Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 9 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ne hagyjuk magunkat!

  • 2011. augusztus 18.
  • Molnár András
Szerző: 

Egyre több helyen találkozhatunk automata üvegvisszaváltókkal. Ezek a gépek a legtöbb esetben vonalkód alapján ismerik fel a visszaváltandó göngyöleget. De mi történik, ha a hűtőből kivett sörről leázik a matrica, vagy egy feszült beszélgetés során mi magunk tépkedjük le róla? Az olvasó is biztos találkozott már ilyen helyzettel - a gép nem eszi meg az üveget, amivel etetni próbáljuk...

A témával a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége augusztusban azért kezdett foglalkozni, mert nagy számú bejelentés érkezett hozzájuk a göngyölegvisszaváltási szabályok megsértése miatt. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság weboldalán közzétett közleményükben igyekeznek ismeretekkel felvértezni a vásárlókat. Ez azért is fontos, mert az üvegvisszaváltás képzelt, a fogyasztók tudatába beépített "nehézségei" késztetnek sokakat az eldobható csomagolások vásárlására. Sajnos számos nehézség mára már valósággá vált, amelyek ellen a tudatos fogyasztói rétegnek nap mint nap kűzdenie kell.

Ne hagyjuk magunkat!

A téma ismerete a tudatos fogyasztáshoz különösen fontos, hiszen a fogyasztóvédelem saját adatai is azt mutatják, a betétdíjas termékekkel kapcsolatban különösen gyakran sértik meg a szabályokat. Egy 2010-es felmérés eredményei szerint az esetek 41%-ában kifogásolható az üvegvisszaváltási gyakorlat, és minden nyolcadik üveg visszaváltását jogtalanul megtagadják.

 

Jó tudni tehát, hogy

  • a forgalmazók kötelesek a forgalmazott termék csomagolásával azonos tulajdonságú, megegyező rendeltetésű és termékcsoportba tartozó betétdíjas terméket visszavenni. Vagyis ha két sörös márka azonos méretű üvegbe van töltve, de a bolt csak az egyik fajtát árulja, ugyanúgy köteles átvenni a másik márka sörét is.
    (Honnan tudjuk, hogy ugyanakkora a két üveg? Az üveg alján található domború jelöléseknél számmal van jelezve, hány mm-es átmérűjű üvegről van szó. Sajnos manapság trend az egyedi sörösüveg, vagyis a különböző márkák különböző üvegekben forgalmaznak...) 
  • nem kötheti ki az üzlet, hogy csak a nála vásárolt terméket váltja vissza. Köteles minden olyan üveget visszaváltani, amilyet ő is forgalmaz. Nem követelhető meg továbbá az sem, hogy az üvegen a címke megtalálható legyen. Azt, hogy nála vásároltunk egy üveget, amúgy sem lehet ellenőrizni.
  • sokszor találkozunk azzal, hogy az üzletek levásárolható bónt adnak az üvegekért. Ez szabálytalan, az üzletnek kérésünkre készpénzben kell visszafizetnie a betétdíjat.

 

És mit lehet tenni, ha mégsem akarják visszaváltani az üveget, de biztosak vagyunk igazunkban? A legfontosabb, hogy maradjunk higgadtak, a veszekedés semmire sem megoldás. Hívjuk fel a munkatárs figyelmét az üvegvisszaváltás szabályaira, és ha nem változtat álláspontján, kérjük a vásárlók könyvét. Amennyiben ez sem segít, keressünk másik boltot, és tudassuk a munkatárssal, elvesztett egy vásárlót. Ha üzletláncról van szó, fontos, hogy minderről tájékoztassuk az üzletlánc ügyfélszolgálatát is.