Fényesre állított kijelző, vonalkód-felismerő, ecetsav, szódabikarbóna és türelem – tuti tippek a sikeres palackvisszaváltáshoz

  • 2024. augusztus 02.
  • kovacseszter

Sok gyerekbetegséggel – rossz automaták, félreutalt pénzek, hosszú sorok, köhögő applikáció – küzd még a hulladék újrahasznosítási arányának növelését célzó kötelező visszaváltási rendszer. Naponta palackok millióit akarják lenyomni az automaták torkán a magyarok, de sokaknak a visszajáró 50 forintok helyett csak bosszúság jut. Csokorba szedtük a tippeket: így lehet pro palackvisszaváltó!

Már-már új nemzeti sporttá vált a küzdelem a makacskodó automatákkal és szeszélyes applikációval a kötelező visszaváltási rendszerben, hiszen sokakat megmozgat az 50 forintos visszaváltási díj. A rendszer azonban még nem működik kifogástalanul, eleve döcögősen indult az applikáció, saját visszaváltási tapasztalataink vegyesek, olvasóink panaszai számosak, és a vendéglátósok sem maradéktalanul elégedettek. A gondok egy részére viszont úgy tűnik, vannak bevált megoldások, mostani cikkünkben ezeket próbáltuk összegyűjteni, saját, a kollégák, és a felhasználók tapasztalatai alapján.

Előzetesen érdemes megnézni korábbi videónkat, amiből kiderülnek a legalapvetőbb tudnivalók. Ebben a filmecskében azonban – mivel akkor még nem volt lefejlesztve – nem szerepel a közvetlen bankszámlára visszautalási lehetőséget nyújtó Mohu-applikáció használata. Erre lejjebb még külön kitérünk.


Ha nem veszi vissza a palackot a gép

Ellenőrizzük, hogy valóban a megfelelő palackot/üveget/fémdobozt próbáljuk beletenni. A baloldali logónak mindenképp szerepelnie kell a címkén, a jobboldali az újratölthető palackok jele, azokat a korábban megszokott módon kell visszajuttatni.

Mivel a gyártók és forgalmazók július elsejéig kaptak haladékot a rendszer bevezetésére, még számos korábbi, logó nélküli italos palack lehet forgalomban, vagy porosodik otthon a spájzban a polcon, vagy szétdobálva valahol. Ezekkel azonban hiába próbálkozik bárki a REpontokon. A legegyszerűbb, ha bedobjuk otthon a szelektív kukába.

Vannak forgalomban más, 50 forintnál magasabb betétdíjat feltüntető címkével ellátott italos palackok is – jellemzően szörpös- vagy sörösüvegek. Ezek többutas palackok, nincs közük a DRS-rendszerhez, hiszen tisztítás után újratölti őket a gyártó. Az ilyen palackokkal is hiába próbálkozik a REpontokon. Vigye csak vissza abba az üzletbe, ahol vette, és van betétdíjas üvegeket kezelő visszaváltó automata vagy próbálkozzon a kasszásnál.

Megtévesztő lehet, hogy sok üzletben árulnak/árultak a horvátországi DRS-rendszer logójával (egy négyzetben szereplő “Povratna Naknada 50 lp” felirattal) ellátott 50 lipás (7 eurocentes, közel 25 forintos) visszaváltási díjas palackokat, ezeket sem veszik be az automaták, vagyis mehetnek simán az otthoni szelektívbe vagy vihetjük őket magunkkal Horvátországba, ha odamennénk nyaralni, és ott visszaválthatjuk. Ez a horvát logó:

Pro tipp a rutinos felhasználók módszere: a vonalkód felülre fordításával helyezik be a palackot a résbe. Ha ott a logó, és mégsem veszi be a gép, nézze meg, nem sérült, horpadt-e a palack vagy a címke a vonalkódnál.

Horpadt palack kisimítására már házi praktika is található a vonatkozó Facebook-csoportban:

"meleg víz, kávéskanál szódabikarbóna és egy kevés ecet a palackba, majd rácsavarni a kupakot megrázni, és kicsit várni. "


Az ecetsav és a nátrium-hidrogén-karbonát reakcióba lépnek egymással ami során szén-dioxid keletkezik, ami a lezárt palackban túlnyomást okoz, és eltünteti a horpadásokat.

Az is lehet, hogy még nincs regisztrálva a rendszerben az adott palack vagy az automata adatbázisa nem frissült még. Ilyenkor segíthet a REpont-applikáció, aminek van vonalkód-olvasó funkciója (a kezdőképernyőn jobb oldalt lent). Ezzel minden palackról meg lehet állapítani, hogy visszaváltható-e:

Ha megtelik az automata tartálya, akkor is leáll a visszavétel. Ekkor célszerű az adott üzlet személyzetéhez fordulni, ők ezt kezelni tudják, már ha van épp bent illetékes. Egyes beszámolók szerint ilyenkor még az is segíthet, ha a bolti dolgozó kissé összerázza a tartály tartalmát, és akkor még lesz hely néhány további palacknak.

Ha elromlik az automata, akkor is a bolt személyzetének szólhat, de számítson rá, hogy több napba is beletelhet a javítás. Ha ezzel szembesül, vagy az előző módszerek egyike sem válik be, a bő 11 évvel ezelőtti legendás belügyminisztériumi sms-re utalva csak annyit tanácsolhatunk: “menjen át egy másik automatához/REpontba!” Volt, akin ez segített.

Hogyan használjuk okosan az applikációt?

Sokan panaszkodnak a telefonos REpont-applikáció működésére. Ezzel lehet saját bankszámlára visszautaltatni a visszaváltási díjat. Az appot telepíteni kell az okostelefonokra (Apple és Android változata is elérhető), regisztrálni, megadni a bankszámlaszámot, és az app által generált QR-kódot beolvastatni az automatáknál.

Mindig a QR-kód lecsippantása legyen az első dolga mielőtt egy palackot is betenne a gépbe! A rendszer ezután automatikusan visszautalja a gépbe behelyezett palackok ellenértékét – elvileg. De mi van, ha mégsem jön össze, például mert nem ismeri fel le az érzékelő a QR-kódot?

Volt, hogy a HVG munkatársának is többször kellett próbálkoznia egyes automatáknál, de eddig mindig összejött. Persze, mint korábbi cikkünkben is megírtuk, van, akinek sehogy sem sikerül, még papírra nyomtatott QR-kóddal sem. A legvalószínűbb, hogy ilyen esetekben egyszerűen nem elég a kijelző fényereje.

Sötét módban, alacsony fényerejű kijelzővel minden QR-kód-beolvasó kínlódik, a legjellemzőbb példa a vonatjegyek érvényesítése. Lapunk munkatársa is számtalanszor szembesült vele, hogy vonaton utazva a kalauz hiába próbálta beolvasni a jegy kódját. Csakhoz a MÁV-dolgozó már érti a csíziót, és a REpont-automatával szemben tudtunkra is el is tudja adni a megoldást:

"vegye erősebbre a fényerőt, és kapcsolja világos módba a telefont!"

Ez tapasztalt felhasználók szerint az REpont-automatáknál is csodát tesz.

És, ha nem utal a rendszer?

Erre nincs tuti tipp. Arra a Mohu is figyelmeztet a Repont-oldalon, hogy az utalások során lassulás tapasztalható, és akinek nem sikerül az azonosítás (nem csippantja le a QR-kódot az érzékelő) válassza az utalványt – amit a pénztárban tud készpénzre váltani, vagy levonatni a vásárlásából.

Ekkora palackvisszaváltási rohamra úgy tűnik nem számított a Mol hulladékos cége, amely viszont korábban már borítékolta a nyűglődős indulást. Mindenesetre elismerték, hogy több automatára van szükség, az ezen a héten már naponta 3,5 millió palack gördülékeny visszaváltásához. A cég korábbi közlése szerint jelenleg 3000 visszaváltó automata és ezer kézi visszaváltó pont működik, vagyis egy-egy automatára/visszavételi pontra naponta átlagosan 875 darab palack visszavétele jut, bár nyilván vannak különbségek a forgalmasabb és a kevésbé forgalmas helyek között.

Mindenesetre, ha nem segítenek ezek ötletek és tippek, még mindig megkeresheti a Mohu ügyfélszolgálatát, honlapjukon két e-mail-címen is lehet írni a problémákról  [email protected] és [email protected]. Olvasóink jelzései alapján, ha a panaszok feltehetően nagy száma miatt időbe is telik, de érkezik visszajelzés.

Ihatunk csapvizet is

A fennakadások miatt sokan elégedetlenkednek, és van, aki vádolja a Mohut, hogy ezzel próbálja visszatartani a nekik visszajáró 50 forintokat. Ennek nem sok alapja van. A cég a palackokból származó bevételt kizárólag a DRS-rendszer fejlesztésére és fenntartására használhatja.

Persze az is talál pro tippet, aki egyáltalán nem szeretné, ha 50 forintjai a bármilyen formában megfordulnának a Mohunál: egyszerűen ne vásároljon olyan italokat, amelyeket egyutas (azaz egyszer használatos) műanyag-, üveg vagy fém palackban forgalmaznak. Ha így dönt, választhat a klasszikus betétdíjas palackokba csomagolt italok közül, ihat pohárból csapvizet, kocsmában csapolt sört. Végül is a rendszer lényege is az volna, hogy kevesebb hulladékot termeljünk, ami pedig mégis keletkezik, lehetőleg hasznosítsuk újra!

Forrás: hvg.hu/gazdasag