Családi házad van?
Röhög rajtunk Európa - vallják a hazai napelem-piac képviselői. A kritikán aluli engedélyezési-, illetve szabályozási rendszer, az állami támogatások elmaradása, valamint egy ismeretlen érdekeket képviselő lobbitevékenység ugyanis mind-mind gátat szabnak hazánkban az "ingyenenergia" terjedésének. Pedig szakértők tapasztalatai szerint egy családi ház éves villamos energia igényét lefedő napelemes rendszer maximum 10 év alatt behozza az árát.
Hazánkban
potenciálisan a napenergiából nyerhető a legtöbb megújuló energia.
Magyarországon a primerenergia felhasználás jelentős részét fedezni
lehetne a nap segítségével. Ugyanakkor jelenleg a napenergia-hasznosítás terén
van a legnagyobb szakadék a lehetőségek (elvi potenciál!), és a
ténylegesen realizálható energiatermelés között.
"2003-ban
még az előző Fidesz-kormánynak hála 30 százalékos támogatás volt a
Széchenyi programon belül, és 12 százalékos áfa volt a napelemekre.
Lassan eltelt 10 év, és a
feltételek Magyarországon nemhogy nem javultak volna, hanem romlottak.
Ma egyáltalán nem támogatják a napelemes rendszerek telepítését, sőt, 27
százalékos az áfa - döbbenetes. Látszik is, hogy nagyon kevés családi
házas megrendelés van" - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Kitzinger Zsolt,
a KLNSyS Kft. kereskedelmi vezetője.
A
támogatások elmaradása mellett az áramszolgáltatók felé történő
engedélyeztetés, illetve a szabályozás nehezíti meg leginkább az
értékesítést, így a napelemes rendszerek terjedését. Nem sikerült
ugyanis bevezetni a Metár-rendszert Magyarországon, mely arról szólt
volna, hogy a szolgáltatók emelt átvételi áron átveszik a napelemek
által megtermelt energiát, mint ahogy egyébként azt teszik már régóta
Bulgáriában, Szlovákiában, vagy például Németországban. Ráadásul míg a korábbi jogszabály szerint az 50 kWh-nál
kisebb erőművekben termelt áramot a szolgáltatóknak kötelezően át
kellett venniük a fogyasztás erejéig, túltermelés esetén pedig a
mindenkori szolgáltatási díj 85 százalékán, addig az idei évtől a
túltermelésért 22 forintot kapnak kWh-ként (ez körülbelül 50 százalékos
átvételi díj - a szerk.) a kiserőművek tulajdonosai.
A
másik hatalmas probléma, mely szintén gátat szab a technológia hazai
térhódításának, hogy az áramszolgáltatók nagyon szigorú
követelményrendszert állítottak fel, és így csak bizonyos
invertertípusokat engedélyeznek. Az áramszolgáltatóknál olyan feltételrendszert
alakítottak ki egységesen, melyben minden invertergyárnak 4 szabványnak
kell megfelelnie, míg külföldön például elég egyetlen certifikátot
beszerezni.
Egy
családi ház esetében egyébként a leghosszabb időt éppen az
engedélyeztetés veszi igénybe - ez a folyamat a megrendeléstől számított
1-1,5 hónap. A rendszer telepítése jóval gyorsabb, egy nap alatt elkészül, komolyabb
felfordulás nélkül. A szakemberek természetesen előzetesen felmérik a tető
tájolását, de a tapasztalatok szerint szinte mindenhol találni olyan
felületet, amely tökéletesen biztosítja a
feltételeket. Ami egy családi házas rendszer
bekerülési költségét illeti, általánosságban elmondható, hogy egy 3,6
kW-os rendszer - mely egy átlagos magyar háztartás éves villamos energia
igényét fedezi tudja - munkadíjjal és engedélyeztetéssel 2 millió
forint alatt marad.
Egy
családi házas napelemes rendszer, az elmúlt 16 évben tapasztalt
energiaár-emelkedés ütemét előre vetítve nagyjából 6-8 év alatt behozza
az árát, s a jelenleg tapasztalható általános villamos energia díjak
stagnálása esetén is 8-10 éven belül eléri a megtakarítás a rendszer
bekerülési költségét. Ugyanakkor egy befektetést csakis egy másik
befektetéssel érdemes összehasonlítani. Magyarország legnépszerűbb
befektetési formájával, vagyis a bankbetétekkel összehasonlítva
egyértelműen látszik, hogy a napelemes rendszerek egyelőre miért nem
indultak rohamos terjedésnek. Mint már korábban is említettük, a terjedéshez tehát
elengedhetetlen az elérhető támogatások fejlesztése, de minimum az
átvételi oldal ösztönzése.
Másodsorban
pedig be kellene indítani a Metár-rendszert, melyre mindeddig csak
ígérgetések voltak. Minimálisan megemelt átvételi árral ugyanis lökést
lehetne adni a magyar gazdaságnak. Hiszen, ha a befektetők idehozzák a
pénzüket, s Magyarországon termelnek Magyarországnak áramot ("magyar
napból"), az jókora lökést ad a GDP-nek. Arról nem is beszélve, hogy
szép számmal létesülnének új munkahelyek is. Továbbá a tapasztalatok
szerint a pénzintézetek is nyitottak lennének az előfinanszírozásra,
hiszen a napelem egy gyorsan leszerelhető, tartós termék, így megfelelő
fedezetet is nyújt.
Teljes cikk és forrás: utajovobe.eu
*Amellett, hogy messzemenőkig egyetértek a cikk írójával a fő mondanivaló tekintetében, egy dolog "megütötte a fülemet". A háztartások szemszögéből a napelemrendszer kiépítését csupán mint pénzügyi befektetést tekinti, és hasonlítgatja össze bankbetétekkel, majd arra a következtetésre jut, hogy a mai szabályozás mellett jobban megéri lekötni a pénzünket, mint napelemeket vásárolni. Ez a megállapítás tisztán pénz alapú gondolkodást feltételez, amivel én nem tudok azonosulni. Szerintem a helyett, hogy folyton azt kérdezgetjük magunktól: "Vajon mivel tudok több pénzt szerezni/megspórolni?", inkább azt a kérdést kellene gyakrabban feltennünk magunknak: "Vajon mi lenne a helyes döntés/cselekedet?".
A két hozzáállás között óriási különbség van. Jelen esetben az első kérdésre lehet, hogy a bankbetét a válasz, a másodikra pedig az, hogy mivel a megújuló energia felhasználásával jelentősen tudjuk csökkenteni a környezetre gyakorolt negatív hatásunkat, mindenképpen érdemes beszerezni őket. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a pénz nem befolyásolja és korlátozza döntéseinket, csupán azt, hogy semmiképpen sem lehet önmagában álló cél. Csak ezköz lehet, amellyel értelmes célokat lehet elérni. Véleményem szerint semmire nincs ma nagyobb szükség, mint erre a szemléletváltásra, vagyis a pénz uralmának megdöntésére, és a tudatosság, a helyes gondolkodás elősegítésére.
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése ma globális cél, ami a Kiotói Egyezménytől kezdve az EU-s célkitűzéseken át a mi Nemzeti Éghajlatvédelmi Stratégiánkig (merthogy bármily meglepő, ilyenünk is van) mindenhol szerepel, de amiben jelentős eredményt sajnos még nem sikerül elérni, pedig rengeteg kiaknázatlan lehetőség van ezen a téren. Kicsit távolabbról nézve egy ország kormányának tevékenységét, minden azon múlik, hogy az ilyen-olyan jogcímen (adók, járulékok, stb. formájában) beszedett pénzt mire költi. Az államnak egyfajta elosztó, újraelosztó, kiegyenlítő szerepe van (vagy kellene, hogy legyen).
Arra akarok kilyukadni, hogy minden azon múlik, hogy az államnak mik a prioritásai. Lehet költeni hadiiparra, oktatásra, egészségügyre, lehet támogatni gigaberuházásokat, vagy kisvállakozásokat, lehet szénerőművet építeni, vagy energetikai felújítást és napelemrendszerek kiépítését ösztönözni. Magyarországon 10 milliárd forint, amit a jelenlegi kormány simán elkölt 1-2 stadion építésének finanszírozására, a cikkben szereplő számok alapján legalább 5.000 háztartás napelemrendszerének teljes kiépítésére lenne elegendő. Ha 50% önrészt várnának el, akkor ez a szám már 10.000. Ez egyrészt költségcsökkentés a háztartások számára, munkahelyteremtés, klímavédelem, energiafüggetlenség elősegítése, valamint energiabiztonság növelése a decentralizált termelés révén. De - úgy néz ki - egyelőre a stadionépítés "fontosabb".
Gyakran felmerül ellenérvként a napenergia felhasználásával szemben, hogy kiszámíthatatlansága a villamosenergia rendszer instabilitásához vezet. Ez ügyben egyrészt azt lehet mondani, hogy a napelemek termelése nem annyira kiszámíthatatlan, mint sokan gondolják, ugyanis nem csak verőfényes napsütésben, hanem borongós időben is képesek (nyilván kevesebb) eletkromos energia előállításárára. Másrészt a rendszer stabilitását is csak akkor veszélyeztetnék, ha jelentős lenne a hányaduk az energiamixben, ami Magyarország esetében még messze nem áll fenn. Az igazi akadályok jelenleg a politikai akarat hiánya, és az emberek túlságosan pénz alapú gondolkodása. Mindkettő megváltoztatására szükség van, hogy tovább léphessünk.
*A szerkesztő (Pauló Gergő) jegyzetei