A magyar termék logó megduplázhatja az eladást
A magyarok többségének fontos, hogy hazai élelmiszert válasszon - mutatta ki a Nielsen legújabb felmérése.
"Tízből hat fogyasztó tartja fontosnak, hogy amikor élelmiszert vásárol,
akkor magyar terméket válasszon. Közülük egyharmad a jó minőséget,
egyötöd a hazai áru egészséges voltát jelölte döntése fő okának." -
tájékoztat Villányi Ágnes, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok
osztályvezetője. - "Utána sorrendben a megbízható alapanyagot, a
megszokott ízt és a márka kedveltségét nevezték meg, 10-17 százalék
közötti arányban." Általában "fontos is, meg nem is" az élelmiszer
magyar eredete, mondta a megkérdezettek 23 százaléka. További 16
százalék számára nem lényeges tényező, hogy a beszerezni szándékozott
élelmiszer magyar legyen.
Az egyes élelmiszer fajtákat tekintve, a
magyar termékek közül legtöbben a húskészítményeket részesítik előnyben
(a válaszadók 81 százaléka). A további sorrend: zöldség és gyümölcs
(76), tej (72), alapvető élelmiszerek, mint liszt, cukor, búzadara (62),
a sajt, illetve a joghurt, tejföl, kefir, tejdesszert, tejszelet közös
csoportja (54-54), a méz és lekvár (53). A sort a tészta, az ásványvíz, a
fagyasztott zöldség és gyümölcs, az étolaj, a gyümölcslé és szénsavas
üdítőital, a margarin és vaj, az édes keksz, a konzerv és dobozos étel, a
csokoládé és a sör zárja.
Egyes élelmiszer-kategóriák vásárlásánál a fogyasztók
hány százaléka részesíti előnyben a magyar terméket?
(%)
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
"Hajlandó vagyok többet fizetni egy magyar termékért a külföldivel
szemben." - mondta a válaszadók 26 százaléka. Ez nagy részüknél plusz
5-10 százalék többletvállalást jelentene, kisebb részük azonban 10
százaléknál nagyobb árkülönbséget is elfogad. Általában a nők,
legnagyobb jövedelműek, és felsőfokú végzettségűek hajlandók fizetni
magasabb árat a magyar élelmiszerekért. A megkérdezettek többsége, 74
százaléka ugyanannyit kész fizetni egy magyar termékért, mint egy
külföldiért.
A Nielsen kutatói a láncok akciós újságainak
vizsgálata alapján megállapították, hogy a húskészítmények átlagosan 68
százalékát magyar termék logóval együtt hirdették idén júliusban. A
zöldség- és gyümölcsfélék átlagosan 58 százalékát akciózták a magyar
eredet megjelölésével.
Villányi Ágnes rámutatott arra, hogy a
Nielsen felmérése szerint, ha a boltok egy árucikket magyar termék
logóval kínálnak, akkor jelentősen megnövekszik, olykor duplájára
emelkedik az eladása.
A felmérés kiterjedt arra is, hogy mit
jelent a fogyasztók számára, ha egy élelmiszer csomagolásán magyar
származásra utaló feliratot, információt találnak. Legtöbben azt
válaszolták (49 százalék), hogy "kizárólag magyar alapanyagból és
Magyarországon állítják elő". Utána: "Jelentős részben magyar
alapanyagból és Magyarországon állítják elő" (31), "Magyarországon
csomagolták" (10), "Márkájuk magyar" (8).
Forrás: marketinginfo.hu