Nielsen: egyre fontosabb, hogy hazai terméket válasszunk
A Nielsen felmérése szerint hazánkban a friss áru beszerzésénél a kedvező ár/érték arány a legfőbb szempont, de döntő az is, hogy helyi vagy hazai termék legyen.
Bár világszerte emelkednek az árak, a friss élelmiszerek iránt továbbra
is nagy a kereslet. A fogyasztók élelmiszerre és testápolási cikkekre
kiadott pénzéből egy-egy országban 30-60 százalék jut húsra, tejre és
tejtermékre, zöldségre, gyümölcsre, kenyérre és péksüteményre,
csemegeárura, valamint halra.
A magyarok többsége leggyakrabban
szupermarketben vásárol csemegeárut, tejet és tejterméket, míg
szaküzletben szerzi be a húst és baromfit, a kenyeret vagy péksüteményt
és a zöldséget, gyümölcsöt. Többek között ezt tárta fel az a nemzetközi
kutatás, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket
szolgáltató vállalat végzett.
A friss áruk közül kenyeret vagy
péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a
megkérdezettek 68 százaléka hetente legalább négyszer, 28 százalék pedig
ennél ritkábban. A válaszadók 45 százaléka legalább heti négyszer vesz
tejet vagy tejterméket, a többiek ennél kevesebbszer.
Zöldséget
és gyümölcsöt a hazai fogyasztók 27 százaléka vesz minden héten legalább
négyszer, míg 56 százalék egyszer-háromszor. A csemegeáru
kategóriájában, amelybe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25,
illetve 61 százalék a válaszadók aránya. Húst, baromfit hazánkban tíz
megkérdezettből egy vesz hetente legalább négyszer, hatan ennél
ritkábban. A hal és tenger gyümölcsei esetében ez az arány 2 és 10
százalék.
"A magyar fogyasztóknál a boltválasztás öt legfontosabb
szempontja között szerepel, hogy a választékben minőségi friss termékek
legyenek." - mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati
igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük
alapján. - "Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség,
gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran
keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt
élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot
is vásárolnak"- tette hozzá.
Az Európában vizsgált huszonkilenc
ország átlagában a fogyasztók szintén kenyeret vagy péksüteményt vesznek
legtöbbször: hetente legalább négyszer 45, egyszer-háromszor 44
százalékuk. A magyar átlaghoz képest kevésbé gyakran teszik ezt, ahogyan
a hús- és baromfitermékek esetében is. Utóbbi két friss terméknél az
európai átlag 13, illetve 64 százalék. A magyarokhoz képest az európai
fogyasztók ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut
is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy
tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt.
Legkoncentráltabb
Magyarországon a hús és a baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis
összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a
megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig
hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.
Leginkább
zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet, ugyanis a vásárlás
leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban
nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), a
hipermarketet (15) és szupermarketet (14).
"A magyar fogyasztók
többsége szaküzletben vásárol húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt,
valamint zöldséget és gyümölcsöt." - állapítja meg Melisek Eszter. - "A
vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az
élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk
leggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket,
átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel az egyes országokban."
A
vásárlás helyszínével kapcsolatban a húsnál vagy baromfinál, halnál,
tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál a magyar fogyasztók fő
döntési szempontja az áru kedvező ár/érték aránya. Másik lényeges
tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben a
zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják
fontosnak, amikor boltot választanak.
Melisek Eszter rámutat,
hogy Magyarországon a zöldségnél-gyümölcs termékcsoportban a
boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a termék hazai
származása. A magyar fogyasztók az európai átlagnak megfelelő,
esetenként a feletti értékben említették a boltválasztás kritériumai
között a helyi vagy hazai áru kínálatát.
Forrás: marketinginfo.hu