Gumiabroncs pitypangból
Tudjuk, hogy nem csak a fosszilis tűzelőanyag készletek végesek, más források, köztük például a kaucsukból előállított gumi is egy olyan széleskörűen és nagy mennyiségben használt alapanyag, melyből többet használunk annál, mint amennyit a természet nyújtani tud számunkra. Legfrissebb becslések szerint 2020-ra a a jelenlegi kaucsukigény 20%-kal még növekedni is fog, ami egyfelől a készletek még gyorsabb csökkenéséhez, másfelől elkürelhetetlenül áremelkedéshez vezet.
Pedig rengeteg fontos, gumiból készült tárgyat használunk a mindennapokban, pl. az autókereket. Ugyanakkor a gumi esetében nemcsak a véges források okznak természeti gondot, az autógumi összetételénél fogva eléggé nagy környezeti megterhelést is okoz, hiszen egy normál használatú gumiabroncs a gyártástól számított 4-5 éven belül hulladékká válik. Az elhasznált autógumi rosszabb esetben gumitemetőben végzi, jobb esetben újrafelhasználásra kerül gumiszobrok, használati tárgyak formájában, vagy bezúzásával padlózat válhat belőle.
Sajnos, jelenleg a legrosszabb eset a leggyakoribb, ezért évek óta több egyetem (az eredeti ötlet Dirk Prüfer-től a Münsteri Egyetem egyik biotechnológus kutatójától származik) és kutatólabor munkatársai olyan új anyagok felkutatásával kísérleteznek, mellyekkel a kaucsukfa alapanyagát lehetne kiváltani. Az ígéretes megoldást a gyermekláncfű nyújthatja, melynek szárából és gyökérnedvéből egyfajta természetes gumi nyerhető, ami a kaucsukfákból nyert alapanyaggal szemben kevésbé terheli a környezetet. A bonyolult lépésekből álló eljárást Németországban szabadalmaztatták, a próbagyártás beindítására pedig létrehoztak egy - többek között egyetemekből, tudományos intézetekből és ipari üzemekből szerveződött - konzorciumot is, majd ezen kísérletek eredményeit használva az autóipar, köztük a Contintál cégcsoport is bekapcsolódott a kísérletekbe.
A pitypangból készülő gumiabroncsok másik előnye, hogy a növény termesztése kevésbé függ az időjárástól, mint a kaucsuk előállításához használt kaucsukfáé. Emellett a növény mezőgazdasági szempontból annyira alacsony igényekkel rendelkezik, hogy termesztése új hasznosítási lehetőséget jelent a jelenleg megműveletlen földterületek számára. A gyermekláncfű gyökerének természetes gumitartalma azonban kisebb annál, hogy jelenlegi formában globális igényeket is kielégítsen, ezért keresztezték a különböző fajtákat, hogy az igényeknek megfelelő, nagyobb gyökerű pitypangot hozzanak létre, mely több latexet tartalmaz.
Az elkészült tesztabroncsokat a Continental először egy haszonjármű-kiállításon mutatta be, melyet Taraxacum névre kereszteltek. A fejlesztés következő lépéseként a gumiabroncs-gyártó tartós teszteknek veti alá a pitypangból készülő abroncsokat annak érdekében, hogy világossá váljon, hogy a mindennapos üzemeltetés során mennyiben viselkednek másképp a környezetbarát gumiabroncsok. A német gyártó egyébiránt nem csak a teherabroncsok, hanem személyabroncsok esetében is próbálkozik a pitypang nedvének felhasználásával. Idővel pedig a bicikligumikra, valamint más egyéb szegmensben forgalmazott gumiabroncsokra is kiterjesztik a kísérleteket.
A gumiabroncs téli gumi kivitelben készült el először, mert a téli gumi kaucsukban gazdagabb, mint a nyári gumi. Mintázata egy jól bevált, teszteken is jól teljesítő mintázat lett. A fejlesztés a közúti tesztelés fázisába ért, amit a cég svéd gyárában kezdenek meg. Ha a próbakörök jól sikerülnek 5-10 éven belül dobják piacra az új, környezetbarát terméket..
Források: