Szárba szökkent magocskáink 2. rész - A Zöld Kürt története

  • 2024. szeptember 20.
  • Peti

Cikksorozatunk előző részében bemutattuk a Humusz Szövetég és a Gammapolisz Nonprofit Kft közös projektjét, melynek célja iskolák komplex környezeti nevelési programjainak támogatása képzéssel, anyagi forrással és mentorálással. A 2023/2024-es tanév egyik nyertese volt a Kürt Alapítványi Gimnázium. Kalandos történetük a diákvállalkozástól indul, iskolai zöldítésen és erdei iskolán keresztül közösségi tér kialakulásáig vezet, és még ki tudja, mi jön ez után… 

Amikor 2023 tavaszán először vettük kézbe a Zöld Kürt című pályázati anyagot, rögtön kitűnt a sorok közül egy egyedi szemlélet, ami a többi 82 pályázat közül kiemelte őket.  Egy demokratikusan működő és gyermekközpontú iskoláról beszélünk, ami a befogadást és a kreativitást zászlajára tűzve segíti a szabad gondolkozást, az új módszerek bevezetését. Egyik kiemelt programjuk a diákvállalkozások elindítása, mely kezdetben egy választható tantárgyként, ma már szakkörként (lehetővé téve a magasabb óraszámot, kötetlenebb kereteket) működik. A tanárok és diákok közötti közvetlen, partneri kapcsolat egy biztonságos, és inspiráló légkört tud alkotni. Ha valakit mélyebben érdekel ennek háttere, ajánljuk elolvasni az iskola pedagógiai programját.

A Zöld Kürt pályázat pillérei tehát a diákvállalkozás, az iskolai közösség szemléletének alakítása a diákok bevonásával, valamint az iskola fizikai környezetének zöldebbé tétele élő növényekkel, eszközökkel. Előre ugyan nem sejtettük, de nem is lepődtünk meg, hogy a Kürtösök pályázati projektje is alakult menet közben – ezt természetesen rugalmasan kezeltük, hiszen a fő szempont az volt, hogy a támogatásból a lehető legtöbbet profitáljon a közösség. Civil szervezetként mi is pontosan tudjuk, hogy egy pályázat megírása és megvalósulása között az élet sok meglepetést tud tartogatni.

Elsőként a diákvállalkozás történetébe adnánk egy kis betekintést – egyrészt a tanulságai miatt, másrészt mert ez jelentette a Zöld Kürt projekt gerincét.

 

De mi is az a diákvállalkozás? 

Már több éve indult útjára a Kürtben egy olyan műhely, mely a diákok ötletei alapján tanári mentorálás segítségével valamilyen innovatív vállalkozói fejlesztésbe kezd. A Cleanly Power alapötlete egy körforgásos gazdasági modellbe illeszkedő, műanyag csomagolást mellőző szappanpor fejlesztése. A termékinnováció mellé üzleti terv, marketing stratégia is készült. A projektben részt vevő diákok nem csak elméletben, hanem a kőkemény valóságban küzdöttek meg a kihívásokkal. Márpedig akadályból akadt bőven. Kezdve a prototípus elkészítésétől a termék egész életciklusának kialakításáig számtalan kérdés merült fel menet közben. Ettől persze nem rettentek meg, hiszen ez is jól tükrözi egy vállalkozás küzdelmeit a valóságban. Volt azonban a tanév során egy pont, ahol a szappan története megrekedni látszott, ezért úgy döntöttek, hogy a Humuszos pályázat megvalósulása érdekében egy másik diákprojektet valósítanak meg: szabadtéri közösségi tér készült az iskola udvarán – ez lett a Sun Class projekt

 

Közösségi tér az udvaron kürt kert reflexió

Az elkészítésben diákok-tanárok-szülők közösen vettek részt, összesen mintegy 25 fő egy szombati napon. A koncepció minden részlete a résztvevők saját munkája, a megvalósításhoz több szülő is hozzájárult ötlettel, kétkezi munkával. A raklap bútorokra mosható huzattal rendelkező szivacsok kerültek, a térben zöld növényeket és más kedves dekorációt is elhelyeztek. a Sun Class felavatása a Kürti Party esemény keretében történt meg, tavasszal A diákok pedig örömmel lakták be a helyet, ami beszélgetések, kültéri órák, foglalkozások népszerű helyszíne lett. A beszámolók szerint volt olyan diák, aki önfeledten rágyújtott ebben a kényelmes térben, majd később észbe kapva azzal mentegetőzött, hogy teljesen elfelejtette, hogy az iskolában van. 

 

Erdei iskola

Régebbi hagyomány éledt újjá az anyagi támogatásnak köszönhetően újra meg tudták szervezni a 9. évfolyam erdei iskola programját. Ami a programból kiemelkedő, az a tanárok felkészültsége és a csoportoknak átadott rendkívül kreatív, színvonalas feladatok kitalálása. Komplex módszertani feladatok által fedezték fel csapatokban (törzsekben) a Börzsöny élővilágát és kincseit, miközben a 4 elem (tűz, víz, levegő és föld) védelmezte/vezette őket. 

 

Gorillák a Kürtben! és még sok más…

kürti gorilla

Kapcsolódik a természetvédelemhez, a hulladékmegelőzéshez, a szociális érzékenységre neveléshez és a fenntartható, körforgásos gondolkozás elsajátításához is a használt mobiltelefonok gyűjtése. Az akció keretében szeptembertől fokozatosan egyre több majom és gorilla kezdett megjelenni az iskola folyósóin. Vajon mit kerestek? Előbb-utóbb kiderült, hogy mi járatban vannak – mindenki találkozhatott is az életnagyságú gorillával és segítőivel. Nem csak egyszerű plakát kampányról és gyűjtőládák kihelyezéséről volt tehát szó, hanem folyamatos figyelemfelhívásról, ismeretterjesztésről is. 

Számos más program is megvalósult, illetve menet közben szárba szökkentek új ötletek is. Ezeket itt csak felsoroljuk, aki nem hiszi, járjon utána… Kertész szakkör indult és számtalan új növénnyel zöldült az amúgy többnyire lebetonozott udvar, saját tervezésű Kürtös újrapoharak (KürtCup) bevezetése az iskola életébe, fedett kerékpártároló kialakítása, madárodúk és rovarhotel elhelyezése a kertben.

Összességében nagyon büszkén mondhatjuk, hogy a pályázat során a Kürt Gimnázium eltökélt csapatának szavazott bizalmunk sokszorosan gyümölcsöt termett. 

A programokat koordináló pedagógusok év végén reflektáltak a diákok viselkedésére. Azt tapasztalták, hogy eleinte kisebb érdeklődés övezte a zöld kezdeményezéseket, habár volt egy szűk keménymag, akik még a tantestületnek szóló ÖkoHírnök képzésen is részt vettek év elején!  Ahogy aztán a programoknak szemmel látható eredménye lett, egyre többen csatlakoztak lelkesen a feladatokhoz. A kisebb, jól látható eredményekhez könnyebb volt kapcsolódniuk. Meg kell ugyanakkor említeni azokat az elkötelezett diákokat is, akik plusz feladatokat vállaltak, részt vettek önkéntesként a Humusz által szervezett Komposztbuli programon és óvodásoknak tartottak játékokat, vagy kitartóan építgették a diákvállalkozás projektjét. 

A tanév végére egyébként a szappan története is felpezsdült, ugyanis sikerült megfelelő prototípust gyártani és felsejlett egy potenciális együttműködés lehetősége is. A fehér pornak aztán mi is csodájára jártunk egy kézmosás erejéig. Reméljük fáradozásaikat előbb-utóbb siker koronázza.

 

Ökoiskola

Plusz egy jó hír a tanév végéről: a Kürt Alapítványi Gimnázium ebben az évben első alkalommal elnyerte az Ökoiskola címet.

Szívből gratulálunk és további jó munkát kívánunk!

 

kürt kert

Diákok zöldítik a Kürt Gimnázium kertjét

 

 erdei iskola

Erdei iskola programon vesznek részt a Kürt diákjai a Börzsönyben