A Humusz elnöke is bekerült a TOP 25 magyar zöld személyiség közé
Először készült olyan lista, amely Magyarország legfontosabb fenntarthatósági személyiségeit mutatja be. Nonprofit szervezetek vezetői, nemzetközileg ismert zöld hálózatok hazai képviselői, cégvezetők, tudós és humorista is szerepel a 25 legbefolyásosabb hazai zöld listáján. A listán való szereplésre a Humusz Szövetség 28 éves munkájának elismeréseként tekintünk. Ezúton is köszönjük a megtiszteltetést!
Első alkalommal jelenik meg ilyen összeállítás hazánkban, azt jelezve, hogy a fenntarthatóság képviselői immár meghatározó tényezők a közéletben és a gazdaságban is. A 25-ös listát a GREEN BRANDS Hungary vezetői által alapított GB Academy fenntarthatósági szakmai közösség száz tagja választotta ki kiegyensúlyozott kritériumrendszer alapján.
A listán jelentős többségben vannak a nonprofit szféra képviselői, de ez nem véletlen, hiszen az elmúlt évtizedekben a zöld kérdés főként civil kérdés volt, és itt alakultak ki a téma azon fórumai, amelyek kellő példamutatással és hatással vannak a szavazókra. Helyett kapott többek között a KÖVET, a HuGBC, a BCSDH, a Humusz Szövetség, az Ökotárs Alapítvány, a Levegő Munkacsoport vezetője is.
Várható volt, hogy a listán ott lesz a világ két legismertebb zöld nonprofit „márkája”, a Greenpeace és a WWF hazai vezetője is, akik viszont saját személyiségük, szakmai tudásuk révén emelték itthon is tényezővé ezeket a szervezeteket, így a listán szereplés elismerése őket magukat is illeti. Politikus gyakorlatilag nem kapott helyet, a versenyszféra viszont nagyobb térhez jutott például ifj. Chikán Attila (ALTEO), Gazsi Zoltán (Eisberg) vagy Lévai Gábor és Wiszkidenszky András (a GREEN BRANDS Hungary alapítói) szereplése révén.
A zöld influencerek még nem lepték el a közösségi médiát, de aki annak mondható – Ürge-Vorsatz Diána klímakutató a tudományos oldalról, Litkai Gergely, a Dumaszínház alapítója a szórakoztatás irányából -, azt viszontláthatjuk az ABC-sorrendben közölt névsorban.
Nem csak a hagyományteremtő lista számít újdonságnak, hanem az a módszer és a közösség is, amely szavazott az első 25 helyezettről.
A Humusz munkatársai a Green Brands Awards díjátadó ünnepségén
Kik szavaztak?
A TOP 25 lista megalkotásának előzménye egy friss szakmai közösség, a GB Academy (a GB a Green Business rövidítése) létrejötte. A GB Academy a fenntarthatósági szakma összefogásával törődik, miközben évente díjazza is a legjobbakat. Az akadémia alapja tulajdonképpen egy alumni program, azon hallgatókból, oktatókból, akik a GREEN BRANDS Hungary fenntarthatósági menedzser képzésén (Certified Sustainability Manager, CSM) vettek részt. Az itt végzett és oklevelet szerzett menedzserek, az őket a fenntarthatóságba bevezető oktatók, valamint a GREEN BRAND minősítésű cégek képviselői alkotják a GB Academy tagságát.
A módszertan
A TOP 25 kiválasztásának első fázisában az alapítók arra kérték a GB Academy közösségének tagjait, hogy jelöljenek olyan személyiségeket, akik véleményük szerint meghatározóak a hazai fenntarthatósági mozgalomban vagy egyre inkább szakmában. Az erre adott 2 hetes időszak alatt csaknem 100 név állt össze az ún. long listben, amelynek szereplői mind teljes mértékben indokoltan szerepelhettek volna a 25-ös, végső sorrendben is. A fenntarthatósági szakemberek a versenyszféra, a politika, az oktatás, a civil szféra jeles képviselőit, bloggereket, tévés személyiségeket, influencereket jelöltek.
Ezt követően a GREEN BRANDS csapata egy kritériumrendszert állított fel, amelynek mentén 1-5-ig pontozni lehetett a long list jelöltjeit:
- Társadalmi hatás
- Gazdasági hatás
- Hitelesség
- Példamutatás
- Életmű
A TOP25 kiadványt innen lehet letölteni: TOP 25. A kegbefolyásosabb hazai zöld személyiségek.
Forrás: Nonprofit.hu