Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 10 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tudatosan élő szolnokiak

  • 2014. május 05.
  • noripalko
Szerző: 
noripalko

Szolnok óriási fejlődésen megy keresztül, ami nem csupán a város szépülését, épülését jelenti, hanem a háttérben munkáló gazdasági hatások is pozitívan alakulnak. 2014. április végén a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány EU támogatásból finanszírozott, tudatos fogyasztásra, térségi termékek és szolgáltatások megismerésére buzdító, szemléletformáló kampánya sikerrel zárult.  

Hagyjuk helyben!

A kampány alapvetése volt, hogy amennyiben tudatos vásárlással segítjük a környékünkön élő gazdaságokat, akkor az a mi környezetünkre van közvetlenül pozitív hatással. A szolnokiak a kampányhoz kapcsolódó rendezvények során megtapasztalhatták, hogy miként vezethetik tudatosabban a háztartásukat és azt, hogy miként támogathatják a helyi gazdaság fellendítését! 

Az október 12-i hétvégén, a tudatos fogyasztást ösztönző információs vásáron kiváló alkalom volt arra, hogy a helyi vásárlók és a termelők, a gazdák, a környékbeli szolgáltatók megismerjék egymást és kialakítsanak egy hosszú távú, építő kapcsolatot. A misszió a tudatos vásárlással és helyi termékek fogyasztásával, azok preferálásával kapcsolatos ismeretek átadása és a témához kapcsolódó szemléletformálás volt, éppen ezért hasznos, informatív előadásokkal próbálták a helyieket motiválni. A kilátogatók megismerték a helyi termelőket, akik tényleges alternatívákat mutattak arra, hogy miként tudnak környezet- és testtudatosabban és ugyanakkor gazdaságosabban élni. Olyan beszélgetésekben vehettek részt, amelyek számtalan öko- és ekotudatos praktikával gazdagították mindennapjaikat.

Helyi termékek vásárlására, térségi szolgáltatások megismerésére buzdító kampány következő programján, a Szolnok környéki termelők nyíltnapján, a szolnoki piacon lehetett ismerkedni ezzel az új típusú szemlélettel, október 19-20-án. Ezen a hétvégén a szolgáltatók, termelők is lehetőséget kaptak, hogy gazdaságukat bemutassák, portékáikkal megismertessék a környékbeliekkel. 

Közösség  

A kampány nem csupán egy figyelemfelkeltő attrakció volt, hanem biztosított több olyan eszközt, amelynek segítségével könnyebben felfedezhetjük a környékünk terményeit, megismerhetjük a helyi gazdákat sőt a gyermekeket is hasznos tudáshoz juttattuk játékos formában, a www.helybenhagyjuk.hu weboldalon. Fontos, hogy az észak-alföldi termelők, gazdák is itt regisztráltathatták magukat, termékeiket és szolgáltatásaikat. A kampány oldalán részletes keresőt találunk a lakóhelyünkhöz közeli termékekről, szolgáltatásokról. A kampány közösségi oldala aktívan reflektált a folyamatosan frissülő webtartalmakra, eseményekre, játékokra. Interaktív kommunikációt folytatva a közösséggel, egy fontos és új szemléletet sikerült kialakítani az Észak-alföldi régióban. Elkészült Szolnok helyi termékeit, a környék szépségét, élhetőségét bemutató film is, amely több ezer szolnoki szívébe lopta be magát. 

Edukáció 

Természetesen, a kampánynak célja volt, hogy a felnövekvő generációra is pozitív hatással legyen, ismeretei körébe a tudatos vásárlást és a fenntartható fejlődést is beemelje. Ennek érdekében a Szolnok és környéki általános iskolákban olyan infografikák kerültek kihelyezésre, amelyek bemutatják a helyben termelt és megvásárolt termékek pozitív hatását a környezetre és a gazdaságra. A kampány weboldalán kialakított tartalmak informatívak, érdekesek és újszerűek, amelyek segítségével a legkisebbektől kezdve a már rutinos háztartásvezetőkig mindenki találhat maga számára értékelhető tudást. A kifejezetten gyerekeknek készített online táblajáték - a Kémlelő - kvíz kérdéseivel, tematikájával is a környezetünk megóvására, helyi értékek fenntartására ösztönzött, mégpedig egy képzeletbeli ökológiai katasztrófával fenyegető bűnöző leleplezésével.  

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány által, EU támogatásból megvalósult kampány során kérdőívekkel elvégzett kutatás alapján kiderült, hogy a megkérdezett szolnokiak több, mint 82 százaléka vélekedik úgy, hogy tudatos fogyasztással, helyi termékek vásárlásával tud érdemben javítani lakóhelye környezeti, gazdasági és szociális fenntarthatóságán, sőt 90%-uk kifejezte abbéli szándékát, hogy egy éven belül szeretne is tudatos vásárlóvá válni. 

További információ: 
www.helybenhagyjuk.hu