Figyelmeztető üzenet

Ez a cikk kb. 2 éve íródott.
A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Greenpeace felméri, mennyi szeméttel terhelik a Földet a hazai szupermarketek

  • 2022. április 04.
  • névtelen (nem ellenőrzött)

A Greenpeace Magyarország megkereste hazánk 9 legnagyobb szupermarketláncát, hogy megvizsgálja a műanyaglábnyomukat. A zöld szervezet egy átfogó felmérést indít, melynek végén rangsorolni fogja az élelmiszerüzlet-láncokat, hogy azok mennyit tesznek a hulladékcsökkentésért és az újratölthető csomagolások elterjedéséért. Úgy tudunk csak megszabadulni az egy használat után szemétben landoló PET-palackoktól és a felesleges zacskóktól, ha a kiskereskedelmi láncokban egyre inkább elérhetőek lesznek a csomagolásmentes termékek, illetve a visszaváltható és újratölthető palackokban, tárolókban kínált áruk.

1% Humusz

Az Aldi, az Auchan, a CBA, a Coop, a Lidl, a Penny Market, a Reál, a Spar és a Tesco is kapott levelet a Greenpeace Magyarországtól, melyben a zöld szervezet arra kéri a szupermarketláncokat, hogy osszák meg velük hulladékcsökkentési tervüket. A vásárlók ugyanis a legtöbb üzletben azzal szembesülnek, hogy nincs választásuk: a gyümölcsök, zöldségek, és pékáruk több réteg műanyagba vannak csomagolva, és visszaváltható palackokat is alig látni a polcokon. Ha csak a műanyag tasakokat nézzük, a közelmúltban jelentősen nőtt az ún. műanyag „kiflis zacskók” környezetvédelmi termékdíja, a boltok mégsem igyekeznek visszaszorítani a használatukat azzal, hogy teljesen kivonnák a forgalomból, vagy fizetőssé tennék azokat.

A felméréshez a Greenpeace egy részletes szakmai kérdőívet állított össze, és azt küldte el a legnagyobb forgalmú hazai élelmiszerüzlet-láncoknak. Így a zöld szervezet a cégek által beszolgáltatott adatok alapján tudja vizsgálni és értékelni, hogy az üzletek mennyi csomagolóanyagot használnak, hogyan kezelik a hulladékot, illetve milyen intézkedéseket hoztak eddig és terveznek hozni a közeljövőben a keletkező szemét csökkentése érdekében. A cégeknek négy hét áll rendelkezésére, hogy kitöltsék a kérdőívet. A Greenpeace a válaszok elemzése után nyilvánosságra fogja hozni az eredményeket. 

A Greenpeace azonban nem csupán a cégektől kapott adatokra támaszkodik – a szervezet saját eszközeivel is ellenőrizni fogja, hogy a vizsgált üzletekben milyen arányban érhetőek el a zöldségek és gyümölcsök csomagolás nélkül, illetve tartanak-e ásványvizet, üdítőt és egyéb italokat visszaváltható-újratölthető csomagolásban.

Az elmúlt években a Greenpeace Ausztriában, az Egyesült Királyságban, és az Egyesült Államokban is végzett hasonló felméréseket. Ausztriában a legutóbbi felmérés eredményei azt mutatták, hogy az Interspar és a Spar jóval többet tesz a hulladékcsökkentésért, mint az Aldi (Ausztriában Hofer) és a Lidl, a legrosszabbul pedig a Penny Market teljesített.

A Greenpeace hazai kampányával azt szeretné elérni, hogy végre Magyarországon is visszaszoruljon az eldobható műanyag csomagolás használata, és minél szélesebb körben elterjedjenek a csomagolásmentes, valamint az újrahasználható, újratölthető csomagolásban kínált termékek.

„Az üzletláncok valós elkötelezettsége elengedhetetlen ahhoz, hogy véget tudjunk vetni az eldobható műanyagok korának, melyek már teljesen elszennyezték a bolygónkat, nem beszélve arról, hogy az olaj és földgáz felhasználásával előállított műanyagok milyen rendkívüli mértékben pazarolják erőforrásainkat, hozzájárulva ezzel a klímaváltozáshoz. Most kell visszafogni a műanyagáradatot, és ehhez mind a politikai, mind pedig az üzleti döntéshozók akarata is kell” – mondta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője.

Forrás: dontwasteit.hu