereskedelem. A címke bizonyítja, hogy az
adott termék méltányos árakon, tisztességes munkakörülmények között lett
előállítva, valamint kiegyensúlyozott kereskedelmi feltételeken alapuló gazdasági
kapcsolatot is takar a fejlődő országok dolgozói és gazdálkodói között. Ilyen
címkével ellátott termékek vásárlásával a fejlődő országok termelőinek segítünk
a szegénység és egyenlőtlenségek leküzdésében.
Made-by:
A „tiszta ruha” vagy „tiszta divat” termékei környezeti és
társadalmi szempontból is teljesítik a fenntarthatósági követelményeket.
Környezeti szempontból biogazdálkodást, társadalmi szempontból a fair trade
elveinek való megfelelést jelenti.
ÖKO-Tex:
Az ártalmas kísérőanyagoktól mentes ruházati cikkekre
vonatkozó tanúsítvány. Azt bizonyítja, hogy a termék olyan textíliából készült,
ami nem tartalmaz allergiát okozó vagy rákkeltő színezőanyagokat, tesztelésen
esett át különböző vegyszerekre, nehézfémekre és biológiailag aktív anyagokra
vonatkozóan, illetve bőrbarát Ph értékkel rendelkezik.
Energiacímke:
Az energiacímkét hűtőgépeken, mosó- és mosogatógépeken,
vízmelegítőkön, tűzhelyeken, fényforrásokon és légkondicionáló berendezéseken
kötelező feltüntetni. 1995-ben vezették be, célja, hogy pontos, felismerhető és
összehasonlítható információval lássa el a fogyasztókat a háztartási készülékek
energiafogyasztására, teljesítményére és egyéb lényeges tulajdonságaira
vonatkozóan. Lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy azonosítsák egy adott
termék tényleges energiahatékonyságát, és felbecsüljék a termék
energiaköltség-csökkentési képességét.
Energy Star:
Azt mutatja, hogy a termék megfelel az Amerikai
Környezetvédelmi Hivatal energiafelhasználási kritériumainak.
Ügyelj környezeted tisztaságára!:
Eredetileg a „Keep Britain Tidy” mozgalom jelképe. A nemzeti
hulladékellenes kampány célja a közvetlen lakókörnyezet tisztaságának védelme
és az antiszociális viselkedés visszaszorítása volt.
Szelektív gyűjtést igénylő elektromos berendezések:
Elemeken és akkumulátorokon, valamint elektronikai
berendezéseken kell feltüntetni. Amennyiben a kuka alatt fekete hasáb is látható, az azt
jelzi, hogy a termék visszagyűjtésének és ártalmatlanításának költségeit a gyártónak
kell fizetnie. Amennyiben a fekete hasáb nem szerepel, úgy a termék
visszagyűjtéséért csak csere esetén felelős a gyártó.
Műanyaghulladékok hasznosítását megkönnyítő jel:
A műanyagok típusát adja meg a DIN 6120 szabvány alapján:
01 – PET = polietilén-tereftalát
02 – PE-HD = nagy sűrűségű polietilén
03 – PVC = polivinilklorid
04 – PE-LD = kis sűrűségű polietilén
05 – PP = polipropilén
06 – PS = polisztirol
07 – egyéb
Ez a jel további anyagtípusok megjelölésére is
feltüntethető:
20 – PAP = hullámlemez
21 – PAP = nem hullámlemez jellegű karton
22 – PAP = papír
40 – FE = acél
41 – ALU = alumínium
50 – FOR = fa
51 – FOR = parafa
60 – TEX = gyapot
61 – TEX = juta
70 – GL = színtelen üveg
71 – GL = zöld üveg
72 – GL = barna üveg
80-98 – C + főkomponens = kompozitok
Zöld Pont:
Jelentése, hogy az adott csomagolásra befizették a megfelelő
díjat a nemzeti csomagoláshasznosító szervezetnek, hogy az elvégezze a termékek
csomagolásának visszagyűjtését, hasznosítását, illetve ártalmatlanítását.
FSC:
FSC = Forest Stewardship Council, magyarul Felelős
Erdőgazdálkodás Tanácsa. 1993-ban hozták létre a riói csúcs hatására, hogy a faanyag
eredetének igazolásával globális szinten fellépést sürgessen a fenntartható és
felelős erdőgazdálkodásért. A minősítés során figyelembevett szempontok közé
tartozik például, hogy a fakitermelés és az erdő(újra)telepítés folyamán
érvényesül a biodiverzitás és az ökológiai egyensúly fenntartása, valamint
biztosított az érintett területeken a helyi dolgozók és a lakosság jogainak, és
érdekeinek érvényesülése is.
PEFC:
PEFC = Programme for the Endorsement of Forest Certification
schemes, magyarul Páneurópai Erdő Tanúsító Tanács. 1999-ben 27 tagország erdő- és fafeldolgozó ipara által
alapított független, nonprofit, civil nemzetközi szervezet. A jel a fenntartható
módon művelt erdőkből származó termékek megkülönböztetésére szolgál.
Állatokon nem tesztelt:
Bár 2013 márciusától az Európai Unióban tilos forgalomba
hozni állatokon tesztelt kozmetikumokat, nem árt tisztában lennünk ezzel a
címkével is.
Mindezen túlmenően az alábbi szempontokra is érdemes odafigyelnünk az egyes termékek vásárlása során:
- tartós és könnyen javítható;
- újrahasználható, akár más célra is;
- újrahasznosítható;
- minél kevesebb és természetesebb csomagolás (papír, vagy üveg);
- újrafeldolgozott anyagokból készült;
- használata után ne váljék belőle veszélyes hulladék;
- helyi termék, nem messziről szállított;
- kézzel készült legyen.
Forrás: Öko-Pack