Greenpeace: A párbeszéd ellenére továbbra is műanyagot kenünk az arcunkra
A környezetvédelmi szervezet jelentése szerint a kozmetikumok nagy része, 664 termékből 502 tartalmaz mikroműanyagot.
A kozmetikumok jelentős százaléka tartalmaz mikroműanyagot, a Greenpeace környezetvédelmi szervezet jelentése szerint tizenegy ismert márka 664 terméke közül 502 esetében találtak mikroműanyagot.
A szervezet a cégek honlapján megtalálható összetevők listáján szereplő 530 polimert vizsgálta. Megállapították, hogy a termékek 76 százaléka tartalmaz szintetikus anyagot, negyedük mikroműanyag, a többi pedig folyékony, félig szilárd vagy oldható formában lévő műanyag.
A következő lépésben pedig alaposabb elemzésnek vetettek alá 11 kiválasztott terméket. „Az eredmények szerint az érzékeny testrészekkel, például a szemmel vagy ajkakkal kapcsolatba kerülő termékek kifejezetten gyakran tartalmaznak műanyag összetevőket, így ezeket a használójuk belélegezheti vagy lenyelheti” – olvasható a jelentésben.
Legnagyobb koncentrációban a szemsminkek, az ajakfények és a rúzsok tartalmaznak szintetikus anyagokat. A testápolási és tisztítószereket gyártó német vállalatok szövetsége, az IKW ugyanakkor több hatósági vizsgálat alapján arra hivatkozik, hogy a mikroműanyagok egészségkárosító hatása nem bizonyított.
A rizikóértékeléssel foglalkozó országos intézet (BfR) szerint valószínűtlen, hogy a tusfürdőkben, bőrradírokban vagy fogkrémekben lévő mikroműanyagok bőrön keresztül történő felvétele vagy véletlen lenyelése egészségügyi kockázattal járna.
Véleménye szerint mivel a részecskék egy mikrométernél jóval nagyobbak, nem hatolnak át a nyálkahártyán, a lenyelt részecskék pedig kiválasztódnak.
A Greenpeace az elmúlt években azon dolgozott, hogy a cégek önkéntes alapon mondjanak le a műanyagok alkalmazásáról a kozmetikumokban, hiszen alkalmazásukra nincs feltétlenül szükség a termékekben. A lefolyón keresztül a mikroműanyagok a vizekbe és a táplálékláncba kerülnek.
„Hétévnyi párbeszéd után továbbra is rendszeresen műanyagot kenünk az arcunkra smink, púder vagy rúzs formájában” – mondta Viola Wohlgemuth, a Greenpeace fogyasztói és kémiai szakértője.
Németországban jelenleg csak a szilárd mikroműanyaok használata tilos, a cégek, amelyek ezeket kihagyják a termékeikből, a reklámokban műanyagmentesnek tűntetik fel magukat. „Ez a fogyasztói megtévesztés határát súrolja” – mondta Wohlgemuth.
forrás: www.nepszava.hu
A témát a 2021-es műanyagböjt során mi is körbejártuk, részletek itt.