Nielsen: egyre fontosabb, hogy hazai terméket válasszunk

A Nielsen felmérése szerint hazánkban a friss áru beszerzésénél a kedvező ár/érték arány a legfőbb szempont, de döntő az is, hogy helyi vagy hazai termék legyen.
Bár világszerte emelkednek az árak, a friss élelmiszerek iránt továbbra 
is nagy a kereslet. A fogyasztók élelmiszerre és testápolási cikkekre 
kiadott pénzéből egy-egy országban 30-60 százalék jut húsra, tejre és 
tejtermékre, zöldségre, gyümölcsre, kenyérre és péksüteményre, 
csemegeárura, valamint halra. 
A magyarok többsége leggyakrabban 
szupermarketben vásárol csemegeárut, tejet és tejterméket, míg 
szaküzletben szerzi be a húst és baromfit, a kenyeret vagy péksüteményt 
és a zöldséget, gyümölcsöt. Többek között ezt tárta fel az a nemzetközi 
kutatás, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket 
szolgáltató vállalat végzett.
A friss áruk közül kenyeret vagy 
péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a 
megkérdezettek 68 százaléka hetente legalább négyszer, 28 százalék pedig
 ennél ritkábban. A válaszadók 45 százaléka legalább heti négyszer vesz 
tejet vagy tejterméket, a többiek ennél kevesebbszer. 
Zöldséget 
és gyümölcsöt a hazai fogyasztók 27 százaléka vesz minden héten legalább
 négyszer, míg 56 százalék egyszer-háromszor. A csemegeáru 
kategóriájában, amelybe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25, 
illetve 61 százalék a válaszadók aránya. Húst, baromfit hazánkban tíz 
megkérdezettből egy vesz hetente legalább négyszer, hatan ennél 
ritkábban. A hal és tenger gyümölcsei esetében ez az arány 2 és 10 
százalék.
"A magyar fogyasztóknál a boltválasztás öt legfontosabb
 szempontja között szerepel, hogy a választékben minőségi friss termékek
 legyenek." - mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati 
igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük 
alapján. - "Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség, 
gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran 
keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt 
élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot 
is vásárolnak"- tette hozzá.
Az Európában vizsgált huszonkilenc 
ország átlagában a fogyasztók szintén kenyeret vagy péksüteményt vesznek
 legtöbbször: hetente legalább négyszer 45, egyszer-háromszor 44 
százalékuk. A magyar átlaghoz képest kevésbé gyakran teszik ezt, ahogyan
 a hús- és baromfitermékek esetében is. Utóbbi két friss terméknél az 
európai átlag 13, illetve 64 százalék. A magyarokhoz képest az európai 
fogyasztók ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut 
is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy 
tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt. 
Legkoncentráltabb
 Magyarországon a hús és a baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis 
összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a 
megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig 
hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.
Leginkább
 zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet, ugyanis a vásárlás 
leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban 
nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), a 
hipermarketet (15) és szupermarketet (14).
"A magyar fogyasztók 
többsége szaküzletben vásárol húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt, 
valamint zöldséget és gyümölcsöt." - állapítja meg Melisek Eszter. - "A 
vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az 
élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk 
leggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket, 
átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel az egyes országokban."
A
 vásárlás helyszínével kapcsolatban a húsnál vagy baromfinál, halnál, 
tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál a magyar fogyasztók fő 
döntési szempontja az áru kedvező ár/érték aránya. Másik lényeges 
tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben a 
zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják 
fontosnak, amikor boltot választanak.
Melisek Eszter rámutat, 
hogy Magyarországon a zöldségnél-gyümölcs termékcsoportban a 
boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a termék hazai 
származása. A magyar fogyasztók az európai átlagnak megfelelő, 
esetenként a feletti értékben említették a boltválasztás kritériumai 
között a helyi vagy hazai áru kínálatát.
Forrás: marketinginfo.hu
